Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

BartN zoekt een begin

Beste Schijvers Online, Ik sluit me graag aan bij jullie club, omdat ik graag kennis neem van de gigantische hoeveelheid informatie én ervaringen. Graag wil ik beginnen met schrijven, heb genoeg creatieve ideeën, maar ben erg opzoek naar het proces. Hoe begin ik met een verhaal. En vooral, hoe rond ik mijn verhaallijn af. Ik wil leren over plots, personages. Om zó mijn ideeën om te zetten in goed leesbare en vermakelijke verhalen. Ik schreef al eerder persberichten en recensies etc, maar dan is een verhaal schrijven duidelijk andere koek. Elke schrijver leest graag, vandaar dat ik allereerst hulp zocht in boeken als: Schrijven, het begin (Pim Wieringa). Dat klinkt logisch, maar helaas is het boek niet op die manier geschreven; ik kon er niet mee uit de voeten. Nu onlangs schafte ik 'Het Handboek voor Schrijvers' (Molhuysen & Stiller) aan, maar dat focust zich veel te veel, voor mijn doen, op het leven na het geschreven stuk: uitgeverijen, schrijfclubs etc etc. Daar ben ik allemaal niet naar uit. Graag hoor ik dan ook tips over boeken (of misschien toch een cursus) waarbij ik bovenstaande kan leren, of op z'n minst inzichten kan vergaren in het begin proces. Bedankt en een fijne dag.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Bart, struin er vooral lustig op los en laat gewoon een keertje wat lezen. Leuk om er met gelijkgestemden over te praten.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, bartn Begin gewoon, en dat hoeft niet eens bij het begin te zijn. Schrijven is niet moeilijk, doorschrijven is de kunst, dat kost nog wel eens hoofdbrekens :D . Waar gaat je voorkeur zoal naar uit, wat zou je willen schrijven? Ik zou me nog niet meteen op schrijfboeken storten; hier op het forum kan je lezen hoe mensen het zelf in de praktijk doen, daar heb ik in ieder geval heel veel aan gehad. Hier is inderdaad gigantisch veel informatie te vinden, daar ben je wel een tijdje zoet mee. Veel plezier hier!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi BartN, Welkom. Een boek waar je misschien iets aan heb is Schrijven voor Dummy's (Dummies) Hierin wordt alles ontleed en omschreven. (bol.com) Maar kijk eens rond op dit forum, gebruik de zoekfunctie dan kom je er ook en dit is veel leuker dan een boek lezen over leren :) schrijven. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed begin is het halve werk met een mooie eerste zin sta je alvast sterk voor de rest moet je proberen en onderweg een hoop leren Welkom!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart, Mijn favoriete schrijfboek is 'Zo schrijf je een verdomd goede roman' van James Frey; dit boek is heel praktisch en behandelt alle aspecten van het schrijven. Ik weet zeker dat je daar wel mee uit de voeten kunt :) En verder is 'De wil en de weg' van Jan Brokken ook een aanrader wat mij betreft. Veel schrijfplezier!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik deed was eerst een jaar alles opschrijven wat in me opkwam, en na dat jaar heb ik geinventariseerd. Voor mij was duidelijk waarin ik het beste was en ben ik in die richting doorgegaan. Nu pas lees ik schrijfboeken en kan ik selectief zijn. Hoe je een roman schrijft kan ik overslaan, bijvoorbeeld. Pas ook op voor de valkuil: 'meer SOL-len dan schrijven'. Dat heb ik een hele poos gedaan. Doe met alle raadgevingen wat jou het beste dunkt... Succes!