Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe schrijver met een aantal vragen

Mijn naam is Des en ik ben al enige tijd bezig met het creëeren van een fantastische, fabelachtige wereld zoals niemand die ooit ervaren heeft. Al 1 jaar lang (of pas 1 jaar?) schrijf ik al mijn inspiratie op een notitieblok ongeacht wat de tijd en situatie is zodat ik het later een samenhangend verhaal kan maken. Laatst stapte ik nog om 2 uur in de nacht mijn bed uit om wat op te schrijven, mijn lieve vriendin was niet zo blij toen het licht aanging (haha). Maar ze support mij volledig, eigenlijk, staat iedereen in mijn omgeving altijd klaar om feedback te geven of te helpen. Maar het lijkt mij wel eens leuk om andere schrijvers te spreken. Toch fijn, om iemand met dezelfde interesses eens te horen spreken over wat jij doet en uiteraard wat zij (jullie) doen. Nu zijn er toch wat dingen die niet helemaal duidelijk zijn voor mij. Hoe creëer ik de juiste personages? Is er iemand die mij een tip kan geven of een soort van formulier heeft met wat benodigd is om een goed karakter voor jouw boek te creëeren? Ik ben namelijk altijd bang dat als ik zelf zo'n standaard formulier creëer dat ik iets mis! Ook vraag ik me af wat mijn kansen zijn in de schrijvers wereld om eventueel door te breken als succesvolle schrijver op internationaal vlak? Begrijp me niet verkeerd, ik doe het immers voor mijn plezier maar iedereen wil groeien in zijn of haar (toekomstig) vakgebied en ik dus ook. Mijn Engels is prima maar niet om te schrijven en zoals je hoogstwaarschijnlijk gemerkt hebt is mijn Nederlands ook niet bepaald goed. Maar omdat het mijn moedertaal is, kan ik het eenvoudiger verbeteren voor de toekomst. De reden dat mijn Nederlands niet geweldig is, is omdat ik van de 4 jaar middelbare school maar 1 jaar Nederlands heb gehad (in de 1e klas) vanwege een leraar tekort. Dus als iemand mij een tip zou kunnen geven om mijn schrijven en spellen te verbeteren, dan graag! Ik ben benieuwd of er nog andere mensen zijn die net zo enthousiast reageren op het onderwerp schrijven en lezen zoals ik dat doe. Introduceer jezelf en laten we elkaar helpen! In afwachting van jullie reacties, Des

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, desorus, Ja, er zijn hier wel mensen die enthousiast zijn over schrijven :) Tip: plaats een fragment van je 'fantastische, fabelachtige wereld zoals niemand die ooit ervaren heeft.' op het onderdeel proeflezen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, desorus. Personages creëren zul je toch helemaal zelf moeten doen. Er zijn op internet zeker zogenaamde "character sheets" te vinden maar die zou ik eerder gebruiken om een personage wat uit te diepen dan als hulp om een personage te verzinnen, volgens mij krijg je dan hele artificiële, bordkartonnen personages. Je kunt altijd je personages baseren op (een deel van) jezelf of iemand die je kent. Of kijken wat voor personages je verhaal nodig heeft. Internationaal doorbreken, dat is een leuke droom, maar daar zou ik me het hoofd nu nog niet over breken. Een boek in het Nederlands uitgegeven krijgen is moeilijk genoeg. Maar één jaar Nederlands vanwege een lerarentekort??? Dat vind ik wel schandalig en enigszins onvoorstelbaar, of ben je in het buitenland naar school geweest? Hoedanook, ik zou eens op zoek gaan naar een opfrissingscursus voor volwassenen of zo.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Des, je bent aan een reis begonnen in een meertrapsraket. Dit zijn de trappen: 1. je rondt een manuscript af 2. een reguliere uitgever accepteert je manuscript 3. je boek wordt een verkoophit 4. een buitenlandse uitgever toont belangstelling 5. je boek wordt vertaald 6. je vertaalde boek wordt een verkoophit 7. en nog een buitenlandse uitgever toont belangstelling 8. je boek wordt in een volgende taal vertaald 9. enzovoort En met elke trap wordt de kans volgens mij ietsje kleiner. Ik heb ooit ergens gelezen dat van de aangeboden manuscripten maar 2 procent wordt uitgegeven. Maar laat je vooral niet ontmoedigen. Gewoon stap voor stap ervoor gaan. Ik wens je een goede reis toe.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, desorus, Ja, er zijn hier wel mensen die enthousiast zijn over schrijven :) Tip: plaats een fragment van je 'fantastische, fabelachtige wereld zoals niemand die ooit ervaren heeft.' op het onderdeel proeflezen.
Dat lijkt mij een goed idee! Ik zal eens wat voorbeelden bekijken en dan iets leuks proberen te schrijven! Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, desorus, Ja, er zijn hier wel mensen die enthousiast zijn over schrijven :) Tip: plaats een fragment van je 'fantastische, fabelachtige wereld zoals niemand die ooit ervaren heeft.' op het onderdeel proeflezen.
Dat lijkt mij een goed idee! Ik zal eens wat voorbeelden bekijken en dan iets leuks proberen te schrijven! Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, desorus. Personages creëren zul je toch helemaal zelf moeten doen. Er zijn op internet zeker zogenaamde "character sheets" te vinden maar die zou ik eerder gebruiken om een personage wat uit te diepen dan als hulp om een personage te verzinnen, volgens mij krijg je dan hele artificiële, bordkartonnen personages. Je kunt altijd je personages baseren op (een deel van) jezelf of iemand die je kent. Of kijken wat voor personages je verhaal nodig heeft. Internationaal doorbreken, dat is een leuke droom, maar daar zou ik me het hoofd nu nog niet over breken. Een boek in het Nederlands uitgegeven krijgen is moeilijk genoeg. Maar één jaar Nederlands vanwege een lerarentekort??? Dat vind ik wel schandalig en enigszins onvoorstelbaar, of ben je in het buitenland naar school geweest? Hoedanook, ik zou eens op zoek gaan naar een opfrissingscursus voor volwassenen of zo.
Ook jij bedankt voor je reactie! Ja dat klinkt als een goed idee, mensen uit mijn omgeving nemen en de personages daar enigszins op baseren. Nu ik in Amsterdam woon kom ik regelmatig unieke mensen tegen van over heel de wereld, best voor de hand liggend, stom dat ik er nooit eerder aan heb gedacht. eerst maar eens een karakter ontwerpen dan verder dromen denk ik dan? haha ;)