Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Els Willemse zoekt n schrijfbuddy

Hallo allemaal, zojuist mijzelf aangemeld op deze wel heel interessante website en forum. Ik heb altijd wel de behoefte gehad gevoelens en belevenissen aan het eeuwige papier toe te vertrouwen maar het is er nooit echt van gekomen. De directe aanleiding om dat nu wel te doen is het vinden van de dagboeken en brieven van mijn (overleden) moeder. Deze documenten dateren allemaal uit de Tweede Wereldoorlog en bevatten, wat mij betreft, waardevolle historische informatie over hoe een Rotterdamse familie de ellende en de onderdrukking door de Duitse bezetting het hoofd biedt, incl. een live-verslag van het bombardement op Rotterdam en alle nare gevolgen van de hongerwinter '44-'45. De ervaringen van mijn moeder, opa en oma en hun familie verdienen het om naverteld te worden. Dat wil ik doen! Maar hoe begin ik, in welke vorm giet ik het? Waar begin ik? Met het schrijven van teksten heb ik geen problemen. De dagboeken, brieven, foto's, krantenknipsels en memorabilia zijn al op datum gelegd maar nu concreet beginnen aan het verhaal, vind ik lastig. Wie wil mij helpen met de opstart? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij het simpelste, Els, het algemene verhaal over Rotterdam 1940- 1945 chronologisch te vertellen. Bronnen zijn voldoende voorhanden. Dat geeft je alvast houvast. In dat verhaal zou je dan de dagboeken en brieven kunnen ‘vlechten’. Het mooiste, vind ik, is in de t.t. te schrijven. Dat betrekt je lezers maximaal. De foto's, krantenknipsels en andere snuisterijen zou je in aparte kadertjes kunnen zetten, met uitleg. Zeker als je ze evenwichtig over het boek kunt verdelen, breekt dat de tekst mooi. Niet geheel terzijde: Vessem?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Jan, dank voor je snelle reactie. Ik zal eens in die richting ga denken alhoewel ik niet wil dat het het zoveelste anonieme naslagwerk wordt. De nadruk moet vooral liggen op de persoonlijke verhalen en ervaringen maar het is misschien een goed idee om het in een soort raamwerk van algemene feiten te gieten. Dankjewel voor je tip. Je vraag over Vessem zegt mij overig niets maar dat zal dan voldoende antwoord zijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hoe begin ik, in welke vorm giet ik het? Waar begin ik?
Ik zou eerst gaan lezen. Lezen hoe anderen het doen. Lees meerdere boeken. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zoek de logische volgorde/vorm op die jou past. Buig het een fractie om naar je eigen stijl. Er wacht u een mooie taak. Veel plezier. http://www.entoen.nu/tweedewereldoorlog/verwijzin… http://www.tweedewereldoorlog.nl/musea/ovmr/ http://www.rotterdam.nl/tekst:tweede_wereldoorlog http://www.leestafel.info/martine-letterie-10-12-… http://www.bibliotheek.rotterdam.nl/wisecat#/sear… Er is zat te vinden merk ik. Je zal ze zelf ook al wel hebben gevonden.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Jan, dank voor je snelle reactie. Ik zal eens in die richting ga denken alhoewel ik niet wil dat het het zoveelste anonieme naslagwerk wordt. De nadruk moet vooral liggen op de persoonlijke verhalen en ervaringen maar het is misschien een goed idee om het in een soort raamwerk van algemene feiten te gieten. Dankjewel voor je tip. Je vraag over Vessem zegt mij overig niets maar dat zal dan voldoende antwoord zijn.
Graag gedaan Els. Ik denk echt dat het format dat ik je aangaf het meest geschikt voor je is. Het is lekker duidelijk, zodra je wilt gaan uitweiden kun je het deel algemene geschiedenis laten krimpen en je hebt lekker veel houvast. Anonieme naslagwerken zijn al zoveel voorbijgekomen dat ze geen kans meer hebben. Put alles wat je aan persoonlijke verhalen en getuigenissen hebt uit. Beste Els, als je vragen hebt hoe je e.e.a. het beste kunt opzetten dan hoor ik je graag. Oh, niet onbelangrijk, ik heb dat kunstje al een paar keer gedaan.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Els, het ziet ernaar uit dat je een biografie wilt schrijven? Als je de Zoekfunctie gebruikt - rechtsboven aan de pagina - vind je een schat aan topics hiervoor. Misschien vind je er goede tips tussen: http://www.schrijvenonline.org/search/node/biogra…
Hai Therese, biografie is in dit geval een groot woord. Ik wil vooral de persoonlijke belevenissen van mijn moeder en haar familie belichten, tegen de achtergrond van Rotterdam tijdens de 2e WO. Er is tot nu toe veel geschreven over het bombardement maar ik heb nog maar weinig gezien over de hongerwinter zelf, over hoe mensen als mijn moeder bijv. naar Friesland fietsten/liepen voor eten en hoe ome Koos voor de deur in elkaar zakte van de honger. Het persoonlijke verhaal van de inwoners dus en niet welke gebouwen er in de binnenstad allemaal verloren zijn gegaan. Wat ik dus eigenlijk wil proberen, is het verhaal van de gemiddelde Rotterdammer vertellen, ondersteund met de dagboeken en brieven van en aan mijn moeder. Het zal ook niet alleen maar ellende zijn want gedurende de bezetting, (dus na de overgave) ging voor een groot deel het "gewone" leven weer door en kon mijn moeder haar middelbare school gewoon afmaken. Zij was 14 toen de oorlog begon.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan Els. Ik denk echt dat het format dat ik je aangaf het meest geschikt voor je is. Het is lekker duidelijk, zodra je wilt gaan uitweiden kun je het deel algemene geschiedenis laten krimpen en je hebt lekker veel houvast. Anonieme naslagwerken zijn al zoveel voorbijgekomen dat ze geen kans meer hebben. Put alles wat je aan persoonlijke verhalen en getuigenissen hebt uit. Beste Els, als je vragen hebt hoe je e.e.a. het beste kunt opzetten dan hoor ik je graag. Oh, niet onbelangrijk, ik heb dat kunstje al een paar keer gedaan.
Dank Jan, het format lijkt me zeker een goed idee. En dan inderdaad beperken tot een klein deel algemene info en zoveel mogelijk persoonlijke verhalen want dat is nu juist de meerwaarde die ik wil toevoegen. Zoiets ben ik nog niet tegen gekomen over Rotterdam of een Rotterdamse familie. Fijn dat je me nog verder wilt helpen als ik nog vragen heb, ik zal daar zeker gebruik van maken :-) Nu ga ik me eerst bezighouden met het digitaliseren van de dagboeken en brieven, daar ben ik nog wel even mee bezig. Heel veel dank!