Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Maryson stelt zich voor (update: overlijdensbericht)

Ik was al een tijd op dit forum aangemeld, maar was zozeer in sluimer, dat ik niet eens meer wist dàt ik hier "bestond". Mijn naam is Wim Stolk. Onder het pseudoniem W.J. Maryson schrijf ik sinds 1995 fantasy en science fiction. Onder mijn eigen naam heb ik ook enkele boeken afgeleverd en onder een ander pseudoniem doe ik ook van alles in de literaire en poëtische hoek. "It never crossed my mind that I would become a writer", staat er in mijn Engelstalige biografie, en zo is het ook. Ik verdiende mijn brood als o.a. kunstschilder, componist en muzikant, om uiteindelijk in de reclamewereld te belanden. In 1993 werd ik ziek (Pfeiffer, zware vorm) en besloot in de luttele uren dat ik minder moe was, maar eens een verhaal te gaan schrijven. Drie maanden en 37 hoofdstukken later werd ik wakker. Mijn eerste echte verhaal ooit bleek "Sperling" te heten en het werd ook mijn eerste publicatie, via Uitgeverij Elmar. Enkele jaren later stapte ik over naar Meulenhoff, M, Mynx. Daar zit ik nog, twaalf boeken verder. Mijn Onmagiërtrilogie is in elf talen vertaald. In augustus kwam het eerste deel in de USA uit. Verder schrijf ik korte verhalen die overal op het www en in tal van anthologieën en bundels zijn gepubliceerd. Prijzen: o.a. de Elf Fantasy Award 2004 voor het beste fantasyboek (De Heer van de Diepten) en de Paul Harland Prijs 2007 voor het beste korte verhaal (Nietzsche Station). Momenteel werk ik aan een titelloze standalone en aan de vierdelige trilogie (...) De Grote Legende. Daarnaast fungeer ik als literair agent voor een aantal schrijvers, redigeer ik, lees ik manuscripten, geef lezingen, organiseer literaire evenementen en verdoe mijn tijd als eregast op allerlei conventies en festivals over de hele wereld. Maar vooral: schrijven is mijn passie.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Welkom Maryson -ook al ben je hier natuurlijk al een hele tijd. Wat mij na jouw imposante introductie bezighoudt is wat je van SOL verwacht.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het 'chic' van je dat je je zelf voorstelt en menige ziel, waar ik me zelf bij reken, laat delen in je curriculum vitae. Wat een druk leven! Passie voor het schrijven, de fantasie tot in de naad beleven, en de sociale realiteit rond het schrijven niet over het hoofd zien... dat is meer dan één leven, beeld ik me in. Ik ben de enige niet, daar ben ik zeker van, die zeer graag een tipje van de sluier opgetild zou willen zien, al is het maar af en toe, van de formules, of de ingrediënten, om succesvol te publiceren, zoals jij dat hebt verwezenlijkt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Wim!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom. Wat mooi wat je allemaal al met het schrijven bereikt hebt. Ik ga wat van je opzoeken, want je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt. Veel plezier op dit forum. :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Wow, jij hebt het leven waar velen van ons volgens mij van dromen... Ik weet zeker dat je met jouw kennis en ervaring een aanwinst bent voor dit forum.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoor ook bij de sollers voor wie een introductie niet meer nodig is. Welkom Wim! ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Maryson, op je welbekende forum. :D Je bent al behoorlijk productief geweest wat schrijven betreft. Gaaf!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat we wat meer over je weten nu! Welkom! Ik heb je inmiddels ook op twitter gevonden. Daar zit ook een heel stel SOL'ers trouwens!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het hartelijke welkom. Ellabella, op alle forums waarop ik post probeer ik mensen deelgenoot te maken van mijn ervaring(en) en te blijven leren van anderen. Bovendien hoop ik een inspiratiebron te zijn voor sommige schrijvers (in spe) van wie ik weet dat ze het kunnen, maar die net even een duw nodig hebben. Dit geldt dus ook voor SOL, waar weer nét andere mensen rondhangen dan op sommige andere forums. Die tipjes van sluiers en die ingediënten komen ongetwijfeld langs, Chrislaevers. AndreaClimbing: ik schrijf en doe van alles om het schrijven heen. Soms stort ik me een tijdje op het componeren, maar het laatste project dateert alweer van een jaar geleden (hé, Wim, het wordt weer eens tijd...). Het schilderen staat vrijwel stil. Schilderen is een kunstvorm die, bij mij in ieder geval, een lange, maagdelijke aanloop nodig heeft en daarvoor ontbreekt gewoonweg de tijd. Pas begon ik even en ik ontdekte dat de techniek me nog niet in de steek had gelaten, dus... wie weet. Ik vertrek woensdag a.s. naar de USA, waar ik twee weken verblijf. Gast op de World Fantasy Convention in Columbus, Ohio, een ruime week bij schrijfvriend James Morrow en zijn Kathy, nog een schrijfvriend(in) bezoeken: Maria V. Snyder en mijn neef opzoeken in NYC, waar hij studeert. Tussendoor voer ik wat gesprekken met literair agenten en uitgevers. Ik zal wat minder vaak aangelijnd zijn, maar ga proberen daarna de schade weer in te halen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nog een schrijfvriend(in) bezoeken: Maria V. Snyder
Leuk! Ik kan haar boeken nooit wegleggen als ik ze lees en ben vooral gecharmeerd van Poison Study en Magic Study.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A creative mastermind is what I here find many stories you have written terwijl wij hier maar zitten vol van onze verhalen die men nooit zal vertalen Welkom!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees net op Twitter dat Maryson - Wim Stolk- is overleden... :crybaby: Is hier iemand die meer weet?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Oh jee, wat plotseling (voor mij dan). Weet iemand of hij al hartproblemen had? Of is dit echt iets van gisteravond?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben hier toch heel stil van. De laatste maanden had ik regelmatig emailcontact met hem over mijn ms. Hij zag er wat in en hij zou een laatste redactie doen om het helemaal publicabel te maken. Ik weet dat hij het vreselijk druk had, maar. Nee, dit is afschuwelijk. Ik weet even niet hoe ik moet reageren. Zo akelig voor zijn familie en iedereen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Auw! Zeer pijnlijk voor de nabestaande en zijn schrijvende vrienden. Een gemeend welkomst woord dat tevens gelijk een afscheidswoord blijkt te zijn. :eek:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb Wim een paar keer ontmoet. Hij was een zeer markante persoonlijkheid en een van die mensen die nooit stil kunnen zitten. Hij schreef, hij redigeerde, hij was schrijfagent, was als jurylid of organisator betrokken bij vele schrijfwedstrijden, organiseerde schrijfweekends en dan ben ik waarschijnlijk nog lang niet compleet. Hij was er met recht trots op dat hij nu eindelijk ook in de VS uitgegeven wordt, maar daar heeft Wim helaas slechts kort van kunnen genieten.