Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Perfectionist zoekt niet-perfectionist om iets af te krijgen

Hallo allen, Ik heb me zojuist geregistreerd en bij deze introduceer ik mezelf via dit forum. Menigeen heeft tegen mij gezegd dat ik een boek zou moeten schrijven over mijn leven. Dat vind ik zelf ook wel, alleen het is er nooit van gekomen. Sterker nog, het begin is er zelfs nooit van gekomen. Ja, ik heb weleens mijn levensloop in een aantal kantjes beschreven, maar niet met de intentie om die kantjes uiteindelijk te verwerken in een boek. En waarom komt er maar geen begin? Omdat ik niet weet waar te beginnen, er is namelijk zoveel en ik beheers de kunst van het weglaten niet. Voor mij als perfectionist wekt het woord 'weglaten' alleen al weerstand op, dus laat staan dat ik het kan uitvoeren. Ik ben helemaal nieuw en groen in de wereld van het schrijven van een boek. Mijn vraag is of er zoiemand bestaat als een biografie-schrijf-begeleider? Of wie weet hebben jullie tips in een hele andere richting? Trouwens, het lezen van het forum zet nu al aan tot verder lezen, heb ik gemerkt, want ik kwam door te googlelen op deze site en in het forum van Margaret over de biografie van haar vader terecht en ik moest mezelf er echt uit los trekken. Het resultaat is dat ik me daardoor heb geregistreerd en deze vraag heb gelanceerd. Terwijl ik eigenlijk op het punt stond om mijn bedje in te stappen, dus dat ga ik dan nu maar doen! Truste!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

allereerst welkom op dit toffe en leerzame forum. ;)

Wat ik je als tip wil geven is: lees zoveel mogelijk boeken die hetzelfde genre hebben als waar jij over wilt schrijven. In jouw geval waargebeurde/biografische verhalen dus.
Kijk hoe die schrijvers het hebben geschreven en welke stijl jouw het meest aanspreekt. Denk er dan eens over na waar je wilt beginnen met het vertellen van jouw verhaal(op welke leeftijd, welke gebeurtenis e.d.) Zet de belangrijkste punten/personen/jaargetijden/plaatsen e.d. die je in je boek naar voren wil laten komen op(in volgorde.) Ga achter de pc zitten en schrijf!

Hoe meer je zelf leest en schrijft, hoe meer inzicht en ervaring je krijgt in schrijven. En dan denk ik dat je best in staat bent om je eigen verhaal op papier te zetten. :nod:

in ieder geval succes :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Ik, de tijdsbalk die al genoemd is, kun je verlevendigen door foto's erbij te nemen. Bekijk die foto, probeer te bedenken wanneer, waarom die gemaakt is, wie/wat staat erop? Hoe voelde jij je toen die foto werd gemaakt? Of een andere foto waar je niet op staat: waarom ter welke gelegenheid werd die gemaakt?

Een handig hulpmiddel verder is de beroemde cirkel van Rico: schrijf een woord op, in het midden van een leeg vel papier. Zet daar omheen allelei woorden die met die gebeurtenis te maken hebben, er hoeft nog geen volgorde in te staan. Als je geen invallen meer hebt, ga je kijken welke woorden/gebeurtenissen met elkaar te maken hebben. Schrijf die, bundel die bij elkaar. Zet zo alle woorden die je in eerste instantie hebt opgeschreven in clusters en bepaal daarna met welk onderwerp je wilt beginnen.
Je kunt ook met dit beginnen en de tijdbalk naderhand maken. Bovendien hoef je niet te beginnen bij het begin, ergens bij een indrukwekkende gebeurtenis beginnen kan ook en van daaruit teruggaan in je geheugen.
Zie hier; een mini-cursus voor doe het zelvers. Veel succes.
Enne, welkom op dit leerzame forum.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga na het schrijven van mijn introductie naar bed, ik doe mijn oogjes weer open en zie hier, al 3 reacties!

Bedankt Gizmo, Thérèse en Suma voor jullie tips en tools!

En ik voel me helemaal welkom!

Ik ga dan maar eens beginnen en dan eens niet bij het begin :-)!

Groetje!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat moet er perfect zijn dan? Jij weet als geen ander wat belangrijk voor je is in je leven. Een autobiografie lijkt me leuk om te schrijven. Ik denk dat je gewoon je verhaal moet schrijven en naderhand/achteraf moet kijken of er passages overbodig zijn en je moet je verhaal gewoon laten lezen. Ohja, en welkom!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Jascha,

Inmiddels heb ik een oproep gedaan voor een schrijfmaatje.

Bedankt voor je welkomsbericht en je feedback!