Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jetliner

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik weet niet wat een joint de culasse is. Ik heb nog nooit de motorkap van mijn wagen open gemaakt. Heb ook geen idee wat zich daar onder bevindt. Apparaten krijg ik niet aan de praat. Toestellen zijn een ongerief in mijn handen. Mijn technische baggage (laat staan belangstelling) is beperkt. Mijn wiskundig inzicht is beroerd. Het grootste verwijt dat ik ooit kreeg van mijn moeder: "Jij bent toch echt niet praktisch hè" Om maar te zeggen, ik heb vele beperkingen en een enkele machtige gave: die neus voor taal en het rastalent om wat dan ook in een tekst te kunnen vatten. Op school werden mijn opstellen steeds voorgelezen en als model genomen door de klasgenootjes, die als wederdienst mijn rekensommen invulden. Het heeft 35 jaar geduurd voor ik besefte dat ik met deze gave aan de slag moet gaan. Op de arbeidsmarkt ben ik al 3 jaar op de dool. In 2010 hoop ik opnieuw te gaan studeren en een universitair diploma letteren te halen. Waarmee ik een baan kan vinden die mij echt toekomt: copywriter, redacteur, recensent, ondertitelaar van films. Een schrijvend beroep in ieder geval. Intussen blijf ik als hobbyist met veel plezier proza brouwen. Schrijven is voor mij een organische bezigheid. Puzzelen, wegen, lossen. Werken met woorden. Ik kan serieus bezig zijn aan de meest belachelijke stukjes. Zolang de lezer maar kwaad wordt, zich een breuk lacht, zich blauw ergert, met verstomming geslagen is of een traantje weg pinkt. Laat het de lezer koud, heb ik gefaald en kan ik me gaan douchen. Jullie mogen me Jet noemen. Op andere fora waar ik kwam pleegde ik mezelf Jet Van De Petteflet aan te meten. Een lolligheid. Ik spreek een eigen taal: het Jets. Een creatieve spons, wat eigenzinning, maar schappelijk en goed verstaanbaar. Velen laten er zich maar al te graag aan vangen. Jullie zullen het Jets gaandeweg wel begrijpen. Ik kom hier om met andere penneridders te corresponderen over alle aspecten van het schrijven. Ben ik op de juiste plaats toegekomen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las niet vaak (lees: nooit) met zoveel aandacht een voorstelpost! Welkom op dit forum, Jet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven, Jetliner. Welkom hier, je bent op het juiste adres! Enne, ik zou "joint de culasse" niet eens kunnen schrijven, is dat iets dan? :O

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk stuke Jet! als je andere schrijfsels net zo zijn ben ik erg benieuwd naar meer van je. welkom hier en ik hoop je vaak op het forum terug te lezen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Top Jet! Leuke binnenkomer hier op het forum waar ook wij uitblinkers zijn in het één, en waarschijnlijk op zekere gebieden ook duidelijk tekortkomingen hebben. (lees; ik in elk geval) Maar goed, ik zeg altijd maar: daar heb ik een vent voor :d die van mij is ook nog eens timmerman! En dus juich ik mijn linkerhanden toe vooral creativiteit te spuien. Lang leve de linkerhanden! Veel plezier hier op he forum. Groetjesss

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, je hebt geen verstand van koppakkingen (ik moest het even opzoeken). Nou ja, kon erger. Welkom!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Jetliner! Heb jij als "hobbyist" zijnde nog goede voornemens op schrijfgebied voor het komende jaar? Een cursus welke je wilt volgen bijvoorbeeld? Of een boek/verhaal dat je wilt (af)schrijven?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Jet, Superleuke intro!! Ik zou gewoon gaan schrijven, als copywriter heb je niet echt een diploma nodig maar alleen maar talent en zo te lezen heb je dat zeker! Leanne

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke intro :) Voorsteltopics vind ik nooit zo boeiend, maar dit is erg leuk geschreven! Welkom op het forum, je kunt er erg veel van leren en het is ook erg gezellig uiteraard!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Jet. Leuke intro. Welkom op dit leuke forum en ik wens je heel veel plezier hier!!

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb jij als "hobbyist" zijnde nog goede voornemens op schrijfgebied voor het komende jaar? Een cursus welke je wilt volgen bijvoorbeeld? Of een boek/verhaal dat je wilt (af)schrijven?
In februari start ik in de avondcursus tot bibliotheekassistent. Dat getuigschrift moet je volgens een Vlaams decreet halen om aan de slag te kunnen in een bieb. Een rustige baan tussen de boeken is het objectief. Maar zoals ik al schreef heb ik plannen om in oktober 2010 te gaan studeren. Dit is een grote stap en kan een kantelpunt worden in mijn verdere leven. Een universitair diploma is haast onontbeerlijk om aan de bak te komen als copywriter of vertaler. Alleen maar een vlotte pen hebben is helaas geen afdoende referentie in de 24-uurseconomie. Ik moet nog onderzoeken of gaan studeren financieel wel haalbaar is, in mijn situatie. Al kan ik blijven uitkijken om ergens als columnist gevraagd te worden, waarvoor gelukkig ènkel een vlotte pen vereist is. Kent iemand bladen, krantjes, sites waar ik stukjes naar kan sturen? Wat het schrijven op zichzelf betreft, om mij aan een roman te wijden is er teveel afleiding. Ik ben er niet continu genoeg voor. Enkele aanzetten tot romans zijn gestrand op alleen maar het idee. Een overdaad aan inspiratie is ook niet alles. Het moet tenslotte allemaal gekanaliseerd geraken. Ik spits me toe op de vierkante meter (columns, observaties) en nu ook het gedichten schrijven. Kijken wat ik in de poëzie kan aanrichten, buiten de lijntjes van de conventies. Een novelle en kortverhalen zie ik nog wel zitten. Ook die formaten zijn nog te verkennen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jetliner, Bij de NHA hebben ze ook een cursus die opleidt tot Copywriter. Misschien iets om je in te verdiepen? (Het is te vinden op de NHA site onder Start Uw Eigen Zaak)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg me al af wat voor mensen toch ondertitelingen voor films maakten. In welk genre opleiding zou dat vallen. Interessante intro Jet. Fijn dat we weten waar we aan toe zijn als je een keer pech op de weg hebt. Ik heet je van harte welkom Jet!