Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even voorstellen - met wat drempelvrees

Hallo allemaal, Ik zeg eerlijk dat het even een overwinning voor me is om me bij dit forum aan te melden. Ik ben 58, heb na het gymnasium alpha een opleiding Sociale Akademie gevolgd maar de laatste jaren vooral in de ICT gewerkt. In het verleden werd ik vaak aangemoedigd om te schrijven maar ook vaak ontmoedigd. Vooral de opstellen voor het vak Nederlands konden erg frustrerend zijn: ik moest het op de meest onverwachte momenten doen met een mager zesje maar het kwam ook voor dat ik een opstel schreef omdat het nu eenmaal moest en daar een acht voor kreeg! Ik heb eigenlijk meer verhaallijnen bedacht dan dat ik ook daadwerkelijk verhalen geschreven heb. Ik kom uit de buurt van de Peel en heb vooral belangstelling voor streekromans. Toon Kortooms is een van mijn favorieten (het is me nooit duidelijk geworden waarom hij "niet op de lijst mocht" en Antoon Coolen wél). Ook lees ik graag middelnederlandse literatuur. Ik blijf bewust nog even anoniem omdat ik rustig even rond wil kijken.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Over die opstellen heb ik nog een mooi verhaal. Ik haalde steevast achten en negens. Een klasgenoot van mij nooit meer dan een zes. Hij was ervan overtuigd dat hoe goed hij het ook deed, hij nooit meer zou krijgen. Toen hij was blijven zitten, heeft hij een opstel van mij ingeleverd waar ik een jaar eerder een negen voor had. Ik herinner me nog dat er 'goede voorbeelden' in de kantlijn stond. Hij kreeg een zes en er stond iets in de trant van 'voorbeelden hadden beter gekund'. Veel plezier! Uiteindelijk gaat het daar toch om? Tenzij je je hypotheek ervan wil gaan betalen natuurlijk...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, ik hoop dat je hier misschien de moed en inspratie vindt om eraan te gaan zitten. 't Is lang niet altijd makkelijk, maar schrijven is wel het leukste dat er is.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Je zult hier best genieten. Er valt veel te lezen en te ondervinden; schrijven is nu eenmaal leuk en spannend.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom. Hier nog een ICT'er die het schrijven heeft ontdekt c.q. leuk vindt om te doen. Dus geen schroom, gaan met die banaan.... ik bedoel ga schrijven. ;)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen hij was blijven zitten, heeft hij een opstel van mij ingeleverd waar ik een jaar eerder een negen voor had. Ik herinner me nog dat er 'goede voorbeelden' in de kantlijn stond. Hij kreeg een zes en er stond iets in de trant van 'voorbeelden hadden beter gekund'. .
Dit vind ik buitengewoon kwalijk! Ik heb altijd het idee gehad dat er bij opstellen e.d. soms sprake was van wat willekeur en vriendjespolitiek (want zo durf ik het wel te noemen). Maar... bij mij was daar geen sprake van, denk ik. De docente Nederlands koesterde een tijd lang de hoop dat ik zelf ook wel Nederlands zou gaan studeren en leek het oprecht jammer te vinden dat ze mij geen hoger cijfer kón geven.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het wel leuk dat ik mijn topic even een beetje aanvul. Ik ben nu een week een beetje aan het rondkijken hier en ik krijg toch al wat ideeën om wat te gaan doen met een paar verhaallijnen die ik in het verleden bedacht heb. Zo fascineerde me als kind in de jaren zestig de grootscheepse ruilverkaveling en de daarmee gepaard gaande renovaties van boerderijen, en ik had toen plannen om er een "boek" over te schrijven maar dat kreeg niet echt handen en voeten. Ik kijk er nu anders tegenaan. Het zijn nu meer een aantal details van die hele periode die me zijn gaan bezighouden, mede dankzij dit forum. Zo zit ik eraan te denken om iets te doen waarin het monotone geluid van een aftandse melkmachine voorkomt (boerenkinderen konden dat feilloos imiteren bij het "vadertje-en-moedertje spelen") en het feit dat het Brabantse landschap van een lappendeken van weilandjes en akkertjes veranderd is in een soort polderlandschap is misschien ook wel aardig. Als kind van een jaar of tien - ik kon al lezen toen ik vijf was - was ik trouwens ook al geïnteresseerd in de stijl waarin verhalen geschreven waren en ook de manier waarop ze waren ingedeeld. Het viel me toen al op dat sprookjes vaak begonnen met "Er was eens..." gevolgd door een situatieschets en dan iets van "op een dag", terwijl bijvoorbeeld een streekroman maar zelden begon met "Er waren eens een boer en een boerin die aan de rand van een klein dorpje woonden"... De belangstelling voor schrijven is dus bij mij nooit helemaal weg geweest! :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Streekromans zijn nog altijd een grote hit, dus heb je met dat soort ideeën een redelijke kans op uitgave. Zeker als je er thrillerelementen in verwerkt (de streekthriller). Veel succes ermee en ik ben benieuwd wat je er van maakt.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(de streekthriller). Veel succes ermee en ik ben benieuwd wat je er van maakt.
Streekthriller... ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar nog niet aan gedacht heb en er ook nog nooit een gelezen heb maar het genre spreekt me wel aan. En om even lekker baldadig te doen: bij een ruilverkaveling valt denk ik ook heel wat te frauderen en om te kopen dus wie weet :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Streekromans zijn nog altijd een grote hit, dus heb je met dat soort ideeën een redelijke kans op uitgave. Zeker als je er thrillerelementen in verwerkt (de streekthriller).
Geldt dat ook voor homoliteratuur? Of is die tijd voorbij?