Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Duco Lodewijk

Hallo, Mijn naam is Duco, ben 22 jaar en woon in Neede. Ik wil mijn schrijf vaardigheden graag verbeteren. Ik heb namelijk de nijging om zinnen te schrijven die vol met (vorm)fouten zitten, waardoor mijn teksten nauwelijks te volgen zijn. Alleen wanneer ik mijn eigen teksten terug lees, lees ik over al de 'vorm' fouten heen en lijkt het voor mij een goed lopende tekst (terwijl dit absoluut niet zo is). Heeft iemand een idee wat ik kan doen, zodat ik mijn schrijf vaardigheden kan verbeteren. (bijvoorbeeld boeken lezen, oefeningen maken, cursussen volgen.) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Groet, Duco

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom. Beter leren schrijven... tja: heel veel doen. En de basis is domweg de regeltjes leren. Je maakt ook hier en daar een spelfout, zag ik.. Misschien kun je ook eens iets op proeflezen zetten. Dat is niet bedoeld voor spellingcheck natuurlijk, maar wel voor al je vorm-vragen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Diana, dank voor je reactie. En inderdaad veel vormfouten, zo nu en dan een spelfout, maar het grootste probleem is dat ik zelf niet zie wat ik fout doe. Is er iets waardoor ik mijzelf kan leren hoe het wel moet (volgens mij de basis van schrijven, en zinsbouw) en dan komt inderdaad het vele oefenen. Ik geloof alleen niet dat het nu zin heeft om veel te oefenen, omdat ik toch niet zie of iets goed is of niet. En daarna is het een goed idee om het door anderen te laten lezen en om nog beter te worden,

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je toevallig je middelbare schoolboek Nederlands nog? Als je niet uit jezelf aanvoelt wat juist is en wat onjuist, dan zul je de regeltjes moeten leren, denk ik.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meld jezelf aan voor de dagelijkse test op www.beterspellen.nl. Dan ga je herkennen wanneer je iets fout doet (en hoe het wel moet). Wat versta jij eigenlijk onder vormfouten?
Dank voor je tip! Ik ga het zeker proberen! Wat ik onder vormfouten versta, is dat ik zinnen niet duidelijk schrijf (ik weet niet precies hoe ik dit beter kan omschrijven). Dat ik zinnen schrijf die niet logisch te volgen zijn. Fouten zijn onder andere dat - ik teveel in spreektaal schrijf, - ik zinnen niet mooi af maak, (halverwege de ene zin al te beginnen met de volgende of halverwege het ene onderwerp al ingaan op een volgend onderwerp) - ik verleden, tegenwoordige tijd enzo snel door elkaar haal, - ik niet altijd juist verwijs, - ik deze fouten zelf niet terug lees in mijn eigen geschreven teksten. Dus waar ik naar opzoek ben is bewustwording naar wat ik schrijf. Zo heb ik de tip eerder al opgepakt om weer op HAVO/ VWO niveau oefeningen te doen met zinsontleding. Heb jij misschien nog een tip hoe ik mijn schrijfvaardigheid kan verbeteren?