Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vivine

Hoi, Op dit forum ben ik Vivine, mijn echte naam is Laura. Ik ben hier terecht gekomen toen ik eens naar schrijfgroepen aan het googelen was. Behalve losse krabbels en halve a4'tjes heb ik echter nog niets op papier, dus een schrijfgroep is vast nog niets voor mij. Hier op dit forum hoop ik stimulans, inspiratie en tips te vinden. Als kind las ik zo'n 2 boeken per week. Dat is een beetje over gegaan toen ik naar de volwassenenafdeling van de bibliotheek moest. Ik vond boeken voor volwassenen nog niet leuk. Toch ben ik uiteindelijk Taal- en Cultuurstudies gaan studeren, met als hoofdrichting Moderne Letterkunde (en als ik het haal ook nog Kunst, Cultuur en Geschiedenis na 1750) en de afgelopen twee jaar heb ik weer plezier in het lezen, hoewel het MOETEN lezen soms ook een beetje tegenstaat. Toen ik klein was heb ik een aantal verhaaltjes geschreven en ik heb altijd notitieboekjes bijgehouden waarin ik losse krabbels, gedachten en ideeën schreef. Vaak heb ik het idee dat ik er iets van moet maken, maar het komt altijd neer op stream of consciousness-schrijven, een verhaal vind ik erg lastig om te bedenken, en ik houd er niet van om vast te zitten aan dat ene idee. Heb al wat topics doorgelezen, en de inhoud en de manier waarop mensen hier op elkaar reageren bevalt me wel. :) Groetjes, Laura

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Viviene, die Taal- en cultuurstudies, is dat nog een bepaalde taal (vroeger studeerde je bijvoorbeeld Nederlands...), of is het algemeen. Zelfde vraag over Moderne Letterkunde...

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! @ Eliesje: Ik studeer in Utrecht, wie doet er nog meer dezelfde studie dan? @ DJ: Tegenwoordig moet je bij TCS twee vakken doen van één dezelfde taal die je zelf mag kiezen. Dat is het enige taal-onderdeel van de hele studie eigenlijk. Alleen als je de hoofdrichting Moderne Letterkunde of een taalkundige hoofdrichting kiest, ben je tijdens je verdere studie ook veel met taal bezig. Moderne Letterkunde is een hoofdrichting binnen TCS, waarbij je veel vakken bij Literatuurwetenschap kunt volgen (zoals ik mijn hoofdricting heb ingedeeld is het eigenlijk bijna gelijk aan Literatuurwetenschap). Volgens mij kies je bij Literatuurwetenschap niet voor één bepaalde taal, maar leer je meer in het algemeen over literatuur. Misschien als je bijvoorbeeld Duits of Engels studeert, en je je vooral richt op de literatuur van die taal, dat je dan dus alleen met één taal te maken hebt. Beetje een vaag antwoord, en ik weet het ook niet helemaal zeker, van die andere studies. Heb je zelf toevallig zoiets gestudeerd?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In een grijs verleden heb ik Nederlandse taal- en letterkunde gestudeerd. Dus specifiek op die ene taal. Met natuurlijk wel wat algemene vakken, zoals 'ATW' (Algemene Literatuurwetenschap) en bijvoorbeeld ook iets als Vaderlandse geschiedenis. Tegenwoordig gooien ze altijd het woord 'cultuur' erdoorheen lijkt het... Succes met je studie overigens!