Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samensteller Peter Motte

Deze site kende ik nog niet. Nu gelukkig wel. Momenteel werk ik als samensteller aan een bundel van sciencefiction-, fantasy-, horror- en magisch-realistische verhalen. De volgorde waarin ik ze vermeld, zegt niets over het belang dat we aan een van die genres hechten. Hier en daar wordt er al flink over die nieuwe bundel gediscussieerd, en ik heb al enkele laadbakken kritiek over me gekregen. Maar dat is normaal. Kritiek krijgen is de belangrijkste functie van een organisatie. Op wie zouden we anders onze frustraties en ongenoegens moeten uitwerken. Soit: inzendingen kunnen naar *weg* Valt dat onder reclame? Geen idee. Hier zitten schrijvers. Schrijvers willen publiceren. Dus daarom: schrijvers schrijf, en schrijf naar mij.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tussen haakjes: elders hier op de site kon ik een schrijfactiviteit aankondigen. Daar heb ik dan ook die bundel vermeld. Maar het formulier dat je daarvoor moet gebruiken, vraagt meer gegevens dan er eigenlijk kunnen worden gegeven. Dus heb ik er soms maar wat op gezet. Kijk eventueel eens op het forum ***, onder ***, de titel *** Een nieuwe bundel: open voor verhalen en illustraties". Nou ja,*** hier dus.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even snel lezen, want de verwijzingen naar andere pagina's blijven niet lang staan. Welkom trouwens.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je iets van credentials op je naam staan, die mij als schrijver ervan zouden overtuigen dat ik in een door jouw uitgebrachte bundel wil staan? Heb je een uitgeverij, wie doet de redactie, waarop selecteer je, wie krijgt de rechten, etc. etc.?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Peter, ik vind het vrij onduidelijk. Het is hoe dan ook promotie en zeker geen 'even voorstellen'. Het inzendadres is daarom weg. De link naar PF laat ik staan. Ik som even op uit de topics die ik op Purefantasy vond: - je moet 5 exemplaren afnemen als je instuurt - de prijs per exemplaar is € 19,90 (maar is dat ook de inkoopprijs voor schrijvers?) - Je zegt: er is mij gevraagd een bundel samen te stellen (maar door wie??) - PureFantasy heeft niks met de bundel te maken - "De opgenomen auteurs worden opgenomen in volgorde van inzending. Dat betekent dat wie het eerst inzendt, het meeste kans heeft om te worden opgenomen." - Onduidelijk of er redactie gedaan wordt (en in hoeverre) - Onduidelijk hoe het met de rechten zit (iets met inleveren en terugkrijgen na publicatie?) Waarom is er geen centrale pagina/site waar dit allemaal vermeld wordt? Ik moest dit halen uit paginalange topics op een forum en nog is het onduidelijk. De schrijfactiviteit in onze agenda gaat niet gepubliceerd worden. Schrijfactiviteiten zijn bedoeld voor cursussen e.d. Dit is gewoon betalen om in een bundel te komen. Of je winst maakt of niet maakt daarbij niet uit.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvers willen publiceren. Dus daarom: schrijvers schrijf, en schrijf naar mij.
Geachte Peter Motte, Vriendelijke groet, Yrret. NB - het moet niet gekker worden. Dat iemand weet wat ik wil. Wel kom, kom wel.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Waarom vind je dat vreemd? Stel ik stuur een verhaal in dat perfect is. Hoeft niks meer aan te gebeuren, want ik heb het helemaal laten nakijken. Vervolgens komt het in een bundel bij andere verhalen die van de fouten aan elkaar hangen. Lekker hoor. Daar zit je als schrijver echt op te wachten. En andersom: je leest over je eigen fouten heen, hebt geen proeflezers beschikbaar op korte termijn, maar wilt wel dat als er een verhaal van je gepubliceerd wordt, dat dat dan niet vol zit met fouten.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom vind je dat vreemd? Stel ik stuur een verhaal in dat perfect is. Hoeft niks meer aan te gebeuren, want ik heb het helemaal laten nakijken. Vervolgens komt het in een bundel bij andere verhalen die van de fouten aan elkaar hangen. Lekker hoor. Daar zit je als schrijver echt op te wachten.
Nou, dan ben jij direct de superman. Dus daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. De lezers pikken er dat verschil wel uit.
En andersom: je leest over je eigen fouten heen, hebt geen proeflezers beschikbaar op korte termijn, maar wilt wel dat als er een verhaal van je gepubliceerd wordt, dat dat dan niet vol zit met fouten.
