Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vokus stelt zich voor

Na al een tijdje de kat uit de boom te hebben gekeken, heb ik vandaag de stap gewaagd om mijn eerste kinderboek Nacht tussen de ijsberen aan jullie te presenteren. Ik begrijp dat de volgorde wat ongewoon is, dus herstel ik dat meteen maar. Ik ben een zzp'er in de volgorde auteur, journalist, tekstschrijver en soms ook nog vertaler en notulist. Na een aantal jaren in de tijdschriftjournalistiek (ik was ooit eindredacteur van het maandblad Kinderen), ben ik steeds meer auteur geworden. Ik heb een groot aantal informatieve boeken geschreven, met titels als 'De negen maanden van de zwangerschap' tot en met 'Duizend vragen over gezondheid' en 'De nieuwe menopauze'. Ook boeken over ADHD, dyslexie, hoogbegaafdheid enzovoort. Maar... het liefst schrijf ik fictie. De laatste twee jaar ben ik me daar steeds meer op gaan richten, onder het motto: nu of nooit! De overstap van non-fictie naar fictie is niet eenvoudig als je gewend bent om serieuze informatie - veelal van deskundigen of patiëntenverenigingen - te verwerken in je teksten. Informatief schrijven is één ding, je fantasie (durven) gebruiken een tweede! Om bijvoorbeeld het schrijven van dialogen te oefenen, heb ik onder pseudoniem vijf zogeheten tijdschriftromans geschreven voor uitgeverij Marken (de Favoriet reeks). Ik kwam op dit idee omdat ik in de Volkskrant in de rubriek 'De ideale baan' een interview las met een kinderboekenschrijfster, die dit ook bij wijze van oefening gedaan had. Ook schreef ik het afgelopen jaar onder pseudoniem enkele korte verhalen voor een tijdschrift. Niet onder pseudoniem deed ik mee aan de schrijfwedstrijd Hotel New Hampshire. Ik was met mijn gedicht Kasteelhotel bij de zes genomineerden en ben in april 2010 grieperig naar De Balie (Amsterdam) gereisd om daar mijn gedicht voor te lezen. (Niet gewonnen, hoor!) Nog datzelfde weekend heb ik een abonnement op Schrijven Magazine genomen. Nu ben ik een trouw volge