Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manonnetje - Tevreden

Hallo, mijn naam is Manon. Ik schrijf eigenlijk al mijn hele leven, maar er is nog nooit iets van uitgegeven. Dat komt omdat ik alles onder in de kast leg en er verder niet meer naar omkijk. Eigenlijk zou ik al die verhalen weer eens moeten doorlopen en herzien. Schrijven is vooral schrappen en herzien. Toch? Wat is nou een goede manier of zienswijze om meteen aan een verhaal te gaan schaven om te zorgen dat het ook echt een keer klaar is. En wanneer kun je tevreden zijn? Ik ben benieuwd en volg jullie perikelen natuurlijk ook op de voet. Manon

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tevreden? Erg persoonlijk. Maar daar heb je niets aan. Ik heb zelf twintig jaar geleden twee romans geschreven en onlangs geconstateerd dat het niet goed was. Maar wel stonden er zaken in waarvan ik zelf dacht 'knap geschreven'. Ik denk dat je jezelf op een gegeven moment moet dwingen, hoe raar dat ook klinkt, om tevreden te zijn met wat je gemaakt hebt. Dus eigenlijk pleit ik voor 'nu is het genoeg'. Anders komt een verhaal/roman etc. nooit af. Er is een 'spreekwoord' dat zegt 'beter is de vijand van goed genoeg'. Niet iedereen kan en zal een meestwerk schrijven, zeker niet in zijn/haar eigen ogen. Is dat erg? Nee toch? Als je wat geschreven hebt waarvan je zelf denkt 'da's eigenlijk helemaal niet gek', dan is dat toch ook veel waard? Succes bij je pogingen en ik denk dat je dit een leuk forum gaat vinden. In ieder geval gebeurt er overal en altijd wel wat. Zoveel mensen, zoveel zinnen zal ik maar zeggen. En dat is een nogal toepasselijk gezegde :D Nee, niet iedereen is een Mulisch (gelukkig niet :lol: ).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nou gewoon die map oude verhalen eens doorbladert, er een paar (stuk of 4??) uitkiest, waarvan je nu denkt: oh ja, dat was een leuke ingeving. Dan concentreer je je daar voorlopig eens op. Schrappen, herschrijven, toevoegen. Misschien eens een stukje laten proeflezen op dit forum. Dan krijg je het vanzelf weer te pakken, en anders begin je gewoon aan een nieuw verhaal. Wanneer is een verhaal echt klaar? Wist ik het maar :) Maar DJ heeft gelijk met zijn opmerking over goed genoeg = goed genoeg. Succes ermee, Manon.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jullie reacties. Ik voel me nu wel een beetje gesterkt om ermee door tegaan. Om verhalen weer op te pakken en ermee aan de gang te gaan. nee, niet iedereen is een mulisch. Maar je kunt wel naar zo'nniveau streven toch?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tevreden? In proeflezen plaats ik een stukje van een verhaal waar ik zelf erg tevreden over ben (nog steeds) en ik ben nog aan het bijkomen van de reacties (geen waarde-oordeel!). Zo zie je maar. En 'niet iedereen is een mulisch', nee, gelukkig niet :lol: Bis repetita placent. Het is goed het behandelde nog eens te behandelen.