Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dolgraag een boekschrijven maar word overgoten met ideeën

Hallo ik ben Jess en ik wil me graag even voorstellen. Ik loop al jaren met het idee om een boek te gaan schrijven en mijn verlangen om dit te gaan doen Wordt steeds groter. Helaas merk ik dat mijn dyslexie mij steeds weer in de weg zit om spontaan te gaan schrijven. Ik ben een beelddenker en soms denk ik weleens dat dit juist de kracht kan zijn om een boek te schrijven. Toch blijft de drang groter dan de angst die zich steeds de kop opsteekt. Zoals je misschien leest vind ik het nog wel eens lastig om mijn punten en komma's op de juiste plek te zetten en denk dan meteen, laat ik maar weer stoppen. Zo eigenwijs als dat ik ben blijf ik toch zoeken na een manier dat het me wel gaat lukken. Zo heb ik na een auto ongeluk een blijvend letsel opgelopen en is het voor mij heel lastig om wat in mijn hoofd zit uit te typen. Gelukkig Ben ik achtergekomen dat hier programmaatjes voor zijn waarin ik gewoon alles kan vertellen en het voor mij wordt uitgetypt, dat doe ik nu ook .De eerste stap is dus eigenlijk al gezet. Zoals ik in mijn onderwerp heb aangegeven is dat ik overgoten word met ideeën. Het liefst zou ik een biografie schrijven waarin ik laat zien welke methode ik hanteer bij bepaalde gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld. Wat er nu gebeurt is dat ik van de hak op de tak spring in mijn verhalen. Ik kan van jaar 2000 in nog geen 10 minuten tijd verspringen naar 2013 en dan komen er weer verhalen van die tijd los. Helaas kan ik natuurlijk niet twee verhalen tegelijkertijd schrijven. ik zou zo graag hier een oplossing voor willen hebben. Kan iemand mij tips geven hoe ik het beste al mijn ideeën kan de reorganiseren, of herkent iemand zich in mijn chaotische verhaal ;-)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat er nu gebeurt is dat ik van de hak op de tak spring in mijn verhalen. Ik kan van jaar 2000 in nog geen 10 minuten tijd verspringen naar 2013 en dan komen er weer verhalen van die tijd los.
Dat is ietwat langzaam. In tien minuten heb ik in de langzame modus 600 jaren bezocht.
Helaas kan ik natuurlijk niet twee verhalen tegelijkertijd schrijven. ik zou zo graag hier een oplossing voor willen hebben.
Tegelijkertijd zeer waarschijnlijk niet. Maar twee [of vier] verhalen schrijven is wel mogelijk.
Kan iemand mij tips geven hoe ik het beste al mijn ideeën kan de reorganiseren, of herkent iemand zich in mijn chaotische verhaal.
Ja, trainen! Gebruik maken van je chaos!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is inderdaad moeilijk, Jess. Van elk idee een hoofdstuk maken en daarna kijken hoe ze in elkaar passen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum, jess! Goed dat je manieren hebt gevonden om het schrijven gemakkelijker voor je te maken. Volgens mij is een goed verhaal uitdenken voor veel beginnende schrijvers (als ik) het grootste obstakel. Ik ben er van overtuigd dat je daar alvast in kunt slagen, aangezien je zelf aangeeft dat je beeldend denkt. Het vervolgens op papier zetten - of dicteren - is voor jou dan lastiger, maar daar heb je blijkbaar programma's voor, zoals je zelf hebt ontdekt. Het willen doen is stap één. Het vervolgens daadwerkelijk proberen is het overgrote deel van het resterende werk. Succes!

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
lieve allemaal, Bedankt voor jullie reacties en heb hier zeker wat aan. Ik ga gewoon maar eens aan de slag en kijk waar ik uitkom.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jess, het hoeft niet in een keer goed op papier te komen, daar is herschrijven voor. Begin inderdaad ergens en je kunt het ook opdelen in kleine stukken of scènes. De ene keer een brief, dan uit je gevoel, dan weer gedachten, dan rond een thema. Probeer dingen uit. Als je genoeg geschreven hebt, alles geschreven hebt wat je wilde schrijven, dan ga je pas herschrijven. Dan kun je kijken naar volgorde, wat je voor jezelf wilt houden, wat je wilt delen. Maar dat komt pas veel later. Neem eerst de tijd om je eerste versie te schrijven.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fijne reacties en ik krijg hier enorm veel energie van . Er komen steeds meer vormen omhoog hoe ik beeldend kan gaan schrijven. ik hoop dat wat ik wil bereiken in mijn ook zo voor de lezers gaat overkomen. spannend!

