Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo allemaal

Hallo! Mijn naam is Saskia Rooijakkers. Ik ben 33 jaar en woon samen met mijn man en dochtertje van 2 in Goirle. Momenteel ben ik 28 weken zwanger van onze tweede dochter. Ik ben graag bezig met mijn handen. Naast buiten spelen met Sara en lekker wandelen met onze honden ben ik altijd wel iets aan het knutselen, haken of klussen in huis. Lezen doe ik graag in de avonden in plaats van TV kijken. Mijn Oma is een jaar geleden overleden en daarmee gaan er prachtige verhalen verloren waarvan ik er gelukkig al veel heb opgeschreven. Eens in de week/2 weken ging ik op bezoek bij Oma en vertelde ze urenlang over de oorlog en mijn Opa. Hij is Melkboer geweest van beroep en haalde regelmatig de krant met allerlei ludieke acties of via de gemeenteraad waar hij lid van was. Ik heb altijd een sterke band gevoeld met Opa, ondanks dat we elkaar nooit hebt gezien doordat hij al ver voor mijn geboorte is overleden. Mijn Oma en haar verhalen mis ik enorm en hierdoor is een nieuwe hobby ontstaan. Ik ben nu een dik jaar bezig met het doen van onderzoek naar de stamboom van mijn Opa en ik heb gesprekken gehad met zijn broers, vrienden en collega’s. Deze gesprekken heb ik opgenomen en ik heb een boekwerk vol aan documentatie om een prachtig verhaal op te kunnen schrijven. Naast dit specifieke plan, ben ik überhaupt enorm geïnteresseerd in de generatie die de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt. Ik kan geen genoeg krijgen van verhalen en ik lees er graag over. Afgelopen weekend nog waren we uiteten in een pannenkoekenrestaurant en kwam er een mevrouw binnengelopen van een jaar of 90. Mijn hoofd gaat dan als een gek tollen: “wie is die vrouw? Wat heeft ze meegemaakt?” Deze generatie heeft zoveel prachtige verhalen en ik vind het zonde als ze verloren gaan. Een tijdje geleden ben ik al lid geworden van deze website en in de tussentijd ben ik een plan aan het bedenken hoe ik nu alle informatie ga verwerken in een verhaal. Wordt het 1 verhaal over mijn Opa? Worden het juist meerdere verhalen over wat hij allemaal mee heeft gemaakt? Ga ik dat doen vanuit de persoon Opa? of juist vanuit de kleindochter Saskia? Een stukje onzekerheid of ik wel goed kan schrijven en of het interessant is. Mijn directe omgeving vinden mijn verhalen altijd erg leuk. Ik heb voor de sportclub veel geschreven en ik was vroeger als kind ook altijd verhaaltjes aan het bedenken. Maar in hoeverre kun je deze complimenten serieus nemen. De onwetendheid speelt een rol, want ik heb nog nooit een cursus/opleiding gedaan in schrijven. Zou ik dit eerst moeten doen voordat ik begin aan mijn verhaal? En nog een hele belangrijke is natuurlijk, wat wil ik bereiken met dit verhaal? Ga ik het puur voor mezelf opschrijven? Of wil ik dat heel Nederland mijn Opa, de Melkboer leer kennen? Dat laatste heeft mijn voorkeur op dit moment. Ik wil het groots aanpakken, precies zoals mijn Opa zou doen. Door al dat denken weet ik niet goed waar ik moet beginnen. Ergens moet ik toch beginnen, dus dit is mijn eerste stap. Ik stel mezelf voor aan jullie en ik hoop dat jullie me al kunnen voorzien van wat tips. In de tussentijd ga ik de schrijfoefeningen maken, het onderzoek afronden door nog een paar gesprekken te voeren en ga ik vooral heel veel lezen op deze website. Bedankt voor de belangstelling alvast! Liefs, Saskia

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Saskia, Wat een mooi doel heb je voor ogen! Een eerbetoon aan je grootouders in de vorm van een verhaal waarin hun levenservaring centraal staat. Als je ooit wilt sparren om ideeën of stukjes uit wil wisselen dan sta ik daar in ieder geval wel voor open. Heb je het 'Proeflezen' al ontdekt? Daar kan je wat stukjes plaatsen en krijg je feedback van leden van deze website. Dat is zeker bruikbaar en kritisch. Ik wens je een fijne tijd toe! Met vriendelijke Groet, Thomas

