Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Isabella

Hoi allemaal, Ik ben Isabella, 28 jaar oud en ik heb een boek geschreven (wellicht is dit een wat overbodige mededeling op dit forum haha). Na het (laten) corrigeren op taal- en spelfouten en tig keer de opmaak te hebben gewijzigd is het nu klaar om naar een uitgever gestuurd te worden. Omdat dit de eerste keer is dat ik een boek naar een uitgever wil sturen heb ik geen flauw idee hoe ik dit het beste aan kan pakken, welke uitgever geschikt is voor het onderwerp waar ik over heb geschreven en waar ik nog meer op moet letten. Voor ik het dus naar een uitgever durf te sturen wil ik me goed laten informeren over eea en ik hoop op dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. Groet Isabella

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een boek geschreven
Je hebt een manuscript geschreven, geen boek. Het is de uitgever die er een boek van maakt (als je veel geluk hebt). :D Ik hoop dat je manuscript minder slordig geschreven is dan wat je hier opschrijft. Succes! ;)

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een boek geschreven
Je hebt een manuscript geschreven, geen boek. Het is de uitgever die er een boek van maakt (als je veel geluk hebt). :D Ik hoop dat je manuscript minder slordig geschreven is dan wat je hier opschrijft. Succes! ;)
Ik heb mijn manuscript geprint, de pagina's aan elkaar geplakt en er een kaft omheen gedaan. Toen was het een boek. Of heb jij een andere definitie van 'boek?' ;-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een boek geschreven
Je hebt een manuscript geschreven, geen boek. Het is de uitgever die er een boek van maakt (als je veel geluk hebt). :D Ik hoop dat je manuscript minder slordig geschreven is dan wat je hier opschrijft. Succes! ;)
Ik heb mijn manuscript geprint, de pagina's aan elkaar geplakt en er een kaft omheen gedaan. Toen was het een boek. Of heb jij een andere definitie van 'boek?' ;-)
Ja zeker. Stel dat je geen uitgever vindt. Ga je dan zeggen dat je een boek geschreven hebt? Ik alvast niet. En als we een manuscript gelijk stellen met een boek, dan zijn er in Nederland twee miljoen mensen die een boek geschreven hebben. Natuurlijk kun je uitgeven in eigen beheer, en dan heb je je boek, maar dat is zoiets als je diploma kopen (wat niet wil zeggen dat je dan dom bent). Waarom val ik nu over die woorden? Waarschijnlijk zou ik er niet op reageren als een uitgever me niet had verbeterd met 'manuscript' toen ik vroeg of hij mijn boek al had ontvangen. En gelijk had hij. Je schrijfsel publiceren via een reguliere uitgever wordt almaar moeilijker, maar probeer het, ik wens je veel succes. ;)

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een boek geschreven
Je hebt een manuscript geschreven, geen boek. Het is de uitgever die er een boek van maakt (als je veel geluk hebt). :D Ik hoop dat je manuscript minder slordig geschreven is dan wat je hier opschrijft. Succes! ;)
Ik heb mijn manuscript geprint, de pagina's aan elkaar geplakt en er een kaft omheen gedaan. Toen was het een boek. Of heb jij een andere definitie van 'boek?' ;-)
Ja zeker. Stel dat je geen uitgever vindt. Ga je dan zeggen dat je een boek geschreven hebt? Ik alvast niet. En als we een manuscript gelijk stellen met een boek, dan zijn er in Nederland twee miljoen mensen die een boek geschreven hebben. Natuurlijk kun je uitgeven in eigen beheer, en dan heb je je boek, maar dat is zoiets als je diploma kopen (wat niet wil zeggen dat je dan dom bent). Waarom val ik nu over die woorden? Waarschijnlijk zou ik er niet op reageren als een uitgever me niet had verbeterd met 'manuscript' toen ik vroeg of hij mijn boek al had ontvangen. En gelijk had hij. Je schrijfsel publiceren via een reguliere uitgever wordt almaar moeilijker, maar probeer het, ik wens je veel succes. ;)
