Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Linda

Hallo iedereen, Mijn naam is Linda en ik ben 29 jaar. Al sinds ik nog een Lindaatje was, lees ik alles wat los en vast zit. Schrijven vond ik leuk om te doen, maar bleef beperkt tot wat humoristische klachtenbrieven, bedankjes en meer van dat soort niet noemenswaardig werk. Vorig jaar heb ik, vanuit het oogpunt van mijn kat, een bedankbriefje geschreven aan een buurmeisje. De kat, die het nodig vond zich tijdens onze vakantie te laten aanrijden, is door haar zo'n beetje gered. Op dat stukje kreeg ik heel veel positieve reacties, hoewel ik zelf vond dat het niet zoveel voorstelde. Sinds die tijd ben ik echter wel aan het denken gezet. Zou ik niet "serieuzer" werk kunnen schrijven? En met serieuzer bedoel ik dan niet literatuur, maar meer of ik verhalen zou kunnen schrijven. Ik ben me er namelijk terdege van bewust, misschien wel teveel, dat hier veel meer bij komt kijken dan bij een leuk bedankbriefje. En dat is waar ik nu tegenaan loop. Ik ben erg onzeker en heb veel last van faalangst. Een paar weken werd op een website een schrijfcursus aangeboden. Ik sloeg er meteen op aan, maar al vrij gauw kwam ook dat kleine duiveltje weer om de hoek kijken. "Kun je toch niet". En: "Ja hoor, alsof de wereld op jou zit te wachten". Deze aanbieding dus maar laten gaan. Maar het kriebelt toch.......... Die twee hoorntjes raak ik echter niet kwijt. De twijfel is dus enorm. Waar begin ik aan, waar zou ik over moeten schrijven, hoe werk je dat dan uit en hoe doe je dat dan allemaal? Al met voel ik me nogal overweldigd en verdeeld tussen het willen en het vraagstuk kunnen. Ook heb ik het gevoel dat mijn onzekerheid de creativiteit niet positief beïnvloedt. Ik kom niet snel op een idee en als ik er dan al eentje heb, ben ik bang dat ik dit toch niet kan uitwerken of dat het niet interessant genoeg is. Waar ik eigenlijk wel heel benieuwd naar ben; zijn er meer schrijvers in spé die zo begonnen zijn? Of had iedereen al een idee, een richting, een leidraad om mee te werken? Voor mijn gevoel heb ik nog helemaal niets, behalve de wil om te schrijven. En die cursus.......ja, ik ben er nu voor mezelf wel uit dat ik toch een cursus wil gaan volgen. De afgelopen week heb ik veel tijd besteed aan het zoeken naar de voor mij juiste cursus en ik kom daar niet helemaal goed uit. Het wordt LOI of NTI. Deze laatste kwam vooral in beeld naar aanleiding van de goede ervaringen hiermee op dit forum. Maar dit geldt voor de LOI ook en ik vraag me dan ook af wat het verschil in lesmateriaal is en waar ik het beste mee uit de voeten zou kunnen. Hierover valt veel te lezen in dit forum en dat heb ik dan ook gedaan. De vraag die bij mij nog open blijft is: komt in beide curussen ook het onderwerp inspiratie naar voren? Poeh, uiteindelijk is het een heel verhaal geworden en behelst het wel wat meer dan alleen voorstellen. Ik kon het een op dit moment niet los zien van het ander. Mocht dit niet de bedoeling zijn, dan hoor ik dat graag! Groetjes, Linda

