Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lisa schraapt haar keel en stelt zich voor

Hallo allemaal, Na bijna een jaar te hebben meegelezen, vind ik het tijd worden om mijzelf uit de coulissen te duwen en de microfoon te pakken (tikt er zachtjes op: testing, testing, one two…). Mijn naam is Lisa en eind vorig jaar heb ik, om verschillende redenen, het zogeheten roer omgegooid en besloten me fulltime op schrijven te gaan richten. Met een lege rugzak ‘schrijfervaring’ was die stap best groot en eng. Maar, ook al is het nog volstrekt onduidelijk waar 'dit beunschip' gaat stranden, het is hoe dan ook de beste beslissing die ik tot nu toe heb genomen. Want vanaf dat bewuste moment heb ik elke dag als een rake ervaren. Uiteindelijk is dát wat voor mij het meeste telt. En wie weet blijf ik uiteindelijk nog drijven ook … ;) Met de tong uit mijn mond ben ik me aan het focussen op mijn eerste schrijfstapjes. In de praktijk komt dat vooral neer op: goed om me heen kijken, veel oefenen en al doende leren wat ik kan. Sinds drie maanden volg ik met veel plezier de opleiding ‘Creatief schrijven’. Gaandeweg hoop ik erachter te komen óf er een schrijver in mij schuilt en zo ja, wat zijn handschrift is. Wat ik al wél weet is dat, als het gaat om genre, mijn voorliefde ligt bij de ‘psychologische roman’. Verder maakt poëzie mij erg nieuwsgierig. Naast schrijven word ik erg gelukkig van muziek. Het speelt een grote, onmisbare rol in mijn leven en ik ben een echte junk op dat gebied. Toch kan ik ook erg genieten van de afwezigheid van muziek, van de stilte. Wat míj trouwens stil kan maken, zijn overvliegende ganzen, hun geluid hoort tot de mooiste sounds die ik ken :o . Vanwege wat gezondheidprobleempjes heb ik zo'n vijftien jaar lang bijna geen boeken kunnen lezen, maar nu dat gelukkig weer gaat, ben ik met een flinke inhaalslag bezig. Het boek dat onlangs een onuitwisbare indruk op me heeft gemaakt is ‘Extreem luid & ongelooflijk dichtbij’ van Jonathan Safran Foer. Voordat de zaal verder leegloopt, wil ik het hier maar bij laten :D. Ik kijk ernaar uit om meer van jullie te lezen en te leren!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lisa, Van harte welkom. Goede volgorde heb je gepakt. Ik struikelde zo het podium op. Schreef een aantal columns en oeps...ik had nog wel heel veel te leren. Van mijn juf mag ik mijzelf geen groentje meer noemen. Ik luister regelmatig naar haar. Niet atlijd. :rolleyes: Succes en gooi gewoon iets op proeflezen. Prettig met je kennis te maken. Een groentje!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! :) Veel plezier op dit leerzame forum. Ik ben gewoon tot het einde blijven zitten hoor ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Voordat de zaal verder leegloopt, wil ik het hier maar bij laten :D. Ik kijk ernaar uit om meer van jullie te lezen en te leren!
Niet zo bescheiden! Bij zo'n voorstelling blijf ik graag even zitten. Veel plezier en leerzame ervaringen hier toegewenst! Annemiek

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jascha, het betekent in eerste instantie dat ik voor schrijven heb gekozen (met waarschijnlijk heel weinig of geen brood 8) ) en voor het achter me laten van een leven dat niet voor me werkte. Het is de gok die ik 'moet' en wil nemen :). Minder brood kan duidelijk samengaan met meer geluk :nod: . @Bloem, dank je wel. Groen komt in meerdere tinten hè ;) . Ik ben benieuwd naar je columns en zal zelf zeker eens iets op Proeflezen plaatsen. De feedback die daar wordt gegeven, is zo te lezen vaak erg zinvol en leerzaam. @ Ilmrm, bedankt! Ook dat je bent blijven zitten 8), dat vereist doorzettingsvermogen :D .

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Peregrine :) .
Hallo allemaal, Voordat de zaal verder leegloopt, wil ik het hier maar bij laten :D. Ik kijk ernaar uit om meer van jullie te lezen en te leren!
Niet zo bescheiden! Bij zo'n voorstelling blijf ik graag even zitten. Veel plezier en leerzame ervaringen hier toegewenst! Annemiek
Bedankt! Dat gaat ongetwijfeld goed komen met dat plezier en die leerzame ervaringen :nod: .

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Lis_a, mijn keel schraapt vandaag vanzelf een beetje. Desalniettemin hartelijk welkom en veel plezier hier.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stilte is er soms alleen om stilte te blijven Maar wit papier is altijd om op te schrijven Welkom Lisa :) En je bent niet de enige muziek-junk, want hier zit er nog eentje ;) Oh ja, poëzie trekt mij ook aan, en in mijn toekomstige romans zal psychologie een grote rol spelen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Simon, dank je wel! Je was, ondanks je kraakstem, nog goed te verstaan ;) @ Dargor, mooi gezegd, over de stilte en het papier :thumbsup: . Leuk dat jij je ook aangetrokken voelt tot poëzie. Heb je al veel ervaring met gedichten of ben je net als ik daarin een 'starter'? Die toekomstige romans van jou zal ik zeker in de gaten gaan houden :nod: . Trouwens, prettig om te weten dat ik niet de enige junk ben :), al maakt dat het afkicken vaak niet makkelijker 8) .

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Lisa: Ik schrijf al van kinds af aan gedichten. Echt productief ben ik nooit geweest, maar ik beheers het schrijven van gedichten zeker. hm, dat klinkt ietwat pretentieus :o Maar goed, ik voel me dus geen starter. ;) Wat psychologie betreft, voel ik me aangetrokken tot wat ik de onzichtbaarheidsfactor noem. Mensen kunnen succesvol zijn of beroemd, en ogenschijnlijk een normaal leven leiden. Tegelijkertijd kunnen diezelfde mensen rondlopen met een psychische aandoening die voor iedereen verborgen blijft. Dat boeit me. Ik heb in mijn leven veel met psychologie te maken gehad. Wat muziek betreft, ben ik een enorme verzamelaar. Ik hou van de meest uiteenlopende stromingen, en de laatste jaren is klassiek daar nog bij gekomen. Muziek kan me soms ineens in een andere stemming brengen, me energie geven om me juist tot rust laten komen als ik dat nodig heb. In die zin zijn de klanken voor mij onmisbaar. Daarnaast kan ik gewoon genieten van een mooi liedje. Ik kan ook zingen, maar heb nooit serieus iets met dat talent gedaan.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dargor, dat klinkt helemaal niet pretentieus! Je bent dan zeker geen starter en ik kan vast en zeker veel van mensen als jij leren als ik de poëzie (in mij) meer ga ontdekken. Boeiend wat je schrijft over de 'onzichtbaarheidsfactor', dat verschijnsel fascineert mij ook. Daarnaast voel ik mij aangetrokken tot thema's als 'eenzaamheid', 'outsiders' en 'vervreemding'. Ik ben ook erg geboeid door (het denken en doen van) mensen die 'op de rand leven'. Dat kan heel letterlijk zijn omdat ze zich in een uitzonderlijke situatie bevinden. Een voorbeeld daarvan is de mijnwerkers die al maanden opgesloten zitten, wat doet dat geestelijk met iemand, wie ontpopt zich als leider, wat is het moment van breken enz... Maar minstens zo interessant vind ik het verschijnsel dat mensen in de (ogenschijnlijke) alledaagsheid, mentaal op de rand balanceren. De oorzaken daarvan, maar ook wat hen evt. triggert en wat de gevolgen zijn, vind ik erg boeiend en inspirerend. Leuk dat je zo'n brede muzieksmaak hebt! Het is herkenbaar wat je schrijft over wat muziek met je kan doen. In muziek voel ik me het dichtst bij mezelf, het maakt dingen in mij los zoals niets anders dat kan. Andersom kan het, treffender dan woorden, uitdrukking geven aan wat er in mij leeft. Mijn smaak is ook erg uiteenlopend. Ik luister voornamelijk naar Pop/Rock, maar ben ook gek op Singer/songwriters. Verder hou ik op zijn tijd van wat Jazz en draai ik zo nu en dan Klassiek. Wat dat laatste betreft heb ik vooral een zwak voor Satie. Mooi dat je zingt :nod: . Ikzelf zing ook heel erg graag en speel een beetje piano en gitaar. Is heerlijk om te doen :) .