Als je het zo uitlegt begrijp ik waarom je het opmerkte...snapte niet waarom je het benoemde, maar als dit is omdat uitgevers hier op afknappen oid dan bedankt voor de tip! Dat kon ik even niet uit je vorige bericht opmaken sorry! :-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het zo uitlegt begrijp ik waarom je het opmerkte...snapte niet waarom je het benoemde, maar als dit is omdat uitgevers hier op afknappen oid dan bedankt voor de tip! Dat kon ik even niet uit je vorige bericht opmaken sorry! :-)
Lieve Isabellea, ik ga je een geheim verklappen: uitgevers zijn wolven, en dat bedoel ik niet per se pejoratief. Een wolf bijt en schijt zoals de natuur het hem geeft. Een wolf denkt aan vlees, een uitgever aan geld. Als jij jezelf aanbiedt als een lekkere schrijversbrok, wekt dat frustratie op: duizenden oneetbaren gaan aan jou vooraf. De wolf zal zelf wel uitmaken of iets te vreten is. Het is jammer, maar naast prostitutie is niets zo gerelateerd aan geld als de stiel van het uitgeven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn manuscript geprint, de pagina's aan elkaar geplakt en er een kaft omheen gedaan.
Ik hoop niet dat je dat naar een uitgever gaat sturen: dat wordt over het algemeen niet geaccepteerd.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn manuscript geprint, de pagina's aan elkaar geplakt en er een kaft omheen gedaan.
Ik hoop niet dat je dat naar een uitgever gaat sturen: dat wordt over het algemeen niet geaccepteerd.
:lol: Grapjas.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Pagina's aan elkaar geplakt? :rolleyes: Is dat niet onhandig? Wat is trouwens wel een goede manier om je maniscript op te sturen?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pagina's aan elkaar geplakt? :rolleyes: Is dat niet onhandig? Wat is trouwens wel een goede manier om je maniscript op te sturen?
Sorry, ik zeg niet dat het jouw bedoeling is, maar we mogen nooit een karikatuur maken van iemands onhandigheden of goed bedoelde, nieuwe onwetende stappen. Wat Isabella S. wel moet weten is dat ze zich begeeft in een wrede verhalenwereld waar geld, jaloezie en nijd het hoofdthema vormen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pagina's aan elkaar geplakt? :rolleyes: Is dat niet onhandig? Wat is trouwens wel een goede manier om je maniscript op te sturen?
Sorry, ik zeg niet dat het jouw bedoeling is, maar we mogen nooit een karikatuur maken van iemands onhandigheden of goed bedoelde, nieuwe onwetende stappen. Wat Isabella S. wel moet weten is dat ze zich begeeft in een wrede verhalenwereld waar geld, jaloezie en nijd het hoofdthema vormen.
In wat onderscheidt die 'wrede verhalen wereld' zich van de rest van de wereld? Waarom overdrijf je zo lieve jongen?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pagina's aan elkaar geplakt? :rolleyes: Is dat niet onhandig? Wat is trouwens wel een goede manier om je maniscript op te sturen?
Sorry, ik zeg niet dat het jouw bedoeling is, maar we mogen nooit een karikatuur maken van iemands onhandigheden of goed bedoelde, nieuwe onwetende stappen. Wat Isabella S. wel moet weten is dat ze zich begeeft in een wrede verhalenwereld waar geld, jaloezie en nijd het hoofdthema vormen.
In wat onderscheidt die 'wrede verhalen wereld' zich van de rest van de wereld? Waarom overdrijf je zo lieve jongen?
