Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Charlotte, aangenaam!

Hoi! Ik ben Charlotte, een studente van 21. Hoewel mijn studie over bedrijfswetenschappen gaat en dat weinig met schrijven te maken heeft, heb ik toch de aspiratie om later serieus met schrijven aan de slag te gaan. Ik heb een weblog waar ik af en toe opiniestukken op schrijf, maar mijn echte passie ligt bij het schrijven van fictie. Ik ben vaak begonnen met verhalen die ik vervolgens nooit afmaakte, maar nu heb ik eindelijk een verhaal bedacht dat mij blijft inspireren tot het schrijven van nieuwe passages. Omdat ik serieus van plan ben dit verhaal tot een roman te vertalen, heb ik me aangesloten bij dit forum. Ik merk dat ik, ondanks mijn talenknobbel, toch vaak vast loop in het technische onderdeel van schrijven. Hoeveel tekst er bijvoorveeld nodig is om een bepaalde tijd te overbruggen? Lezen gaat een stuk sneller dan schrijven en ik merk daardoor bij het teruglezen van mijn verhalen dat mijn hoofdpersoon in 1 minuut de vaat lijkt te doen. Ik schrijf daarnaast vanuit de ik-vorm en merk dat ik mij erger aan de mate waarin mijn zinnen beginnen met 'ik', maar er lijkt geen ontkomen aan. Vooral het schrijven van dialoog vind ik nog een lastige opgave. Hopelijk kan ik via dit forum veel van iedereen leren en dat gebruiken om mijn roman te perfectioneren. Ik zit momenteel op 50 A5'jes en verwacht toch zeker tot de 300 pagina's te gaan. Groetjes! Charlotte

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Charlotte :) Jouw verhaal hierboven lijkt sterk op mijn (levens)verhaal haha *herkenning* Nou ben ik hier wel al langer lid en ik kan je zeggen dat je echt veel kunt hebben aan dit forum, dus meng je vooral in de gesprekken en plaats als het je leuk lijkt eens een stukje bij proeflezen -> kun je meteen zien hoe je ervoor staat met je schrijfsels ;) Ik schrijf trouwens ook vaak in de ik-vorm, maar loop voor mijn gevoel niet tegen hetzelfde probleem aan als jij. Ik zou zo snel niet weten hoe je teveel 'ik' in je tekst kunt vermijden, maar dat zal beter te beoordelen zijn zodra je een fragment bij proeflezen hebt geplaatst. Voel je vooral welkom. Veel plezier op SOL!

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Als je minder 'ik' wilt gebruiken kun je de hoofdpersoon over anderen laten vertellen. Ter onderbreking.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips en de welkome woorden! Hoe zit het eigenlijk met het proeflezen en plagiaat? Is daar een bepaalde bescherming tegen? :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zijn redelijk korte fragmenten (4500 tekens) dus in die zin is de kans heel klein dat iemand daar echt wat aan heeft. Je kunt bij het plaatsen instellen dat alleen de geregistreerde gebruikers van SOL je fragment kunnen bekijken, zodat het dus ook niet te vinden is via zoekmachines.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Charlotte, Ik schrijf ook altijd in de ik-vorm maar dat stoort me niet. Vaak gebruik ik bijvoeglijk naamwoorden om de zin mee te beginnen. Ik heb nu, heel spannend, voor het eerst een stukje in proeflezen geplaatst, dus ik ben benieuwd hoe dat door anderen ervaren wordt. Groetjes

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en veel succes met schrijven! Ik hoop dat je een hoop zult leren waarmee je je verhaal nog beter kunt vertellen. PS, om twee uur 's nachts een account aanmaken, dat doe je goed ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Charlotte, Ik moet zeggen dat ik hier soms verbaasd ben over het feit dat er eigenlijk zo weinig schrijvers een richting kiezen die met taal te maken hebben... Nu ja, zelf heb ik ook geen taalrichting gekozen, al zijn programmeertalen natuurlijk ook talen :p. Gie Bogaert zei op de schrijfdag zaterdag jl. dat geen enkel woord, geen enkele letter zelfs (Noora's dwaling, b.v. had hij een discussie met zijn uitgeverij omdat die Nora wel kende, maar Noora niet) een bedoeling heeft in een roman. Dat het altijd kiezen is welk woord je gebruikt. Schrijven is kiezen. In welk genre schrijf je? Op heb ik daar overgelezen? grt, ZENODotus

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel lees- en postplezier hier CharlotteS! Je bent inderdaad niet de enige die geen talenopleiding volgt/heeft gevolgd.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Charlotte en veel succes hier! Als je vastberaden bent om te schrijven, lukt het je vast om die roman af te werken. Een leuke studie die je doet, trouwens. :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Een genre uitkiezen vind ik moeilijk. Waarschijnlijk fictie voor jongvolwassenen. Ik probeer een doelgroep aan te spreken tussen de 18 en 35 jaar oud en terugkerende thema's zijn liefde, lust, enorme geheimen, leugens, illegale praktijken en dubbellevens. hoofdpersonen lijden vaak aan een vorm van een identiteitscrisis. En inspiratie heb ik alleen in de nacht.... Dus vandaar dat ik om 2 uur een account aangemaakt heb :D

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De ingrediënten van je verhalen die je opschrijft klinken als de zaken die een groot publiek (mij alleszins) aanspreken. :D Mijn inspiratie komt ook vaak 's avonds laat, wat niet zo handig is als je schoolgaand bent... :rolleyes: