Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anneke - vraag over personageboekje

Hallo! Ik heb me hier aangemeld, omdat ik nu toch al enkele jaren bezig ben met schrijven, maar ik weet niet of ik goed bezig ben. Daarom zoek ik tips om mezelf te verbeteren. Een tip die ik gevonden had, was dat ik een boekje moest maken met alle personages in, en omdat ik er toch heel wat heb, vond ik dat geen slecht idee. Maar ik weet niet wat ik erin moet zetten. Ik heb ergens gelezen dat je niet alle gegevens van het personage moet verwerken in het verhaal, maar dat het een hulp kan zijn voor de schrijver. Op die site werd er aangeraden om er veel details in te zetten: geboortedatum, andere belangrijke data, karaktereigenschappen, uiterlijke beschrijving, relaties, ... Het probleem is dat ik geen uiterlijke beschrijving kan geven van mijn personages. Ik weet niet of iemand bruin of blond haar heeft, en ik vind het erg moeilijk om karaktereigenschappen in woorden om te zetten, terwijl ik dat dan toch niet gebruik in het verhaal. Mijn vraag is dus: Heeft iemand tips om een personage beknopt te beschrijven in een notitieboekje? Hebben jullie ook zo'n boekje? Wat zetten jullie daarin? Groetjes Anneke

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zo'n boekje niet, maar in mijn hoofd zit wel een hoop informatie over alle personages. Ik moet zeggen dat ik me wel herken in jouw opmerking over karaktereigenschappen. Die kan ik ook niet goed in woorden omzetten. Het lijkt me ook niet echt nodig: het karakter van een personage komt naar voren door zijn handelingen en gedachten in het verhaal, waarom zou ik dan mijn hersens breken over een omschrijving in een apart boekje dat per definitie los van het verhaal staat? Dingen die ik wél bijhoud over mijn personages, en wat jij dus misschien in je boekje kunt opnemen, zijn de volgende: Hun verleden. Niet alles, maar in ieder geval het relevante verleden: hoe zijn ze op de plek gekomen waar ze zijn ten tijde van het verhaal? Hun wensen en drijfveren. Wat willen ze en wat zijn ze bereid om daarvoor te doen? Wat hebben ze al gedaan om hun doel te bereiken (=verleden) en hoe is dat van invloed op hun kijk op de gebeurtenissen in het verhaal? Een beetje diepgang dus. Wie zijn hun vrienden en vijanden in het verhaal? Hoe is dat zo gekomen? Nu ik erover nadenk: ik hou alleen dingen over mijn personages bij die zijdelings of direct van belang zijn voor het verhaal. Bijvoorbeeld, de geboortedata van het gros van mijn personages zijn vierkant onbelangrijk, dus ga ik die ook niet vastleggen. Waarom zou ik? Nou ja, ik hoop dat je wat ideeën hieruit kunt halen :) Succes

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Ik doe zelf niet echt iets wat betreft het opbouwen van informatie over personages, mede omdat ik vaak korte verhalen schrijf, en daar heb ik alleen de meest relevantie informatie voor nodig, al denk ik dat er vast wel andere forumleden zijn die jou kunnen helpen. Pr

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tip die ik gevonden had, was dat ik een boekje moest maken Ik heb ergens gelezen dat Op die site werd er aangeraden om
Ik ben wel benieuwd naar een site die zulke tips geeft, heb je een link? Het klinkt wel een beetje gek om eerst een boekje te maken - om een boek te kunnen schrijven. Dat soort uitgebreide personagebeschrijvingen kosten ook nog eens veel tijd. Ik vind het zelf vaak jammer als een personages uiterlijk helemaal beschreven wordt. Het leuke van een verhaal lezen is toch juist dat je het personage voor je ziet? Daarom zijn boekverfilmingen soms ook zo teleurstellend, omdat lezers zich het personage anders voorgesteld hadden dan dat van de acteur die werd gecast. En welkom, Anneke :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een mooi stukje gevonden: http://www.schrijvenonline.org/schrijftips/vier-t… Tevens heb ik een interview met de hoofdpersonen uit mijn boek gehouden. Ik ga niet alle kenmerken en details beschrijven in het verhaal, met de reden die Mirandela opgeeft, maar deze techniek heeft me wel geholpen om een persoon en zijn reacties meer leven te geven. Ik heb de vragen en antwoorden van mijn interview in een excel document gezet. Hierbij heb ik ook nagedacht wat voor ontwikkeling ze meemaken en de antwoorden die ze later geven op dezelfde vragen. Het is wel in het engels, maar zo om te zetten naar nl en voor je even op mijn website geknalt. (Geen idee hoe ik hier een attachment kan maken) http://www.darkvalley.nl/hoofdpersonen.zip Ik hoop dat je er wat aan hebt.