Die ondergescheten wereld onderscheidt zich in niets, precies dat wilde ik onderlijnen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isabella: zoek eerst een uitgever waar je het manuscript heen zou willen sturen. (Natuurlijk altijd een kopie opsturen, niet het originele manuscript) Kijk dan op diens site om te zien hoe ze manuscripten willen ontvangen. Ik heb begrepen dat redacteuren/uitgevers het liefst losbladige A4's willen in een goed leesbare letter en lettergrootte en met een regelafstand van 1,5. Gebruik ook de zoekfunctie hier. Er is al veel over gezegd op dit forum, ook over de opmaak, etc. Maar het belangrijkste is de kwaliteit van het verhaal en de tekst. Kan dat nog beter. Heb je al herschreven, geschrapt en gecorrigeerd, commentaar van proeflezers verwerkt? Is dit zo goed als het kan? Als dat klaar is pas opsturen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de sites lees je meestal dat een uitgever een manuscript losbladig wil ontvangen, met een bepaalde marge en regelafstand, enkelzijdig geprint, in een bepaald lettertype. Je kunt dus niet één print maken en dan pas kijken waar je het heen wilt sturen; iedere uitgever heeft zijn eigen nukken. De opmaak regels zijn bedoeld om de lezersredactie van de uitgeverij niet scheel te maken van de buitenissige opmaak die sommige schrijvers zich menen te moeten veroorloven, omdat ze helemaal geen verstand hebben van dat soort dingen. Er zijn veel mensen die zich er niet van bewust zijn dat een manuscript een andere opmaak vereist dan een gepubliceerde roman. Terwijl dat zo logisch is: de redacteur moet ergens zijn opmerkingen kwijt. Je kunt overwegen je niet aan de voorgeschreven opmaak te houden, maar dat maakt een slechte eerste indruk. Als een schrijver zich niet aan de regels voor het inzenden houdt, kan de uitgever er dan vanuit gaan dat je je wel aan alle andere (contractuele) regels houdt? Je (waargebeurde) verhaal moet wel heel spectaculair zijn, wil je niet gelijk weggeschoven worden als de zoveelste amateur.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ten eerste heb ik het manuscript geprint en er zelf een 'boek' van gemaakt omdat ik er auteurtje wilde spelen...(enkel voor mezelf dus, het is misschien kinderachtig maar ik wilde gewoon geen digitaal manuscript maar een echt zelfgemaakt boek) In geen geval is het in mij opgekomen dit 'boek' zo naar een uitgever te sturen! haha, omdat ik er achter wil komen hoe het wél moet, heb ik me op dit forum aangemeld... kan me voorstellen dat het verwarring oproept als ik schrijf dat ik er zelf een boek van geknutseld heb, maar ik ben nou eenmaal een beetje raar.. ;-) Ik weet ook dat een manuscript uitgeven moeilijk is, maar wist niet welke factoren welke ik zelf in de hand heb, mogelijk nóg lastiger kunnen maken.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pagina's aan elkaar geplakt? :rolleyes: Is dat niet onhandig? Wat is trouwens wel een goede manier om je maniscript op te sturen?
Ik ben er een hele dag mee bezig geweest, 560 bladzijden... dus erg handig is het niet. Maar wél leuk! (vind ik)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
't was iets makkelijker geweest als je 1 kopie voor jezelf had laten afdrukken bij pumbo.nl .(Nee, ik heb nog steeds geen aandelen daar). Inleveren doe je idd losbladig, etc. , zoals Schli toelicht. Voor al het overige, welkom!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op dit forum, Isabella. Sja... het is gewoon heel erg lastig om een boek uit te geven. Er is veel aanbod, dus we zitten hier allemaal te hopen en te hopen. Heel frustrerend als je weer een bericht terug hebt gekregen van de uitgever met de tekst: "Ssorry, maar uw verhaal past niet in ons fonds." Je bent dan geen steek verder. Je zou je manuscript naar een beoordelingsbureau kunnen sturen, dan krijg je een goed idee of je op de goede weg bent met je schrijfsels. Succes met het vinden van een uitgever.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum, Isabella. Ik hoop dat je een uitgever vindt.