Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

CorrieGM - voorstellen

Dag allemaal, Ik zwerf regelmatig rond op Schrijven Online. Vanavond kon ik allerlei onderwerpen niet bekijken, omdat ik niet was ingelogd. Dus heb ik maar een account aangemaakt. Ik schrijf graag en heb verschillende cursussen gevolgd: NTI Korte verhalen en romans, NTI Jeugd- en kinderboeken en verschillende weken op Buitenkunst: reisverhalen, 'Bouwstenen' (schrijfoefeningen), 'Kort voor kinderen' (kinderverhalen met een maximale lengte). Sinds 2007 doe ik mee met NaNoWriMo (www.nanowrimo.org). Het is daarbij de bedoeling dat je in de maand november een boek schrijft van 50.000 woorden. Ik heb daar in 2007 een romannetje geschreven, in 2008 een kinderboek, in 2010 een boek naar aanleiding van een boek met brieven en het afgelopen jaar een streekroman. Ik denk erover in 2012 naar de Schrijversvakschool te gaan. Daar denk ik al langer over, dus het is niet zo zeker dat dat ook gaat gebeuren. Ondertussen schrijf ik hele perioden niets en soms weer wel. Vooral vlak ná een cursus voel ik me geïnspireerd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom CorrieGM, Leuke site hier. Je kunt er veel van leren. Misschien ook wel hoe je inspiratie kunt opdoen om te blijven schrijven als de inspiratie om te schrijven tijdelijk wat minder is. Bobcat.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Corrie. Ook ik heb de NTI Korte verhalen en romans gevolgd en afgerond. Wat vind je van de cursussen die je tot nog toe hebt gevolgd? Ik zie dat je van alles al hebt geschreven, heb je intussen al een voorkeur voor een bepaald genre ontwikkeld? Knap hoor, dat van NaNoWriMo, heb je voor het begon een verhaal uitgedacht of ben je gewoon begonnen? Veel plezier hier! Groetjesss

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Daantie, De NTI-cursussen vond ik heel leuk. Ik kreeg kort commentaar, maar het legde wel precies de vinger op de zere plek. Bij de cursus Jeugd- en kinderverhalen dacht ik telkens: hé, ik ken dat boek. Toen kwam ik erachter, dat dat allemaal boeken uit begin jaren '90 waren. Zo oud was de cursus. De NTI-cursus Korte verhalen en romans was ook wat oud. Maar niet zo oud als de cursus die ik eerder had gevolgd bij het NTI: die was van de jaren '80. Het commentaar van de docenten vergoedde veel. De cursussen op Buitenkunst waren heerlijk. Ik heb bij dezelfde docent twee weken gedaan: Reisverhalen en Bouwstenen. Daar kwam wel wat veel herhaling in voor. Ik heb hem dus verteld dat het leuke cursussen zijn, maar dat ik niet meer bij hem terugkom. Bij de cursus Kort voor Kinderen werd heel veel feedback gegeven door de mede-cursisten. Dat was wel eng, maar ik merkte, dat ik ook wel iets kon met hun commentaar. Ik heb tijdens die cursus bij de kleuters voorgelezen en bij de jongeren. De kleuters wisten niet veel te vertellen. Maar de jongeren hadden heel wat commentaar. Ze vonden het verhaal leuk, en herkenbaar. Maar ze zouden het einde veranderen. Ik heb het verhaal toen herschreven en ze hadden gelijk: het was zo veel beter. Ik heb twee genres waarin ik wil gaan schrijven: kinder- en jeugdverhalen en streekromans. Vooral geen literatuur. Grappig genoeg heb ik ontdekt dat een kinderverhaal en een streekroman soms behoorlijk dicht bij elkaar kunnen liggen. Maar ik kan nog alle kanten op, heb ik het gevoel. Wat NaNoWriMo betreft: Eigenlijk bedenk ik het meeste tijdens het schrijven. Ik heb vooraf wel ideeën, maar daar kan ik nog alle kanten mee op. En dat doe ik dan ook wel. Het kinderverhaal was historisch. Daar heb ik dus eerst onderzoek naar die periode gedaan. En ik heb fragmenten van verhalen die ik vond gebruikt in het boek. Dat was erg leuk.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, CorrieGM. Veel plezier op dit forum!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant allemaal! Misschien ga ik ooit nog wel een nieuwe cursus volgen, weet het nog niet. Veel succes met je kinderverhalen en streekromans!