Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Monica Hoogmoed komt zich ook voorstellen :-)

Dag allemaal, De laatste weken heb ik veel op deze site en het forum rondgezworven om alles te lezen. Nu wordt het ook even tijd om mezelf voor te stellen. Ik ben 38 jaar en heb naast lezen een enorme passie voor theater. Al weken lang ben ik met iemand (uit de theaterwereld) aan het brainstormen over een theatervoorstelling en inmiddels ben ik zover om hetgeen wat in mijn hoofd zit op papier te gaan zetten. Het verhaal gaat over iemand die foute dingen doet en door bepaalde gebeurtenissen tot inkeer komt. De persoon met wie ik aan het brainstormen ben, heeft me aangespoord het verhaal eerst in boekvorm te schrijven voordat we er een script van maken. En als me lukt om het in boekvorm te schrijven, waarom niet proberen het gepubliceerd te krijgen, toch? Nu ik eenmaal het besluit genomen heb om proberen te gaan schrijven, weet ik van gekkigheid niet waar ik moet beginnen. Alle gedachten en ideeën tollen door mijn hoofd en ik ben op zoek naar het begin :-) Is dit herkenbaar voor jullie? In ieder geval heb ik al veel tips gelezen waar ik dankbaar gebruik van zal maken. Veel hartelijke groeten, Monica

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte welkom hier, Monica! Geweldig dat je voor theater wilt gaan schrijven. Als dat je passie is, zou ik niet eerst een boek gaan schrijven. Zonde van je tijd. Zoals je weet is schrijven voor film, theater en televisie een totaal andere discipline. In jouw plaats zou ik mij onderdompelen in de wereld van scenario's, er is zo veel te vinden op internet, hele scenario's ook. Als je niet weet waar te beginnen, is het misschien goed één idee op een A4'tje te schrijven en dat dan in scenariovorm uit te werken. Dan kom je er vanzelf in. Mocht je toch liever eerst een boek schrijven, laat alles maar lekker doortollen in je hoofd, dat hoort bij het schrijfproces! En op een gegeven moment begin je gewoon. Ik wens je veel succes en vooral veel plezier. Wellicht tot ziens met een stukje op Proeflezen?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met D-E eens. Ik zou ook gelijk met een script beginnen. Een boek is inderdaad totaal iets anders. O, hallo. Soms vergeet ik dat te zeggen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie welkom wensen :-) @ Déese en Tja: Het klopt, een script schrijven is een hele andere discipline dan een boek. Het is ook niet de bedoeling dat ik het script ga schrijven, alleen het verhaal. Vandaar de keuze voor een boek. Als die, of in ieder geval het manuscript, er is, gaan de spelers samen met een dramaturg het "vertalen" naar een script. Dit zou een stap te ver zijn voor een beginneling als ik ;-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Monica. Het schrijven van een verhaal/roman/essay/gedicht/noem maar op is niet minder moeilijk en uitdagend dan het schrijven van een scenario. Voor alle schrijfvormen moet je je immers eerst in de vormregels verdiepen om je houvast te geven. Maar goed, blijkbaar hebben jij en "je team" besloten het op deze manier te doen. Ik zou je wel aanraden een cursus scenarioschrijven te doen, je bent immers gek van theater!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Monica. Het schrijven van een verhaal/roman/essay/gedicht/noem maar op is niet minder moeilijk en uitdagend dan het schrijven van een scenario. Voor alle schrijfvormen moet je je immers eerst in de vormregels verdiepen om je houvast te geven. Maar goed, blijkbaar hebben jij en "je team" besloten het op deze manier te doen. Ik zou je wel aanraden een cursus scenarioschrijven te doen, je bent immers gek van theater!
Dit is zeker één van de toekomstplannen ;-) Maar wel voor over een paar jaar ;-)