Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herman.

Hey hallo, Mijn naam is Herman, ik studeer Geschiedenis aan de RUG in Groningen. Ik woon nog in Friesland, maar zal binnenkort een kamer zoeken in stad Groningen. Mijn hobby's zijn schrijven, voetbal, films, gamen en gezellig omhangen met vrienden. Ik liep al een hele tijd rond met het idee een boek te gaan schrijven en gister heb ik echt wat concrete ideeën op papier gezet. Ik ben nog onbekend met het schrijven van romans, maar ik heb wel vrij veel ervaring in de journalistieke schrijfwereld en het schrijven op zich. Nu heb ik meteen een vraag - ik kon er helaas geen concreet antwoord voor vinden - en ik hoop dat jullie misschien wat tips als antwoord hebben. Ik ben oorlogsliefhebber, niet in de zin van liefhebber van oorlog, maar liefhebber van de verhalen erover, dus wil ik graag een oorlogsroman proberen te schrijven. Nu was mijn bedoeling niet om een waargebeurd verhaal over een waargebeurde oorlog te nemen als onderwerp, maar een fictieve oorlog die waargebeurd zou kúnnen zijn. Ik heb al aardig wat ideeën op papier staan, over hoe het gehele complot in elkaar moet gaan zitten, maar ik ben er nog lang niet. Toch twijfel ik nog over een ding. Is het wel reëel om een roman te schrijven over een niet-waargebeurde oorlog te kiezen als onderwerp? Zowat elke oorlogsroman die ik ken, is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Ik hoop dat iemand me een redelijk concreet antwoord of tips kan geven! Alvast bedankt, en tot op het forum :) Herman

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom! Studeer geschiedenis. hmz Je wéét dat daar geen droog brood mee te verdienen valt, hè? Mijn man heeft ook zo'n bul.... Er zitten er hier meer die verhalen schrijven over dingen die wel gebeurd zouden kunnen zijn, maar die dat nog niet zijn. Tja bijvoorbeeld - zelf is zij op vakantie - heeft een roman net af die deels speelt op een planeet waar gewoond kan worden. Waarom dus niet? Jouw aversie tegen een roman in een bestaande oorlog, dat begrijp ik dus wel een beetje maar ik déél de mening van mijn man daarover niet. Integendeel! Vergelijk met 'de storm'. Dat is ook fictie tegen een historische achtergrond. Het kan dus wel. Voordeel is dan dat je ook jouw toegangen tot div. archieven nog kan benutten ook. Ik heb mijn man geholpen met zoeken (naar bepaalde feiten) in briefwisselingen en processen verbaal tijdens de laatste wereldoorlog in Indonesië en daar zou je zo al inspiratie genoeg in kunnen vinden... Zelf beweeg ik me in een totaal andere richting, ik moet het van columns hebben. Dat kan ik namelijk al en ik vind mezelf te oud om nog iets te gaan leren. Nou ja, dat klopt niet helemaal maar ik zie er de lol niet van. Leren doe ik wel graag, namelijk maar 'ze zeggen' dat ik in die columns en dergelijke non-fictie al goed bén, dus waarom zou ik ook? Welkom hier, in ieder geval. Kijk vooral ook naar de oudere onderwerpen en zo, daar leer je al héél veel van. Voor mij ging er een wereld open. Jannie

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er heel veel boeken geschreven zijn over niet bestaande oorlogen. Science fiction is niet echt mijn ding (en misschien ook niet jouw grote liefde), maar daarin gaat het wel vaak over oorlogen tussen bewoners van planeten (denk aan War of the Worlds). Dat is trouwens ook het geval bij Fantasy. Als de oorlog zich niet in Nederland afspeelt, is het -denk ik- wel zaak om je goed te verdiepen in de cultuur van het land/de landen waar het in je boek wèl over gaat. Gaat het wel over Nederland en niet over de Tachtigjarige Oorlog, de Eerste of de Tweede Wereldoorlog o.i.d., dan wordt het erg moeilijk, denk ik. Vooral die laatste ligt (terecht) nog erg gevoelig. Waarschijnlijk kun je het probleem omzeilen door in je voorwoord of op de flap van het boek aan te geven dat dit niet waargebeurd is maar wel had/zou kunnen gebeuren. Dan kun je, volgens mij, redelijk vrijuit schrijven.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke bedankt beide! Hier heb ik zeker wat aan :)
Als de oorlog zich niet in Nederland afspeelt, is het -denk ik- wel zaak om je goed te verdiepen in de cultuur van het land/de landen waar het in je boek wèl over gaat.
Inderdaad, erg goede tip. Ik wilde het laten afspelen in Rusland/Siberië. Ik weet er wel wat van af, maar ik ga me er zeker nog meer in verdiepen. Nogmaals bedankt, nu weet ik zeker dat ik op dezelfde lijn doorga.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een zeer interessante vraag, Herman. Bedoel je een internationale oorlog of een burgeroorlog? Eigenlijk maakt die vraag ook niet veel verschil want van practisch alle oorlogen zelfs van de 'vergeten' oorlogen zijn er voldoende data aanwezig die het vrij lastig maken om louter fictief te werk te gaan. Het verhaal van de HP's kan altijd fictief zijn maar niet de historische achtergrond, de oorlog zelf dus. Je kan altijd de wereldstructuur kapot maken door een nucleaire ramp zodat je vrij spel hebt in wat er nog rest van manschappen, bevolking, militair arsenaal, communicatie en dan een kleine locatie uitzoeken die geconfronteerd wordt met 'vijandelijkheden'. Als je je opzoekingswerk wilt beperken, kan je ook gebruik maken van een combinatie van natuurrampen. Niemand gaat inventaris opmaken van wat er nog recht staat en van wat er nog operationeel is. Als schrijver kies je dat zelf. Op die manier hoef je alleen maar de maatschappij te beschrijven zoals ze nu is en oppervlakkig opzoekingswerk te verrichten. Wat te ingewikkeld is, is vernield. Zo zou ik het oplossen. Wat je nodig hebt in het verhaal, laat je heel.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon doen. Who cares wat er wel of niet echt is, mensen die boeken lezen doen dat toch voor ontspanning lijkt me. Je ziet dat kennis over een onderwerp -geschiedenis- ook tegen je kan werken als je dingen te serieus neemt of alles semi-feitelijk kloppend wil krijgen. Ik heb vorig jaar een dom computerspelletje gemaakt met iemand dat gaat over een sadistische dokter die de meest debiele pillen geeft aan z'n patienten. Volslagen idioot, maar 't is wel grappig. Als ik nou een demograaf, medicus of socioloog geweest was dan zou ik teveel hebben nagedacht over 'het plot', dan was ik tot de conclusie gekomen dat dit nooit zou kunnen bestaan, immers, waarom zouden die patienten niet naar een andere dokter gaan? Ik zou de game dan nooit hebben gemaakt - en de game had een half jaar geleden zelfs een wedstrijd gewonnen! Maar gelukkig zat m'n verstand toen op nul, er was een dorp, een sadistische dokter, en patienten met rare symptonen. Punt. Niet proberen te verklaren. Gewoon hiermee iets doen. Zelfde met buitenaardse wezens in films die vloeiend Engels praten. Slaat nergens op, een exobioloog zou tot de conclusie komen dat die film nooit gemaakt had moeten worden. Wees dus blij dat de schrijver/regisseur niet een exobioloog was. Jij wilt een oorlog in 't oosten van Rusland. Vergeet dat je geschiedenis studeert, ga niet verklaringen zoeken in de realiteit, voer die oorlog gewoon!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat ik vergeten ben mijn leeftijd de melden in de openingspost: ik ben 21 jaar oud. Mocht iemand geïnteresseerd zijn =P
Op die manier hoef je alleen maar de maatschappij te beschrijven zoals ze nu is en oppervlakkig opzoekingswerk te verrichten. Wat te ingewikkeld is, is vernield. Zo zou ik het oplossen. Wat je nodig hebt in het verhaal, laat je heel.
Internationale oorlog was de bedoeling. En dit is inderdaad een erg goed alternatief. Zal zeker gaan kijken of ik het kan gebruiken. Bedankt! :)
Gewoon doen. Who cares wat er wel of niet echt is, mensen die boeken lezen doen dat toch voor ontspanning lijkt me. Je ziet dat kennis over een onderwerp -geschiedenis- ook tegen je kan werken als je dingen te serieus neemt of alles semi-feitelijk kloppend wil krijgen. Ik heb vorig jaar een dom computerspelletje gemaakt met iemand dat gaat over een sadistische dokter die de meest debiele pillen geeft aan z'n patienten. Volslagen idioot, maar 't is wel grappig. Als ik nou een demograaf, medicus of socioloog geweest was dan zou ik teveel hebben nagedacht over 'het plot', dan was ik tot de conclusie gekomen dat dit nooit zou kunnen bestaan, immers, waarom zouden die patienten niet naar een andere dokter gaan? Ik zou de game dan nooit hebben gemaakt - en de game had een half jaar geleden zelfs een wedstrijd gewonnen! Maar gelukkig zat m'n verstand toen op nul, er was een dorp, een sadistische dokter, en patienten met rare symptonen. Punt. Niet proberen te verklaren. Gewoon hiermee iets doen. Zelfde met buitenaardse wezens in films die vloeiend Engels praten. Slaat nergens op, een exobioloog zou tot de conclusie komen dat die film nooit gemaakt had moeten worden. Wees dus blij dat de schrijver/regisseur niet een exobioloog was. Jij wilt een oorlog in 't oosten van Rusland. Vergeet dat je geschiedenis studeert, ga niet verklaringen zoeken in de realiteit, voer die oorlog gewoon!
Ha, goed om te horen dat je/jullie er zo over denken. Ik ben pas een paar maanden bezig met Geschiedenis, dus zo diep ben ik nog niet onder de theorieën begraven, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik ga het gewoon doen, en inderdaad, als je het boek leest dan doe je dat toch voor de ontspanning en niet voor historisch-correcte feiten. Jij ook bedankt voor je reactie ;)
Je studeert aan de RUG? Ben je (ook) eerstejaars? :D
Jep! Ik ben in afgelopen februari ingestroomd ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeh leuk! Mooi he, Groningen? :D Succes in ieder geval komende tijd.. Jouw tentamens zullen ook binnen enkele weken wel beginnen denk ik zo.. :confused: @-M-: is dat zo'n "interactief" verhaal op het internet? Dat van die dokter met die pillen? (Sorry, offtopic, maar ik moet het even weten)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Herman, hier op SOL! Je zit hier helemaal goed als je wilt gaan schrijven. Je vindt hier van alles als je goed rondneust. Ik zou gewoon lekker beginnen met schrijven, in fictie kan zoveel... Succes ermee!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ziet er vet uit zeg -M-! Ik heb op mijn vorige opleiding ook een paar games gemaakt. Was op zich best leuk om te doen :)
Welkom Herman, hier op SOL! Je zit hier helemaal goed als je wilt gaan schrijven. Je vindt hier van alles als je goed rondneust. Ik zou gewoon lekker beginnen met schrijven, in fictie kan zoveel... Succes ermee!
Hey, hartstikke bedankt! Ga ik zeker doen :) Sowieso ziet dit forum er ook geweldig uit. Allemaal aardige mensen, enzo. Dat zie je niet overal, haha.