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op de site, Linda! En wat een openhartige en zorgvuldige voorsteltekst. Over je spelling en interpunctie hoef je je in ieder geval al geen zorgen te maken - dat klinkt als het minder belangrijke werk maar je hebt daarmee al een enorme voorsprong op andere schrijvers die dat niet beheersen. Vervelend dat je je zo onzeker voelt. Ik denk dat iedereen die schrijft dat wel eens is of is geweest. Het kost tijd om te weten waar je qua schrijven ongeveer staat ten opzichte van anderen. Dat is eigenlijk waar je naar op zoek bent, of niet? Dan zit je hier op een goede plek. Oh ja, het onderwerp inspiratie: volgens mij is het standpunt bij de meeste cursussen "schrijven is 90% transpiratie en 10% inspiratie" of variaties daarop. Gaan ze dus ook niet zo op in.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en wat een lange, interessante tekst. Ik zelf ben ook heel onzeker, ondanks positief commentaar van vrienden en familie... Dat is ook de reden dat ik dit jaar mee heb gedaan aan wat wedstrijden, van een jury rapport kan ik echt wat leren en weet ik ook hoe de 'echte' mensen over mijn schrijven denken. Ondanks mijn onzekerheid ben ik net klaar met de tweede versie van mijn eerste boek. Nu ligt die bij vrienden, die hem lezen en commentaar geven. Ik hoop dat - over een paar versies - ik dit boek ook daadwerkelijk naar een uitgever (durf te ) zal brengen. Ik heb in ieder geval heel veel geleerd op dit forum en ben erg blij dat ik hier zit, hoop jij dat ook kan zijn. Verder zou je in het onderdeel proeflezen fragmenten van je teksten kunnen plaatsen (ze zijn heel streng, maar je hebt er veel aan!) dan weet je ook hoe anderen er over denken en kun je het verbeteren.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je korte verhalen wilt schrijven kun je eerst eens op zoek gaan naar een of meerdere schrijfboeken daarover. Dan kun je een verhalenwedstrijd zoeken waarvan het thema je aanspreekt en proberen daar een verhaal voor te schrijven. Zo heb je gelijk een deadline en het is een goede oefening.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Linda! Ik herken zo veel in je verhaal. Hoewel ik al sinds mijn tienerjaren schrijf, ben ik pas sinds een half jaar 'serieus' bezig om een manuscript klaar te stomen om naar een uitgever op te sturen. Die stap te nemen is één van de engste die er is. Want dan komen de vragen op: 'Is het wel goed genoeg?' 'Wie zit er te wachten op nog een jeugdboek?' En 'hoe veel afwijzingen moet ik gaan verwerken totdat er iemand een keer iets in mijn manuscript ziet?' Vrienden en familie mijn schrijfsels laten lezen is één ding, maar het aan vreemden, en zeker professionals geven, is gewoonweg doodeng! Ik heb voor mijzelf een stappenplan gemaakt. Ieder stapje moet mij weer een stukje verder brengen. Mij aanmelden op SOL was er één van. Een stukje op Proeflezen plaatsen (letterlijk de eerste keer dat vreemden iets van mij te lezen kregen) de volgende. Het vinden van proeflezers een derde. (En ik heb er een aantal gevonden, wederom via deze site). Over schrijfcursussen kan ik je niet adviseren, maar er zijn genoeg leden hier die wel daarmee ervaring hebben. Zelf denk ik er ook over na, dus ik houd de commentaren in de gaten. Maar bovenal: schrijf omdat je wilt schrijven!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is zeker wat ik wil! Ben ik goed genoeg, is op dit moment de kaasvraag. De enige manier om daarachter te komen is door het te doen. Die wetenschap maakt het echter nog niet makkelijk. Daarom ben ik blij met mijn eerste stapje, me hier aan te melden en me voor te stellen. Ook fijn om te horen dat mijn spelling en interpunctie zo slecht nog niet is. Omdat ik me lang niet bezig heb gehouden met schrijven, heb ik het gevoel dat mijn gevoel voor taal behoorlijk verstoft is. Daar wil ik dan ook aan werken, maar één uitdaging is op dit moment wel genoeg. Bedankt voor de tip korte verhalen. Misschien zou dat wel een goede stap voor mij kunnen zijn. Zo kan ik oefenen met research en verwerken van details. Ideetjes heb ik wel, maar dat is allemaal onsamenhangend en bij lange na niet interessant genoeg om over te schrijven, vind ik. Daarom wil ik mezelf nu echt een figuurlijke schop onder mijn kont geven. Want eerlijk is eerlijk: zeggen dat je het toch niet kunt en het daar maar bij laten werkt niet alleen deprimerend, het is ook de makkelijkste weg. En daar voor de zoveelste keer voor kiezen werkt zo mogelijk nog deprimerender. Dus kies ik nu voor de moeilijke, en gelijkertijd doodenge, weg. Ik vind het dan ook erg fijn met jullie in contact te komen en deze reacties op mijn introductie te lezen. De keuze om nu te gaan voor openhartigheid, was een bewuste. Zo hoef ik me nergens achter te verschuilen en als blijkt dat ik inderdaad Koos Talentloos ben, kan ik altijd nog zeggen: "zie je wel" en stap ik weer terug in mijn vertrouwde wereldje. Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte welkom, naamgenoot :) Ik hoop dat je een leerzame tijd krijgt op het forum. Met natuurlijk ook het nodige plezier.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, naamgenoot......Een snelle blik op jouw site deed mij de moed meteen weer in mijn maat 38 en een half zakken! Maar bedankt voor je welkom en ik hoop hier veel, heel veel, te leren. En mijn complimenten voor de website en jouw schrijfkunst :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, niet de moed laten zakken, hoor! Gewoon lekker doorgaan op de ingeslagen weg, dan kom je er wel. En dank voor je complimenten... :o