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Saskia. Als je het groots wilt aanpakken, dan gewoon doen. Dat is de beste manier om je doen te bereiken.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben aan het doen wat Tja zegt. Zonder enige (boek)schrijfervaring 'even' een roman willen schrijven. Ik dacht ook 'ik ga het gewoon doen', maar op dit moment wou ik dat ik de afgelopen (vele) jaren gebruikt had om eerst te oefenen en korte verhalen echt goed te schrijven. Ik heb een geoefend lezer (via via kennis) een flink stuk laten lezen. Hij zei complimenten voor het verhaal, maar had ook aanmerkingen waaruit echt blijkt dat ik het opschrijven zelf nog niet goed (genoeg) onder de knie heb. Als ik straks een uitgever wil vinden MOET dat echt beter. Heb je relatief haast? Dan zou ik het doen zoals Tsja zegt en desnoodd uitgeven in eigen beheer. Word je niet bekend mee maar de verhalen zijn voor altijd gered en beschikbaar. Heb je geen haast, dan zou ik adviseren om eerst tijd te nemen te leren en oefenen. Het resultaat zal echt beter zijn en dan krijgen jij en je boek betere kansen om een groter publiek te bereiken. Veel succes!!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Saskia, Wat een mooi doel heb je voor ogen! Een eerbetoon aan je grootouders in de vorm van een verhaal waarin hun levenservaring centraal staat. Als je ooit wilt sparren om ideeën of stukjes uit wil wisselen dan sta ik daar in ieder geval wel voor open. Heb je het 'Proeflezen' al ontdekt? Daar kan je wat stukjes plaatsen en krijg je feedback van leden van deze website. Dat is zeker bruikbaar en kritisch. Ik wens je een fijne tijd toe! Met vriendelijke Groet, Thomas
Hallo Thomas, Bedankt voor je reactie! Ik zal daar inderdaad de komende tijd eens wat stukjes gaan plaatsen zodra ik een beetje overzicht hebt gekregen:) Groetjes, Saskia

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Saskia. Als je het groots wilt aanpakken, dan gewoon doen. Dat is de beste manier om je doen te bereiken.
Hallo Tja, Bedankt voor je reactie! Groetjes, Saskia

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben aan het doen wat Tja zegt. Zonder enige (boek)schrijfervaring 'even' een roman willen schrijven. Ik dacht ook 'ik ga het gewoon doen', maar op dit moment wou ik dat ik de afgelopen (vele) jaren gebruikt had om eerst te oefenen en korte verhalen echt goed te schrijven. Ik heb een geoefend lezer (via via kennis) een flink stuk laten lezen. Hij zei complimenten voor het verhaal, maar had ook aanmerkingen waaruit echt blijkt dat ik het opschrijven zelf nog niet goed (genoeg) onder de knie heb. Als ik straks een uitgever wil vinden MOET dat echt beter. Heb je relatief haast? Dan zou ik het doen zoals Tsja zegt en desnoodd uitgeven in eigen beheer. Word je niet bekend mee maar de verhalen zijn voor altijd gered en beschikbaar. Heb je geen haast, dan zou ik adviseren om eerst tijd te nemen te leren en oefenen. Het resultaat zal echt beter zijn en dan krijgen jij en je boek betere kansen om een groter publiek te bereiken. Veel succes!!
Hallo Martijn, Bedankt voor je reactie & fijn dat je zo eerlijk bent, Ik heb gelukkig geen haast en heb in de komende 2 maanden de laatste gesprekken gepland staan. Dan heb ik een goed overzicht van alle documentatie en kan ik gaan schrijven.... & dat stukje vind ik nogal spannend. Dank voor je tips en ik ga zeker eerst goed oefenen! Groetjes, Saskia

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Saskia! Wat leuk, dat je grootouders je inspiratiebron zijn. Schreef je grootmoeder ze zelf ook op of vertelde zij alleen graag aan jou? Ik denk, dat ze het een fijn idee vinden te weten, dat hun kleindochter hen gaat laten voortleven op papier. Ik wens je veel succes. Zelf bezit ik een oud schrift met gedachten, gedichten en persoonlijke nootjes van mijn grootmoeder. Zij stierf jong evenals mijn grootvader. Ik heb ze nooit gekend, maar leerde haar kennen door haar bruine oude schrift. Ik ben benieuwd. Wat betreft het volgen van een cursus. Och, het zal zeker bijdragen aan je vaardigheden, maar ik moet er bij vertellen, dat ik zelf in 2004 (geloof) ik de cursus Schrijven voor kinderen volgde en completeerde, inclusief diploma, maar dat ik pas vorig jaar rond deze tijd actief werd op schrijfgebied (en het wilde delen met anderen). De beste tijd om te handelen is de tijd die intuïtief rijp is om te handelen. En mag ik je een tip geven: Je hebt een klein dochtertje (en één op komst) Je hebt dus inspiratie uit de eerste hand en vanaf het prilste begin. Profiteer daar van.