Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Paddington - enthousiaste nieuwkomer

Hallo, ik ben een idee aan het uitwerken voor een roman. Ik hoop t.z.t. jullie reactie te kunnen vragen om een stukje te lezen. Ik vind het moeilijk een goed begin te vinden. De roman gaat over de levens van een moeder en haar drie dochters en de paralellen in de levens: de keuzes, de beleving van gebeurtenissen etc. Graag zou ik tips willen hebben, hoe doen jullie het?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik weet precies wat je bedoelt. Ik loop al een hele tijd te broeden op mijn eerste roman en ik ga er nu helemaal voor. Heel veel succes gewenst en laat nog eens weten hoe het gaat!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip: maak in word een A4tje met een globale indeling van je boek. Werk de personages even apart uit (leeftijd, karakter, uiterlijk etc). Dat is makkelijk tijdens het schrijven.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Paddington, mag ik je van harte verwelkomen? Natuurlijk zijn wij bereid t.z.t. een stukje te lezen en van reacties te voorzien. Als ik het goed begrijp moet je nog aan je roman beginnen, dus zal je eerst een soort schets moeten opstellen (zie Rietje). Een moeder en drie dochters dus: dat is de start. Hebben je personages al namen, wat is hun leeftijd, hoe is de verhouding t.o.v. hun moeder en omgekeerd? Rietje is een echte schrijfster, ik, ocharme, een overjarige tiener die zich graag met schrijven bezig houdt!! Je mag ook altijd raad vragen als je ergens strop zit, over zinsbouw en woordgebruik, je mag eigenlijk alles vragen. Toch zal je eerst zelf de stap moeten zetten en wat in je gedachten op komt gewoon noteren. Er zijn trouwens zoveel mogelijkheden om te starten. Begin je met een periode uit het leven van dochter één? Twee? Drie? Of liever eerst met een belevenis van de moeder? Schrijf je heden en verleden door mekaar, stukjes uit hun jeugd vermengd met een verhaal van nu? Meer kan ik voorlopig niet voor je doen, tenzij je andere vragen hebt. Ik wens je inderdaad heel veel succes en hoop spoedig iets van je te horen! groetjes, Lien

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'als je ergens strop zit' zeggen jullie dat zo, Lien? Dat vind ik grappig :D Ik zou starten met een heftig moment. Dat ze ruzie hebben of er een het huis uitgaat of doodgaat of zo. Dan heb je de lezer bij de strot. Dan kun je daarna via flashbacks en zo de rest wel invullen. Dan heb je ook voor jezelf een start. Misschien plaats je die start straks wel ergens midden in het boek. Dat geeft niet.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors, je zult versteld staan over de grappigheid van ons, Vlamingen. :rolleyes: Ik zit strop en het hangt me de strot uit, jeetje, wat een keineige zin..... :lol: