Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spirit stelt zich ook even voor

Hoi allemaal, Op dit forum heet ik Spirit. Ik ben 15 jaar oud en zet al verhalen op papier sinds ik een potlood vast kan houden. Ik oefen met verschillende perspectieven, genres en stijlen, maar het allerliefst schrijf ik fantasy. Het is leuk om onmogelijke dingen mogelijk te kunnen maken. Aangemoedigd door docenten en vrienden (en wat minder door mijn ouders, die vreesden voor het leven van de printer, maar het stiekem net zo spannend vonden (vinden) als ik) heb ik een tijdje geleden een verhaal opgestuurd naar een uitgeverij. Tot nu toe heb ik nog niets van de uitgeverij gehoord. Naast schrijven ben ik gek op toneel, lol maken met vrienden, paarden, lezen, shoppen en films. Deze dingen zorgen soms voor inspiratie, maar meestal schrijf ik over gebeurtenissen die niets met mijn eigen leven te maken hebben. Mij zul je ook nooit een autobiografie of een waargebeurd verhaal over mezelf zien schrijven, want dat vind ik saai. Mijn eigen leven ken ik en de verhaallijn staat vast. Fictie brengt verrassing en uitdaging. Ik houd wel van wat risico en ga graag uitdagingen aan. Ik ben niet onbekend met fora, maar er zijn weinig fora waar je echt goede feedback krijgt wanneer je iets schrijft, of waar veel informatie over het schrijven zelf en alles daaromheen te vinden is. Heel toevallig zocht ik een forum waar ik zulke dingen wel zou kunnen vinden... en ik kwam hier uit. Groetjes, Spirit

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom en veel plezier. Is het een fantasyverhaal wat je naar een uitgeverij hebt opgestuurd? Het kan wel een paar maanden duren voor je iets te horen krijgt. Hoeveel pagina's zijn het, dat de printer zo heeft moeten zwoegen? :D Ga je ook een stukje bij proeflezen plaatsen? Ik ben zeer benieuwd.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op SOL Spirit, je hebt gelijk dat je hier goede feedback krijgt. :nod: Grappig, we hebben best veel overeenkomsten. :D Welke toneelrollen heb je zoal gespeeld? Of kijk je liever? Ik zie uit ernaar uit om stukjes uit je fantasyverhaal te lezen (zoals je vast al gezien hebt, kun je fragmenten van 500 woorden plaatsen bij proeflezen).

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, fantasyliefhebber. #samehere Leuk hoe je het omschrijft: het onmogelijke mogelijk maken. Klinkt veelbelovend. :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Via: Ja, het is fantasy :P Ik had eerst een behoorlijk lang verhaal, maar toen ik dat uitgeprint had en een keer herlas, kwam ik erachter dat het een overload aan personages, verhaallijnen en namen was. Toen heb ik het verhaal gesplitst in een deel 1 en een deel 2, en moest deel 1 opnieuw uitgeprint worden. Vervolgens gooide ik er koffie overheen en moest het een 3e keer. Ik zal ook zeker een stukje bij proeflezen plaatsen! @Scarlet: Leuk dat we overeenkomsten hebben :D Ik speel het liefst kleine rolletjes die toch onmisbaar zijn in het stuk, maar het is allemaal amateurgedoe :P Kijken is ook heel leuk! En ik ga dus even kijken welk stuk leuk is voor het proeflezen. @Eva Laiste: Yay, nog een fantasyliefhebber!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eigen leven ken ik en de verhaallijn staat vast.
De verhaallijn van je eigen leven staat vast - tot dit moment. Wie weet wat de toekomst allemaal voor je in petto heeft!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanks allemaal! @amvanthull: Inspirerend bericht! @Corstiaan: April of mei... Maar het is een bekende uitgeverij en in de ontvangstbevestiging stond al dat ik rekening moest houden met een responstermijn van zoveel maanden. Ik denk dat het een afwijzing wordt, anders hadden ze allang gereageerd, maar ach, ik hoop dan dat het er eentje is met feedback erbij, zodat ik er weer wat van leer.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat het even duurt hoeft helemaal niet te betekenen dat je een afwijzing krijgt. Ik hoorde na bijna drie maanden dat een uitgeverij wel wat in mijn manuscript zag. Dus... wie weet krijg je toch nog een positief bericht ;)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, er is dus nog hoop :P En het is nu ook vakantietijd, waardoor alles iets langer duurt. Ik heb net mijn begeleidende brief gevonden op de laptop en die heb ik op 15 april geschreven, de dag dat ik het verstuurde. Dan duurt het bij mij al meer dan 3 maanden. Hm. Als ik over een week nog niets gehoord heb, ga ik maar eens het telefoonnummer/e-mailadres van de uitgever opzoeken. (En dan moed verzamelen om contact op te nemen, haha) Wel ontzettend leuk voor jou dat je een positief bericht hebt ontvangen! Ik lees net je topic, je thriller ziet er spannend en aanlokkelijk uit. Het lijkt me ontzettend motiverend om op die manier je eerste boek te schrijven/laten uitgeven :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen bericht is in ieder geval geen slecht bericht :) Ga je je ms herschrijven, als het wordt afgewezen?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Corstiaan: Ja, mijn schrijfstijl gaat behoorlijk hard vooruit. Ik heb sinds april weer nieuwe dingen geleerd. Ik leer altijd door gewoon te doen en door feedback van anderen, dus mijn stijl verandert constant xD @Tja: Hoi :'D Haha, die is op dit moment volop in ontwikkeling 8)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ik zag dit topic bij 'recente reacties' staan en ik dacht al: Wat krijgen we nou. :P De uitgever waarover ik het had in dit topic... Ik denk dat ik het hele gedoe het beste in een tijdschema kan uitleggen. Ik doe het iets uitgebreider dan in het topic 'Leeftijd vermelden in begeleidende brief' (staat in 'Uitgeven'), want dit is niet leesbaar voor niet-sollers. April 2010: Ik stuurde mijn manuscript erheen. Diezelfde week kreeg ik een ontvangstbevestiging. Augustus 2010: Het beoordelingstermijn van 3 maanden was verstreken, dus mailde ik om te vragen hoever ze waren. i.v.m. ziekte en vakantie waren ze nog niet aan mijn mijn manuscript begonnen, dus kon ik weer drie maanden wachten. December 2010: Ik had eigenlijk vanaf het begin af aan geen goed gevoel over het manuscript en had het vermoeden dat het afgewezen zou zijn, dus mailde ik die uitgever met de vraag of ik mijn manuscript retour kon krijgen. Ik kreeg antwoord: een bevestiging van een afwijzing (de mail begon met de mededeling dat het manuscript 'gevonden' was, dus blijkbaar waren ze het kwijt, of zo), maar ze vonden het manuscript niet slecht en ze zouden het 'binnenkort' terugsturen met een stel 'opmerkingen' erbij. Februari 2011: Ik heb noch het manuscript, noch de tips/opmerkingen ontvangen. :( Ik wist eigenlijk al dat het manuscript veel te ruw was, want ik had er vanaf de dag dat ik het ingestuurd geen goed gevoel over. Voordat ik het wachten echt beu was had ik het van voor naar achter herschreven en contact gezocht met twee andere uitgevers. :) Achteraf gezien ben ik wel blij dat deze uitgeverij geen interesse heeft, want de communicatie is niet echt je van het. Misschien moet ik binnenkort eens gaan mailen waar de opmerkingen blijven, maar aan de andere kant heb ik ze niet echt meer nodig (en ik heb weinig zin om de stalker uit te hangen, haha). Het is wel interessant om te zien waar zo'n uitgever op let.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Das wel jammer zeg, maarja als je dat gevoel al had was het misschien maar beter (denk ik). Beetje raar dat de uitgever zo slecht contact houdt met de schrijver/schrijfsters. Mag ik vragen welke 2 uitgevers je nu heb aangeschreven :). Enne ik wil best wel voor je proeflezen, als jij dat zou willen ;).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen kleine uitgeverij, dus ik vind het ook raar. Ik moest zelf om mijn afwijzing vragen... Ik stuur je dadelijk een pb'tje over die twee andere uitgevers, want ik noem niet zo graag namen in het openbaar. :P Dankjewel voor je aanbod om te proeflezen, ik zal het in gedachten houden! (Als ik ooit iets voor jou kan proeflezen, roep maar...)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat respecteer ik wel ;). Zal ikzelf ook niet zo snel doen. Als het nodig is, je hoeft het maar te mailen en ik zou het voor je doen :). Haha ik houdt jouw ook in gedachten dan :D

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry trouwens voor mijn relatief slechte nederlands. Ik heb volgens mijn een lichte vorm van dyslexie, maar ik mag het van mijn moeder niet laten testen, ik maak altijd de zelfde soort fouten.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je teksten zijn goed leesbaar, hoor. Tijdens het schrijven heb je er denk ik minder last van, want een programma als Word corrigeert fouten automatisch. ;)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je :D. Ja dat klopt inderdaad wel, maar toch ook weer niet alle fouten. Ohja, ik heb misschien een tip voor jou tijdens het schrijven in word. Je heb in word een autocorrectie functie zitten, daarin zou je de belangrijkste namen al gelijk met een hoofdletter kunnen zetten, dus dan heb je bijvoorbeeld: spirit ---> Spirit, en dat dan automatisch. Dit kan je ook gewoon op andere woorden doen, dus ik zet daar zelf de woorden in die ik altijd verkeerd schrijf. Hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken :D