Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taya stelt zich voor

Ik ben dus Taya. Ik ben 21 jaar en een grote hobby van mij is schrijven. Ik ben nu bezig met een idee dat dateert uit 2004. Ik ben bezig met digitaliseren en heb de verhaallijn klaar. Ik ben nu hard bezig op die verhaallijn te laten keuren (door schrijvers en niet schrijvers). Dat is het doel van mijn lid zijn, maar ondertussen wil ik vooral veel lezen, reageren en wijzer worden. Dit is een inleiding van mijn levenswerk: Edo wil voorkomen dat hij emotioneel gewond wordt en houdt zijn emoties voor zich, maar krijgt het verwijt van zijn vrouw dat hij niet betrokken is bij haar verdriet, waardoor hij nog minder van zichzelf gaat vrijgeven om nog minder gekwetst te worden, zodat zijn vrouw hem nog minder betrokken vindt en bij hem weg gaat. 1. (bewust doel van de actielijn) zijn pogingen zijn vrouw te sparen, waardoor ze hem dit verwijt en hij gekwetst wordt, en... 2. (onbewust doel) zijn onvermogen in te zien dat hij niet haar, maar zichzelf probeert te beschermen en haar verwijten dus terecht zijn. Keerpunt 1: Edo verwacht van zijn vriendin dat de dood van zijn nichtje genoeg medeleven van zijn vriendin opwekt. Het tegendeel is waar keerpunt 2: Edo ontwaakt uit een coma. Hij besluit voor zijn relatie te gaan vechten, maar is voor hij er erg in heeft ontrouw. Keerpunt 3: Edo's vriendin vraagt waar Edo mee bezig is. Ze wil hoe dan ook de waarheid weten(en dus zijn kwetsbare kant zien). Als je meer van dit verhaal 'lust', laat het dan maar weten. Misschien vind je het zelfs leuk om mijn verhaalopbouw (5 pagina's) te lezen en te beoordelen! Groetjes

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, Taya. Je laat de verhaallijn keuren? Is het niet handiger om het eerst te schrijven? Vaak komen er tijdens het schrijven ineens andere wendingen in het verhaal. Ik kan zelf zo weinig zinnigs zeggen over of het zin zou hebben je verhaal te schrijven, omdat het bij verhalen niet alleen gaat om de inhoud, maar ook om de manier waarop het verhaal verteld wordt.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een draaiboek schrijven was een tip van bart van lierde. Hij heeft 7 romans en 'een bestseller schrijven voor dummies' geschreven. Ik vind het zelf ook heel prettig om een richtlijn te hebben en de technische vorm klaar te hebben liggen (je weet wel, keerpunten precies op het kwart enzo) Ik vind dat de manier van schrijven iets is wat bij de 2e fase pas aan bod komt. Het verhaal zelf zit in zijn geheel in mijn hoofd, maar heb ook manuscripten liggen van dit levenswerk.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Welkom taya! Het is een beetje flauw om te melden, maar er staat een knoepert van spelfout in je titel

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ps. Is het schrijven van een draaiboek niet iets dat heel veel mensen doen? Of heb ik het fout. Ik dacht altijd dat een draaiboek een vast iets was in het schrijversproces.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ja, een draaiboek, boekopzet, boekvoorstel, outline. Er zijn verschillende namen voor, maar inderdaad, dat is iets wat veel mensen doen. Goed ook om gedegen te beginnen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
okee. Dan zit er dus niet helemaal naast. Ik ben alleen zo ontzettend bang dat dit draaiboek al niet klopt. Ik hoop via deze site erachter te komen of ik dingen kan verbeteren.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, da's een heel stuk beter, Taya22! Even opnieuw beginnen: Van harte welkom en dat meen ik. Je kan hier heel veel leren, heb ik als beginner gemerkt. Hopelijk ontdek jij hier ook zoveel als ik al heb opgestoken. (En voor wat betreft jouw woordkeuze: 'draaiboek', daarbij denk ik aan een film-opname of een evenement. Zelf zou ik mijn 'verhaallijn' nooit zo noemen. Dat verklaart ook een deel van het misverstand?)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een overzicht maken van je verhaal is prima. Niet iedereen werkt zo, maar dan heb je het behalve in je hoofd, ook maar vast op papier. Waar Trenke gelijk in heeft, is dat een verhaal bedenken nog iets heel anders is dan het uitschrijven. Het gegeven is in elk geval aantrekkelijk: de psyche van de man. ;) Zelf ben ik benieuwd naar het doel van dit verhaal: wat wil je ermee overbrengen? En in welk genre zou je het plaatsen? En wat wil je er concreet mee bereiken: een uitgave? Wat voor uitgave (voor privékring of wil je het manuscript opsturen naar een reguliere uitgeverij)?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Draaiboek: komt dat misschien omdat Bart (de schrijver van bestseller schrijven voor dummies) een belg is? Belgen benoemen dingen anders. Hij sprak van een draaiboek en ik nam die term over. Het doel van mijn verhaal: De titel zal het verraden; ...zwijgen is goud (cliche titel eigenlijk:P) Dit verhaal spreekt de titel tegen. Soms is zwijgen goud, maar soms is het beter om je juist wel kwetsbaar op te stellen. Als nevenlijn vertel ik over kanker, relatiecrisissen en vreemdgaan. Het is een gedeeltelijk autobiografisch verhaal. Dat ik zeker in prive kring zal verspreidden, maar ik hoop ook uitgevers enthousiast te maken. De mensen die tot nu toe iets gelezen hebben zijn mannen geweest en ook wel enthousiast. Ik kreeg alleen te horen dat het teveel op een soap leek:P (krijg je van een wisselend personaal perspectief)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lijn van het verhala gaat over een negeatieve spiraal? Het wordt vast een ingewikkeld maar interessant boek. Welkom!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit wel een negatieve spiraal in ja, maar is dat niet normaal in een boek? Het is toch zo dat de keerpunten steeds heftiger een negatief antwoord moeten geven op de blinde vlek?