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je beschrijft precies wat mij ook boeit! :nod: Ik wil nog steeds 72 dagen in de Andes lezen, dat gaat over de overlevenden van een vliegramp. Ze houden zich deels in leven door het vlees te gaan eten van overleden vrienden en bekenden. In uitzonderlijke situaties kunnen bepaalde mensen uitzonderlijk reageren, of compleet gek worden. In een roman dat proces beschrijven, zie ik absoluut zitten. Mensen zijn complexe wezens ;) Muzikaliteit en taalgevoel gaan heel goed samen. Ritme in muziek is niet veel anders dan het ritme in een bepaalde tekst of gedicht. Dat zegt althans mijn gevoel. Als ik gedichten schrijf, baseer ik mijn regels op een patroon in mijn hoofd. Dat patroon is voor mijn gevoel goed te vergelijken met een reeks aanslagen op een piano. Door de melodie in een gedicht, zo noem ik het maar, kan een op zich simpele tekst ineens heel mooi gaan klinken. Een reeks zinnen in een gedicht heeft voor mij een mooie harmonie nodig. Zo schrijf ik trouwens altijd. Het ritme van een zin en de samenhang van dat rimte met zinnen die eraan voorafgaan en erop volgen, bepalen hoe vlot een tekst loopt. Ik luister naar pop, rock, metal en klassiek. Satie ken ik nog niet goed. Beethoven is mijn favoriete componist, vooral de piano sonatas spreken mij aan.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het roer om vanbinnen een bom koude voeten in het water bewegen zal moeten hoor het geklater met de verschillende slagen zul je je steeds verder wagen Welkom!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Eef! @Tja, je bent een flexibel mens, zo te lezen ;) @ Dargor, ik heb over '72 dagen in de Andes' gelezen in een achtergrondartikel, naar aanleiding van de mijnramp, en hem toen op mijn 'leeslijstje' geplaatst. Zo te zien zitten we wat betreft de psychologische belangstelling aardig op dezelfde golflengte. Interessant wat je zegt over de samenhang tussen muzikaliteit en taalgevoel. Best logisch ook als je het zo schetst :).Hopelijk gaat mijn liefde voor muziek me in die zin helpen bij het schrijven en raak ik, ook op papier, steeds meer vertrouwd met het ritme in woorden en zinnen. @Cychick, heel erg bedankt voor je mooie gedichtje. Bijzonder hoe het de kern raakt :nod:. Ik heb hem opgeslagen :) .

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lisa, welkom op dit forum. Je toon spreekt mij aan, je hebt zeker schrijverskwaliteit! Ik wens je hier heel veel plezier en ik hoop dat je omgegooide roer je nog veel voldoening en centjes mag gaan geven. ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Telkens als ik jouw avatar zie, denk ik een gebraden kip in een braadpan te zien :confused: :P

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat filmpje :D Nu kan ik er juist wèl weer normaal naar kijken :o maar nu zie ik er zo'n Chinese boot in. Hihi :D