Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vokus stelt zich voor

Na al een tijdje de kat uit de boom te hebben gekeken, heb ik vandaag de stap gewaagd om mijn eerste kinderboek Nacht tussen de ijsberen aan jullie te presenteren. Ik begrijp dat de volgorde wat ongewoon is, dus herstel ik dat meteen maar. Ik ben een zzp'er in de volgorde auteur, journalist, tekstschrijver en soms ook nog vertaler en notulist. Na een aantal jaren in de tijdschriftjournalistiek (ik was ooit eindredacteur van het maandblad Kinderen), ben ik steeds meer auteur geworden. Ik heb een groot aantal informatieve boeken geschreven, met titels als 'De negen maanden van de zwangerschap' tot en met 'Duizend vragen over gezondheid' en 'De nieuwe menopauze'. Ook boeken over ADHD, dyslexie, hoogbegaafdheid enzovoort. Maar... het liefst schrijf ik fictie. De laatste twee jaar ben ik me daar steeds meer op gaan richten, onder het motto: nu of nooit! De overstap van non-fictie naar fictie is niet eenvoudig als je gewend bent om serieuze informatie - veelal van deskundigen of patiëntenverenigingen - te verwerken in je teksten. Informatief schrijven is één ding, je fantasie (durven) gebruiken een tweede! Om bijvoorbeeld het schrijven van dialogen te oefenen, heb ik onder pseudoniem vijf zogeheten tijdschriftromans geschreven voor uitgeverij Marken (de Favoriet reeks). Ik kwam op dit idee omdat ik in de Volkskrant in de rubriek 'De ideale baan' een interview las met een kinderboekenschrijfster, die dit ook bij wijze van oefening gedaan had. Ook schreef ik het afgelopen jaar onder pseudoniem enkele korte verhalen voor een tijdschrift. Niet onder pseudoniem deed ik mee aan de schrijfwedstrijd Hotel New Hampshire. Ik was met mijn gedicht Kasteelhotel bij de zes genomineerden en ben in april 2010 grieperig naar De Balie (Amsterdam) gereisd om daar mijn gedicht voor te lezen. (Niet gewonnen, hoor!) Nog datzelfde weekend heb ik een abonnement op Schrijven Magazine genomen. Nu ben ik een trouw volger van deze website, sinds enkele maanden ingelogd. Natuurlijk lees ik vooral alles wat met het schrijven van kinderboeken te maken heeft, omdat mijn eerste kinderboek verschenen is in de reeks De Gestreepte Boekjes. Vandaag lezen jullie de presentatie. En laat ik dan maar alles vertellen... nog voor de oproep voor groep 7 verscheen, had ik al een verhaal geschreven voor groep 7. En ook dit wordt een Gestreept Boekje. Dat hoop ik dus in het schooljaar 2011/2012 bij de boekpresentaties te plaatsen. En vanaf vandaag kijk ik de kat niet meer uit de boom, maar doe ik actief mee... Ik wens iedereen veel succes met het schrijven en bedenk: de aanhouder wint!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van dat laatste zijn hier ineens deze week de bewijzen aan het binnendruppelen. Inderdaad. Maar daar gaat het niet om, weest welkom, Vokus. Jouw soort ervaring kunnen wij hier wel gebruiken, en met name degenen onder ons die het van columns en/of artikelen moeten hebben.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Vokus! Mooi dat de overstap naar fictieschrijven zo goed verloopt. Hartstikke leuk dat je ook verhalen voor Pica schrijft - je zult hier op SOL meerdere Pica-schrijvers treffen (waaronder ik) en natuurlijk nog veel meer.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, nu weten we gelijk weer een 'winner in de reeks voor Picaverhalen voor groep 7'! Leuk. Vind je het leuk om in het topic daarover ook actief mee te doen?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga bijna blozen van zoveel hartelijke woorden... Bedankt allemaal! Janheij, ik probeer vandaag De Pers te bemachtigen... M, het topic heb ik wel gevolgd, maar ik vond het een beetje vreemd om er als onbekende op SOL middenin te ploffen. Ik heb geen bezwaar om in het lijstje te worden opgenomen. Wel naar, hoor, al die afwijzingen. Maar ik ben ook wel eens afgewezen na een oproep voor een jongere leeftijdsgroep, dus keep smiling. En Ema, jij natuurlijk ook van harte gefeliciteerd!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hocus pocus hier is Vokus meerdere ballen in de lucht talent in volle vlucht de kat is uit de boom volmaak je schrijversdroom Welkom!

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Vokus, je hebt een leuk stukje geschreven! Welkom op de site en veel succes met het schrijven van jeugdboeken. Ook ik schrijf graag jeugdboeken, en heb het voordeel dat ik (ben lerares) het kan laten 'proeflezen' op school. De kinderen doen dit met veel plezier en verschillende kinderen willen nu ook schrijver/schrijfster worden en zijn druk met hun verhalen...