Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnen

Hey, ik ben een jong meisje namelijk 14 jaar ik heet lisa, ik heb veel meegemaakt en zou daarom een boek willen schrijven over mijn leven, zoals jullie weten ben ik nog jong en gaat dit niet makkelijk worden, hebben jullie tips, moet ik het bv in een verhaal schrijven in 1ste persoon enkel voud of 3de? ik wil er een verhaal van maken dus dat het makkelijk is om te lezen. En een titel wil ik ook nog eens bij kijken als jullie vragen hebben en mij kunnen helpen zou dat fantastisch zijn groetjes Lisa

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisa, mijn grootste tip is: vooral beginnen met schrijven! Je leert het meest al doende... Wat betreft je vraag over het perspectief (1ste persoon of 3de persoon): zelf probeer ik vaak een stukje met beide, als ik dat niet zeker weet. Eén van de twee gaat dan net iets makkelijker... Als je schrijft over je eigen leven lijkt het misschien voor de hand te liggen om inde 1ste persoon te schrijven, maar misschien is het net makkelijker als je een beetje afstand kunt nemen. Een goeie titel vinden is meestal een uitdaging! Hij moet zowel iets over je verhaal vertellen, als meteen aanspreken. Als een titel niet vanzelf in je opkomt tijdens het schrijven, dan is het in mijn ervaring het best om te wachten tot je verhaal af is. Dan weet je precies wat het geworden is, en kun je een passende titel kiezen. Ik kan je verder aanraden om je eens te verdiepen in de manier waarop verhalen worden opgebouwd (mocht je dat nog niet gedaan hebben).

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisa, mijn grootste tip is: vooral beginnen met schrijven! Je leert het meest al doende... Wat betreft je vraag over het perspectief (1ste persoon of 3de persoon): zelf probeer ik vaak een stukje met beide, als ik dat niet zeker weet. Eén van de twee gaat dan net iets makkelijker... Als je schrijft over je eigen leven lijkt het misschien voor de hand te liggen om inde 1ste persoon te schrijven, maar misschien is het net makkelijker als je een beetje afstand kunt nemen. Een goeie titel vinden is meestal een uitdaging! Hij moet zowel iets over je verhaal vertellen, als meteen aanspreken. Als een titel niet vanzelf in je opkomt tijdens het schrijven, dan is het in mijn ervaring het best om te wachten tot je verhaal af is. Dan weet je precies wat het geworden is, en kun je een passende titel kiezen. Ik kan je verder aanraden om je eens te verdiepen in de manier waarop verhalen worden opgebouwd (mocht je dat nog niet gedaan hebben).
Heel erg bedankt en ik zal eens kijken hoe een boek is opgebouwd. ik weet alleen ni goed hoe ik er aan moet aan beginnen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt en ik zal eens kijken hoe een boek is opgebouwd. ik weet alleen ni goed hoe ik er aan moet aan beginnen.
Er zijn verschillende manieren waarop je een boek kunt opbouwen. Zo is er bijvoorbeeld de drie akten-structuur, waarbij je het boek/verhaal in drie deelt: een deel opbouw, een deel confrontatie (het grote 'probleem' van je boek), en een deel ontknoping. Of je kijkt er anders naar: je begint met een stabiele situatie - je beginsituatie wordt door iets onverwachts of ongewoons verstoord - je hoofdpersonage probeert dat op te lossen - hij loopt tegen steeds meer problemen aan, moet een strijd aangaan (met een tegenstander of zichzelf of wie of wat dan ook) - de strijd wordt gewonnen of verloren. Je moét die structuren niet gebruiken, maar ze kunnen je wel helpen, als houvast. Zodat je een echt verhaal krijgt, en geen opeenvolging van 'en toen, en toen'. Ga anders eens naar de bibliotheek en haal een boekje over schrijven. Daar kom je waarschijnlijk al een eind mee! :-)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyctea geeft je goede tips om je op weg te helpen, Lisa. Misschien heeft je bibliotheek wel een exemplaar van 'Het grote schrijf-doe-boek' van Louis Stiller. Dit is een boek met verschillende opdrachten. Ik gebruik zelf niet alle opdrachten, sommige zijn bedoelt voor het schrijven van gedichten bijvoorbeeld en daar heb ik geen interesse in, maar er zijn genoeg opdrachten voor het schrijven van verhalen. Wat ik nog zou willen aanvullen is om naast het schrijven ook veel te lezen. En om dan ook op te schrijven wat jij leuk vindt in een boek, wat jou aanspreekt. Misschien dat het nu op dit moment wat veel is om er gelijk mee de diepte in te duiken, maar het is wel iets wat je in je achterhoofd kunt houden. Veel succes en veel plezier :)