Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muchacha

hallo allemaal, Ik heb mezelf hier nog nooit deftig voorgesteld... Een mooie zomeravond in de vakantieperiode (zalig weinig verplichtingen) lijkt me een uitstekend moment om dat goed te maken. Ik woon in Vlaanderen met man en drie kinderen van 11, 15 en 17. Ik heb een carrière vol gaten: heb een paar keer gedurende enkele jaren les gegeven (beeldende vorming bij pubers en gewoon lager onderwijs) en ben momenteel 'huisvrouw'. Al beoefen ik dat 'huisvrouw zijn' op geheel eigen wijze. Niet poetsen voor je het verschil goed kan zien bijvoorbeeld... Er zijn immers altijd boeiender dingen: lezen, lekker koken & eten, het huis inrichten (schilderen ed)... en mijn twee grote hobby's: politiek en poëzie. Ik heb een lokaal politiek mandaat, zit als gemeenteraadslid in de oppositie, en ik lees en schrijf poëzie. Twee totaal verschillende dingen, die elkaar mooi in evenwicht houden. Als de gemeenteraadszitting nadert, gaat de poëzie even op een lager pitje. De volgende week is het dan weer aan de poëzie. Momenteel is het 'politiek verlof' en dus draait de schrijverij op volle toeren. Ik doe sinds anderhalf à twee jaar regelmatig mee aan poëziewedstrijden, vooral in Vlaanderen, en dat begint vrij goed te lukken. Onlangs maakte ik samen met mijn man een klein bundeltje. Hij zorgde voor de typografie en de illustraties, ik leverde de gedichten. Dat project was het eindwerk voor zijn cursus grafisch ontwerp. Aan dat project heb ik ook onderstaande website overgehouden. Onlangs heb ik, ondanks mijn voorkeur voor poëzie, een kortverhaal geschreven, en dat is me ook wel goed bevallen. En misschien wel interessant: heb via SO de workshop 'gedichten en liederen schrijven' gevolgd, en ben nu bezig aan 'kortverhalen schrijven'.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Muchacha, Ik heb nu al iets moois van jou geleerd...
Al beoefen ik dat 'huisvrouw zijn' op geheel eigen wijze. Niet poetsen voor je het verschil goed kan zien bijvoorbeeld... Er zijn immers altijd boeiender dingen... :unibrow:
Veel plezier hier.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Trenke: ik heb het er in een ander topic al eens over gehad, en heb hieronder een beetje copy-paste voor je gedaan: Ik heb 'Gedichten en liederen schrijven' gevolgd en ik ben daar heel enthousiast over. Iedere les krijg je een brokje theorie en heel wat gevarieerde opdrachten. