Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfcoach Christel Cosijn

Hallo allemaal, Zojuist bekeek ik de inzendingen van mijn tweede opdracht in Januari Schrijfmaand en bedacht tot mijn grote schaamte dat ik me nog niet officieel heb voorgesteld. Dat komt omdat ik onder een andere naam al jaren forumlid ben. Ik ben in 1992 neergestreken op Bonaire. Nadat ik gestopt ben met het onderwijs begon ik te schilderen. (www.christelcosijn.com) Ondanks dat schilderen me een heerlijk gevoel geeft, geeft het beeld een andere voldoening dan het woord. Sinds 2008 schrijf ik samen met Richelle van den Dungen Gronovius voor het Antilliaans Dagblad, een krant die op alle ABC-eilanden verschijnt. Hoofdzakelijk middenpagina's/achtergrondartikelen over kunst en cultuur. Samen schreven we ook de Young Adult thriller Black Mamba, onder pseudoniem Rosee Bentana , Jonge Lijster bij Uitgeverij Noordhoff en vertaald in het Engels. Deel 2 is net gecrasht, althans, het extern geheugen, maar in afwachting van wat er nog te redden valt, zijn we al begonnen aan een tussendeel. In 2013 deed ik een tour langs diverse middelbare scholen in Nederland en Belgie. In gesprek met de lezer. Dat was hartverwarmend maar letterlijk ook erg koud! (www.roseebentana.com) Sinds vorig jaar heb ik een eigen column in Amigoe, de andere Nederlandstalige krant die eveneens op alle ABC-eilanden verschijnt. Mijn column gaat oa over mijn overzeese Bonairiaanse dochter Nikita, die inmiddels tweedejaars is op Hogeschool Leiden waar ze Toegepaste Psychologie studeert. Mocht je meer willen weten, vraag maar raak. En wil je een indruk krijgen van mijn artikelen en columns of ben je op zoek naar Black Mamba? Kijk dan op onze website, je kunt hier ook terecht voor manuscriptbeoordelingen en schrijfcoaching. Download ook het gratis e-book 'Schrijftips uit het geheim van de schrijver van Renate Dorrestein' op www.bigbangexpress.com Warme groet, Christel.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ondanks dat je hier dan al jaren rondloopt: welkom!
In tegenstelling tot andere teksten kan ik hier geen wijzigingen in aanbrengen.
Jawel: helemaal bovenaan, boven de titel van deze thread dik in het blauw, zie je als het goed is 'weergeven' staan, en daarnaast 'bewerken'. :)

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Diana, dank je, en ik ga natuurlijk even op onderzoek uit. Ik heb je nog niet gezien bij Januari Schrijfmaand. Allie, ja zeker hebben wij elders kennis gemaakt. Je sluierstaartjes laten mij niet los :) Vandaag ging ik zwemmen (Aruba) maar ik zag ze niet. Waar komen je sluierstaartjes eigenlijk vandaan? Dat vraag ik me af. Als kunstenares schilderde ik heel wat vissen :) Duik hier in mijn aquarium, klik op animals: : www.christelcosijn.com

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allie, ik heb meerdere sluierstaartjes geschilderd. Ze zijn zo enorm charmant :) Mooie foto's onder je link. Krijg gelijk weer kriebels om verder te gaan met schilderen. Onderwater zie ik ze hier nooit. Maar wel andere schitterende vissen. Vooral op Bonaire. Ik begrijp goed dat ze je passie zijn. Doet me even denken aan Daglicht van Marion Pauw: hebben ze allemaal een naam?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! En we praten ook tegen ze. Het zijn heel sociale vissen, je kunt ook echt wel contact met ze maken, ze reageren ook op je, als je er maar genoeg tijd in stopt. De ene vis is daar wel iets gevoeliger voor dan de andere. Je kunt ook merken dat ze 'rouwen' als er een vriendje doodgegaan is, dan zijn ze met zn allen even een paar dagen van slag. En toen er een vis heel lang ziek was, gingen ze omstebeurt er een poosje naast hangen. Echt zo lief!

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit geweten, Allie. Heel bijzonder. Ik merk het wel met snorkelen. Ze zijn harstikke nieuwsgierig en soms zwemmen ze een heel eind met je mee. Wellicht eens verwerken in een van je verhalen of in je boek. Zo las ik eens een prachtig boek over een vrouw die op Hawai woont en die elke dag met 'haar' dolfijnen ging zwemmen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij deze van mij ook een warm welkom. Je hebt mij niet bij januari schrijfmaand opdrachten ontmoet. Ben op dit moment druk met verhalen over de onderzee wereld van -hoe kan het ook anders- Bonaire. In totaal 12 fantasie verhalen voor kinderen. In februari gaat fotograaf Nousta er voor twee maanden naar toe om er de mooiste onderwaterfoto's te maken. Ze neemt aardig wat koffers aan fantasie materiaal mee, dus straks zwemmen er zeemeerminnen, monsters zee apen, nimfen enz bij je in de buurt. De modellen heeft Noustha op Bonaire zelf gevonden via facebook, dus als je ook als zeemeermin of nimf wil figureren laat je het maar even weten. Noustha doet dit als eindejaar opdracht voor haar studie fotografie. Ze heeft via schrijvers online een oproep geplaatst wie er verhalen bij haar foto's wil maken. Ze koos mij. We zijn heel benieuwd naar het eind resultaat en hopen dat er later een uitgever is die ons foto verhalen boek uit wil geven. Maar tot dusver is het ook gewoon leuk. We hebben samen een opzet gemaakt, Noustha wat ze graag wil fotograferen en ik de basisverhalen daarbij. Tijdens de twee maanden op Bonaire werk ik thuis- hier in Nederland- de verhalen verder uit terwijl zij de foto's maakt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat je hier al jaren rondloopt, welkom! Ik heb Black Mamba met plezier gelezen twee jaar geleden, het is echt een spannend verhaal. Ik kan niet wachten om meer van je te lezen. Groetjes, Ayoub

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijvengeluk. Hallo Schrijvengeluk. Dank voor je welkom. Wat ontzettend leuk, dit project. Ik kan 2 dingen voor je doen: kijken of er een verhaal in zit voor de krant. Hiervoor moet Noustha contact opnemen met ons via info@bigbangexpress.com. Dan kunnen we wat afspreken. Mits ik dan op het eiland ben. Zit ook vaak op Aruba. En in april in Suriname. :) Lucky me. Het tweede wat ik bereid ben te doen (omdat het voor Bonaire is) is je verhalen redigeren. Hoeveel woorden zijn het ongeveer? Mocht je daar wat voor voelen, neem dan contact met me op via info@bigbangexpress.com. Ik zeg altijd: toeval bestaat niet.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ AyoubLeeft Hallo AyoubLeeft, dank voor je welkom. Wat leuk om te horen dat je Black Mamba hebt gelezen. En dat je het spannend vond. Heb je het gelezen als doelgroep, of ben je al een wat oudere Young Adult? Deel twee was bijna klaar maar vorige week gecrasht. We hopen dat er nog wat te redden valt. Maar de externe harde schijf tikt en dat voorspelt niet veel goeds.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Super, dank je wel daar zijn we erg blij mee. Noustha neemt contact met je op voor het evt stukje in de krant en ik voor het redigeren van de verhalen. Het zijn 12 verhaaltjes rond de 1000 woorden per verhaal. Dus rond de 12000 woorden. Ik stuur je binnenkort een mail.