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=jess]Hallo ik ben Jess en ik wil me graag even voorstellen. Ik loop al jaren met het idee om een boek te gaan schrijven en mijn verlangen om dit te gaan doen Wordt steeds groter. Helaas merk ik dat mijn dyslexie mij steeds weer in de weg zit om spontaan te gaan schrijven. Ik ben een beelddenker en soms denk ik weleens dat dit juist de kracht kan zijn om een boek te schrijven. Toch blijft de drang groter dan de angst die zich steeds de kop opsteekt. Zoals je misschien leest vind ik het nog wel eens lastig om mijn punten en komma's op de juiste plek te zetten en denk dan meteen, laat ik maar weer stoppen. Zo eigenwijs als dat ik ben blijf ik toch zoeken na een manier dat het me wel gaat lukken. Zo heb ik na een auto ongeluk een blijvend letsel opgelopen en is het voor mij heel lastig om wat in mijn hoofd zit uit te typen. Gelukkig Ben ik achtergekomen dat hier programmaatjes voor zijn waarin ik gewoon alles kan vertellen en het voor mij wordt uitgetypt, dat doe ik nu ook .De eerste stap is dus eigenlijk al gezet. Zoals ik in mijn onderwerp heb aangegeven is dat ik overgoten word met ideeën. Het liefst zou ik een biografie schrijven waarin ik laat zien welke methode ik hanteer bij bepaalde gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld. Hallo Jess, Ik ben ook meer een beelddenker. Als ik ergens aan denk zie ik vaak de situatie voor me. Blijf zo enthousiast en ga gewoon die biografie schrijven, wat let je:-) Om je ideeën te organiseren kan je een mindmap maken.,dat is trouwens ook leuk om te doen. Je hebt er echt geen speciaal programma voor nodig, maar alleen een blad papier en een pen. Met kleurpotloden of viltstiften kan je je mindmap duidelijker maken en aantrekkelijker om naar te kijken. Gewoon even op Google en\of Youtube kijken hoe je het moet aanpakken. Ik heb veel met dyslectische kinderen gewerkt, maar ik vind je tekst duidelijk en aansprekend. Verder is er natuurlijk altijd nog een spellingchecker (of F7) Ik kijk uit naar je teksten en natuurlijk naar je biografie! Mea Culpa

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jess, welkom bij de club! Althans ook ik ben een ramp met interpunctie, omdat ik sneller denk dan typ vergeet ik soms hele woorden in een zin te zetten etcetera. Of de juiste tijd (verleden, tegenwoordige) in de gaten te houden. Maar ik ben nu op een punt gekomen dat het me niet zo interesseert, ik schrijf lekker mijn verhaal en als ik er tevreden over ben laat ik een professional er wel naar kijken. Kost misschien wat geld, maar het gaat zo ten koste van mijn inspiratie/flow als ik me tijdens het schrijven moet focussen op dat soort onbenulligheden. De interpunctie kan over een jaar ook in orde gemaakt worden, maar het verhaal dat ik NU voor ogen heb ben ik dan al lang vergeten. Prioriteiten stellen, zeggen ik dan maar. P.s. ik vind het ook gewoon ontzettend saai om me te verdiepen in interpunctie, laat dat maar een ander doen. Kost wat, maar ik draag de last dan ook graag over ;-)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jess, Ik ben nu twee jaar bezig met 'wat' tot 'heel intensief' schrijven. Niet inzitten met de chaos, laat het gebeuren. Bij mij voelde het alsof er kwam een hele persoon van ergens diep in me naar boven en die deed dat allesbehalve subtiel:-) Ondertussen ben ik op het punt dat er zich een verhaal aftekent. Wat mij heel erg geholpen heeft- en misschien een goeie tip- om 'grip' op de jaren te krijgen was het maken van een tijdslijn. Neem gewoon wat blaadjes papier die ja aan elkaar plakt tot je een groot genoeg vlak hebt, of desnoods een overschot van een rol behang en zet op 1 as de tijd uit waarover je het wil hebben. Op de andere as een aantal kernfactoren, bij mij zijn dat bv mijn broers en zussen, elk bij naam. Ikzelf sta ook op die as, want ik ga autobiografisch schrijven. Maar ik kan me voorstellen dat bij iemand die over de ontwikkeling van haar eigen persoon zou willen schrijven, los van de focus op relatie met anderen, dat de kernfactoren hobby's zouden kunnen zijn ipv gezinsleden. Dit gewoon ter voorbeeld. Dan heb ik in mijn geval de hele herinneringenstroom die ik had bij elke familielid op post- its gezet en die op de tijdslijn hun plek gegeven. Dit was een oefening die meer gaf dan orde in gedachten voor me, het gaf inzicht in een gezinsdynamiek die ik zelf nog niet doorgrond had. Misschien is het voor jou ook een bruikbare techniek? Wat er heel handig aan is: bijplakken en verplakken is zo makkelijk! Ook fijn: spontaan kwamen er elementen naar boven die ik kon gebruiken om cyclisch verhalen op te bouwen, dat zijn fijne pareltjes om mee te werken! Groetjes en heel veel succes met je ontdekkingstocht in de schrijfwereld, die zo veel meer dimensies zal raken dan die van papier en pen :-)