Ja, natuurlijk proberen we te voorkomen dat er al te erge fouten instaan. Maar van sommigen die erom vroegen had ik meer de indruk dat ik hun handen moest vasthouden terwijl ze schreven. En het is tenslotte de schrijver die schrijft, niet de redacteur. Ik zou meer verwachten dat schrijvers in paniek reageren omdat een redacteur het aandruft om ook maar iets aan hun epistels te veranderen, maar tot mijn verbazing lijkt dat nooit de angst te zijn die achter de vraag over redactie doorschemert. En dat vind ik vreemd.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik vreemd is, is het gebrek aan antwoorden die je ons geeft...
Nou, er is toch geen antwoordverplichting? En ik kan ook niet elk uur komen kijken om doordachte antwoorden op te stellen. Ik kan eigenlijk niet eens elke dag komen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou meer verwachten dat schrijvers in paniek reageren omdat een redacteur het aandruft om ook maar iets aan hun epistels te veranderen, maar tot mijn verbazing lijkt dat nooit de angst te zijn die achter de vraag over redactie doorschemert. En dat vind ik vreemd.
Ik neem aan dat een redacteur overleg heeft met een schrijver over aanpassingen. Dan zou ik dus niet bang zijn. Ik denk dat je hier je tijd verspilt en ergens anders moet gaan cirkelen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik som even op uit de topics die ik op Purefantasy vond: - je moet 5 exemplaren afnemen als je instuurt
Niet als je instuurt. Insturen verplicht tot niets. Nogal wiedes, lijkt me.
- de prijs per exemplaar is € 19,90 (maar is dat ook de inkoopprijs voor schrijvers?)
Nogal wiedes dat ik dat niet openbaar maak. Wie dat moet weten, zal dat weten.
- Je zegt: er is mij gevraagd een bundel samen te stellen (maar door wie??)
Een groepje vrienden die al eens hun eigen gedichten hebben uitgegeven. Maar eigenlijk hoeven jullie niet precies te weten wie dat zijn, want jullie zullen alleen met mij contact hebben. Ook enkele verantwoordelijkheden zijn naar mij doorgeschoven. Ik verwacht van de dichters eigenlijk alleen maar wat hand- en spandiensten om het werk voor mij lichter te maken. Ze rekenen op mijn ervaring met De Tijdlijn, een literair tijdschrift dat ik uitgaf en dat 54 afleveringen bereikte. Zij hebben mij nodig om hun werkniveau op te krikken "to a higher level". Maak je dus geen zorgen om hen.
- PureFantasy heeft niks met de bundel te maken
Dat klopt.
- "De opgenomen auteurs worden opgenomen in volgorde van inzending. Dat betekent dat wie het eerst inzendt, het meeste kans heeft om te worden opgenomen."
Dat klopt, maar niet op de manier zoals je het voorstelt. Het is geen wedstrijd. Als er genoeg goeie verhalen binnen zijn, gaan we niet blijven wachten tot er misschien iets beters komt. Als er genoeg zijn, worden de inzendingen afgesloten. De uiterste inzendtermijn betekent alleen maar dat als we op dat moment niet genoeg binnen hebben, we de bundel niet op tijd kunnen voltooien, en dat gaat het gewoon niet door.
- Onduidelijk of er redactie gedaan wordt (en in hoeverre)
Zoals gezegd vind ik dat een vreemde vraag, en ik denk dat ik hier al uiteengezet heb wat we doen: flagrante fouten eruit, maar verwacht geen herschrijving. We doen de redactie, niet het schrijfwerk.
- Onduidelijk hoe het met de rechten zit (iets met inleveren en terugkrijgen na publicatie?)
Bij verschijnen van de bundel vallen ALLE rechten automatisch terug aan de inzenders. Gelieve de inzendingen vóór het verschijnen niet ergens anders aan te bieden. Een embargo wordt geapprecieerd.
Waarom is er geen centrale pagina/site waar dit allemaal vermeld wordt? Ik moest dit halen uit paginalange topics op een forum en nog is het onduidelijk.
Nou: je weet dat er een ander forum is, waar op al die zaken dieper wordt ingegaan. Waarom stel je de vragen dan hier?
Schrijfactiviteiten zijn bedoeld voor cursussen e.d.
Ach. Nou ja, dat is dan zo.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las: 'Het initiatief komt niet van [...] en niet van Pure Fantasy het tijdschrift, en ook niet van Pure Fantasy het forum.' Heeft dat nu iets met dat tijdschrift (volgens mij ter ziele) en forum te maken? Zit daar een verbinding? Of wordt die naam 'gebruikt'?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las: 'Het initiatief komt niet van [...] en niet van Pure Fantasy het tijdschrift, en ook niet van Pure Fantasy het forum.' Heeft dat nu iets met dat tijdschrift (volgens mij ter ziele) en forum te maken? Zit daar een verbinding? Of wordt die naam 'gebruikt'?