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Linda, Welkom!! Ik herken ook tamelijk veel van wat je schrijft. Bij mij is het alleen niet de faalangst of onzekerheid die mij remt. Het is dat ik bijna zeker weet dat ik nooit dáár kom, waar veel schrijvers wél komen, maar ik vind schrijven heel leuk om te doen en ik wil wel kijken waar die grens precies komt te liggen wanneer ik zorg voor wat extra bagage in de vorm van cursussen en feedback van met name Sollers. Ik denk dat als je de wil om te schrijven vast kunt houden, je een heel stuk verder kunt komen. Succes!!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jose, Bedankt voor je reactie. Je raakt precies de kern, want ik heb diezelfde wetenschap! Daarom schreef ik ook over die figuurlijke schop onder mijn kont. Ik ben heel blij dat ik hier verzeild ben geraakt en ik leer al heel veel van alleen al de topics door te lezen. Eerlijkheidshalve moet ik daar dan ook bij zeggen dat ik ook wel geschrokken ben. Gisteren heb ik enkele proefverhalen gelezen. Dat vond ik al heel knap, maar als je dan de reacties met verbeteringen leest......Dan betwijfel ik wel of ik ooit op dat niveau zal raken. Maar het eerste stapje heb ik gezet. De tweede stap zet ik binnen nu en een half uur: me inschrijven bij de LOI. Heb namelijk gehoord dat zij toch wel veel aandacht besteden aan het onderwerp inspiratie. Daar hoop ik veel van op te kunnen steken. Eerst een bakje moed (koffie in dit geval), en dan stap 2! En Thomach, jij natuurlijk ook bedankt voor je welkom.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Linda, Van harte welkom op de site. Ik sluit mij volledig aan bij jose. Door heel veel feedback te krijgen via deze site ben ik uiteindelijk aan een boek begonnen. Met vallen en opstaan, een gewonnen wedstrijdje, het voltooien van mijn boek ben ik nog steeds een groentje. Door SOL heb ik veel geleerd. Ik sprong in het diepe en plaatste mijn 'gepruts' op de site. Als het je lukt om de feedback te omarmen kun je zelf de kans pakken om verder te komen. Veel succes!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat maakt het uit Linda, of je goed genoeg bent of niet? Dat je plezier hebt in schrijven is het belangrijkste, zeker als je net begint... voorál als je net begint. Ik herken je twijfel, zo van wie zit er op mij te wachten. Maar toen vorig jaar februari mijn boekje Het vergeten dopje bij Pica Educatief uit kwam ( mede dankzij dit forum) was de twijfel weg. :nod: Pak die pen/laptop en schrijf!!! Welkom! :) ps Oja, heb de cursus Korte verhalen en romans schrijven via NTI gevolgd, was erg leuk. Maar heeft met inspiratie niet veel te maken. Moet toch uit jezelf komen. Succes!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Bloem en Jetje, Hartelijk dank voor jullie welkom. De sprong in het diepe heb ik inmiddels gemaakt en ben aangemeld voor de cursus! Keuze is op het LOI gevallen, met name omdat inspiratie daar toch wel een belangrijk onderdeel vormt. Althans, als ik de berichten mag geloven. En natuurlijk moet inspiratie uit jezelf komen.......Dat is nu juist (een van) mijn struikelblok(ken). Dus alle tips, trucs en vaardigheden die ervoor kunnen zorgen dat dit naar boven komt, zijn welkom. Dan zal moeten blijken of ik eerdergenoemde "Koos Talentloos" ben of dat het zo slecht met mij niet gesteld is. Of ik dan vervolgens ook kan schrijven, is een tweede natuurlijk. Zoals gezegd, ik heb me inmiddels aangemeld en oh, wat vind ik dat spannend!! Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo welkom Linda Ik heb zelf de basiscursus schrijven bij de LOI gedaan en het is zeker een aanrader. Ik heb de cursus met plezier gevolgd en afgerond. Ik zit nog te denken om de vervolgcursus te doen maar dan ben je zo'n acht tot tien maanden bezig. Inspiratie komt zeker aan bod ook in de basis. De basis leer je meer de regels en punten waar je aan moet denken. Het verhalen schrijven zelf wat minder. In het verleden heb ik ook de cursus jeugdverhalen schrijven bij de NTI gevolgd, daar krijg je veel info en ook het zelf schrijven van stukjes en dichten kwam aan bod. Succes met je keuze. gr Imora

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, nog bedankt voor jullie welkom! Imora, als je de vervolgcursus doet, bedoel je dan "creatief schrijven"? Want volgens mij is die dan "maar" 4 maanden. Je volgt deze namelijk verkort omdat je het onderdeel "basis", wat ook in deze cursus zit, al gehad hebt! De keuze was al op LOI gevallen. Ik ben zondag begonnen met het schrijversdagboek. Dat wil ik nu eerst twee weken volhouden, voordat ik met de rest begin. Hopelijk komt zo de inspiratie op gang! Groetjes

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste energieleverancier ik betaal me helemaal blauw zo zie ik maandelijks op mijn bankpapier als klant ben ik zeer trouw maar gaat uw klantgerichtheid niet wat ver mijn huis lijkt op een stralende ster verborgen achter jullie windturbine die overigens loopt als een geoliede machine Welkom!