Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

non-fiction schrijfster

Hallo, Sinds een twwetal jaar schrijf ik een blog (***) over tarot. Mijn bijzondere interesse gaat hierbij naar de symboliek en de geschiedenis van de tarotkaarten. Geleidelijk aan merkte ik dat mijn bijdrages populiarder werden bij mijn specifieke doelgroep 'mensen met interesse in ....' Onlangs trok ik mijn stoute schoenen aan en nam contact op met 'een toonaangevende spirituele uitgeverij'. Ze vroegen me om iets toe te sturen. Na enkele weken stuurde ik hen een gedeelte van een manuscript dat positief werd onthaald. Momenteel werk ik verder aan het manuscript en meldde de uitgever dat ze mijn boek in het najaar willen uitgeven. Nu wordt het dus echt menens. Sedert ik weet dat men mijn werk wil uitgeven, ben ik iets minder spontaan in het schrijven. De balans vinden tussen een degelijke inhoud en een aangename schrijfstijl, vind ik een uitdaging. Hoever kan je gaan om je lezer te behagen? Moet je meegaan in de gedachtenwereld van de lezer of hen naar jouw ideeën toetrekken. Ik hoop hier een aantal ervaringen te lezen, die me helpen tijdens het schrijfproces. Annick

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn bijzondere interesse gaat hierbij naar de symboliek en de geschiedenis van de tarotkaarten.
Mooi.
Sedert ik weet dat men mijn werk wil uitgeven, ben ik iets minder spontaan in het schrijven.
Wat zou de symboliek hiervan kunnen zijn?
Hoever kan je gaan om je lezer te behagen?
Heel ver. Maar hoe ver wil je zelf gaan?
Moet je meegaan in de gedachtenwereld van de lezer of hen naar jouw ideeën toetrekken.
De gedachten wereld van de lezer kan je niet bereiken. Je kan de lezer wel jouw ideeën presenteren. Dan komen er verscheidene -vrijwillig- jouw gedachten[verhaal]wereld binnen. Welkom.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
annick v, je mag de link naar je blog in je onderschrift plaatsen (via Mijn profiel > Bewerken). Overigens is dit een site voor creatief schrijven, niet voor non-fictie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zie spiritualiteit als fictie. Misschien ben ik de enige. In ieder geval moet je je eigen verhaal schrijven en niet wat lezers willen horen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie spiritualiteit als fictie. Misschien ben ik de enige.
Je bent niet de enige.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Annick. Je zult hier helaas maar weinig non-fictieauteurs aantreffen. Ik ben er wel een, in november verschijnt mijn eerste boek (over merkwaardige voornamen). De 'balans tussen een degelijke inhoud en een aangename schrijfstijl' vind ik ook heel lastig. Hoe maak je je boek aantrekkelijk voor een groot publiek zonder het al te veel te versimpelen? Wat laat je wel weg en wat niet? Ik worstel ermee.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie spiritualiteit als fictie. Misschien ben ik de enige.
Je bent niet de enige.
Da's dan een mooie afsluiting van de avond voor mij, dat ik schrijven van 'fictie' vaak als spiritueel ervaar. Maar in antwoord op de vraag van de poster. Ik denk dat je het gevoel moet hebben dat je tegenover jouw beoogde lezer je verhaal vertelt, dan komt het wel goed.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Op deze website heb ik nuttige tips gelezen, ook voor non-fiction schrijvers. Ik denk hierbij aan onderwerpen over omgaan met writer's block, ervaringen met uitgeverijen, marketing, .... Soms wordt de schrijfstress me net iets teveel en dan doet het deugd even hier jullie ervaringen te lezen. Wat het proeflezen betreft zal ik beroep doen op mensen die het onderwerp kennen en natuurlijk is er de uitgeverij, die me na het indienen van het volledig manuscript zal uitnodigen voor een gesprek. Ter info : Boeken over spiritualiteit behoren tot de non-fiction, qua boekenverkoop een onderwerp met een behoorlijke afzetmarkt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
annick v, je mag de link naar je blog in je onderschrift plaatsen (via Mijn profiel > Bewerken). Overigens is dit een site voor creatief schrijven, niet voor non-fictie.
Ik ben zeer blij jullie site te hebben ontdekt. (sorry voor het plaatsen van de link in mijn eerste bericht) Misschien behoor ik niet tot de doelgroep (creatief schrijven), al denk ik dat elke schrijver wel eens behoefte heeft aan ondersteuning en een bemoedigend woordje. Schrijven is zowiezo een creatief proces en in mij klopt een trillend schrijvershart.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Annick. Je zult hier helaas maar weinig non-fictieauteurs aantreffen. Ik ben er wel een, in november verschijnt mijn eerste boek (over merkwaardige voornamen). De 'balans tussen een degelijke inhoud en een aangename schrijfstijl' vind ik ook heel lastig. Hoe maak je je boek aantrekkelijk voor een groot publiek zonder het al te veel te versimpelen? Wat laat je wel weg en wat niet? Ik worstel ermee.
Mijn boek verschijnt ook in het najaar. Spannend, hé, zo de eerste keer. Mijn boek is beperkt tot maximaal 23 000 woorden, dat betekent dat ik nergens over kan uitwijden. Nu ik mijn writer's block een beetje van me heb afgeschud denk ik : * Stel je voor dat dit het enige boek is dat ik over dit onderwerp schrijf/publiceer, welke info zou ik dan willen delen met anderen * Welk boek zou ik zelf willen lezen. Wat mij betreft liefst een boek dat ik met plezier nog eens terug in mijn handen neem om bepaalde passages te herlezen. Duidelijk gestructureerd, aparte weetjes, hier en daar een oefening die aanzet om je verder te verdiepen in het onderwerp en je helpt je eigen mening over het onderwerp te vormen,.... Herculaas, Veel succes of moet ik zeggen : break a leg.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Annick, Welkom, en gefeliciteerd met je voet tussen de deur (bij de uitgever)! Ben het met je eens dat schrijven een proces is dat bij fictie en non-fictie tot op grote hoogte overeenkomt. Zelf schrijf ik academische stukken, juridische artikelen, boekbesprekingen, essays, korte verhalen en kinderboeken. Voor alle teksten stel ik mezelf minstens de vragen: wat wil ik vertellen? aan wie? waarom? hoe kan ik de boodschap het beste verpakken? Door de veelheid aan projecten is er altijd een uitweg als ik vastzit: door aan het ene project te werken, vind ik vaak een oplossing voor het probleem in het andere project. Sporten en lezen werken voor mij ook heel goed. Is er iets wat jou helpt je zinnen even heel actief te verzetten? Misschien voor iemand tarot kaarten leggen en daar heel uitgebreid op ingaan? Succes met het manuscript!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn wekelijkse turnles zou ik niet meer willen missen! Naast mijn gewoon werk, probeer ik elke dag 1 à 2 uur te schrijven. Geraak ik een beetje geblokkeerd, dan schakel ik over naar een ander hoofdstuk dat minder denkwerk vraagt. Zo blijf ik schrijven en vermijd ik een plotse paniekaanval en blijf ik in de flow. Wat tarot betreft werk ik volgende maand mee aan een kunstproject dat begint met een tarotlezing. Dit geeft me alvast een enorme kick, want ik houd ervan om creatief met tarot bezig te zijn.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de bemoedigende woorden. Mijn boekje verscheen eind september bij uitgeverij AnkhHermes. Nu de volgende stap. Boek promoten en ervoor zorgen dat de winkelketens het boek in hun aanbod opnemen. Ik zal twee dagen signeren op de Boekenbeurs van Antwerpen, leuk!