Het heeft totaal niets met Pure Fantasy te maken, maar ik had het wel op dat forum aangekondigd. Ik heb dan ook PF en wat eraan hangt buiten de wind willen zetten, en ook expliciet vermeld dat Alex de Jong er niets mee te maken heeft. PF is inderdaad verdwenen. De naam PF wordt niet gebruikt. Vandaar ook dat ik op PF expliciet vermeldde dat PF er niets mee te maken heeft. Ik ben zelf heel actief op het forum PF. Het is zo'n beetje mijn stamkroeg. Het wemelt er van de fantasyschrijvers. Vandaar dat PF de eerste plek is waar ik die bundel openbaar maakte. Het was niet de eerste plek waar ik het aankondigde. Dat was een besloten off-line discussielijst, die wel openstaat voor nieuwelingen, en die trouwens gratis is.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me alleszins niet aan de indruk ontrekken dat je bundel een vrij naïeve, zo niet amateuristische insteek heeft. Als je geen selectie voert en geen redactie, dan kan de kwaliteit van het eindresultaat je kennelijk niet zo veel schelen. Het is heel nobel dat je zoveel vertrouwen stelt in de capaciteiten van de willekeurige schrijvers die misschien wat insturen, maar...
Stel ik stuur een verhaal in dat perfect is. (...) Vervolgens komt het in een bundel bij andere verhalen die van de fouten aan elkaar hangen.
Nou, dan ben jij direct de superman.
...is natuurlijk je reinste onzin. Je wil als schrijver niet in een bundel terecht komen waarin geen enkele kwaliteitswaarborg is. Kun je je onze scepsis over je losse manier van omgang inbeelden?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me alleszins niet aan de indruk ontrekken dat je bundel een vrij naïeve, zo niet amateuristische insteek heeft. Als je geen selectie voert en geen redactie, dan kan de kwaliteit van het eindresultaat je kennelijk niet zo veel schelen. Het is heel nobel dat je zoveel vertrouwen stelt in de capaciteiten van de willekeurige schrijvers die misschien wat insturen, maar...
Stel ik stuur een verhaal in dat perfect is. (...) Vervolgens komt het in een bundel bij andere verhalen die van de fouten aan elkaar hangen.
Nou, dan ben jij direct de superman.
...is natuurlijk je reinste onzin. Je wil als schrijver niet in een bundel terecht komen waarin geen enkele kwaliteitswaarborg is. Kun je je onze scepsis over je losse manier van omgang inbeelden?
Ik heb nergens gezegd dat bij de selectie géén rekening wordt gehouden met kwaliteit. Ik heb alleen gezegd dat het mijn mening is dat als je in een bundel staat met verder alleen maar knoeiers, dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Dat is meestal hét moment om te tonen dat je wat in je mars hebt. Wist je dat er soms opzettelijk een slecht verhaal in een verder goede bundel wordt gestoken, zodat de lezers zouden merken dat de anderen beter zijn? Het schijnt zelfs dagelijkse praktijk te zijn in Japan om hier en daar iets van slechtere kwaliteit in te stoppen, zodat je merkt dat de rest beter is: een acteur die eens opvallend slecht acteert, bijv. In de verder uitstekende mangaserie Ikigami is er bijv. één zwakker verhaal, dat qua tekeningen en scenario niet veel moet onderdoen voor de rest, maar dat net ietsje slechter is. Volgens mij was dat pure opzet. Waarom? Omdat die kleine foutjes gemakkelijk te vermijden waren. Maar het gebeurt ook wel eens buiten Japan. In de serie Magnum PI was er een personage, Higgins, die heel droog acteerde. De kijkers begonnen te zeggen: maar, die acteert helemaal niet, hij zegt gewoon z'n tekst op! Toen heeft hij gedurende 1 aflevering inderdaad alleen maar z'n tekst opgezegd, en je zag direct het verschil.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Peter, ik stel deze vragen hier omdat jij ons hier op je bundel wijst en omdat jij nergens een duidelijke pagina met alle regels en voorwaarden hebt gemaakt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk ben ik gewoon veel te open, want uiteindelijk ben ik niet verplicht antwoorden te geven. Ik heb hier aangekondigd dat er een mogelijkheid is voor schrijvers om te publiceren. Al die details zijn eigenlijk alleen maar van belang zijn voor wie iets heeft ingezonden, en soms zelfs alleen maar voor wie er daadwerkelijk in publiceert.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Oh nee, zeker niet. Je bent tot geen enkel antwoord verplicht. Maar natuurlijk mogen wij wel nieuwsgierig zijn voor we gaan insturen.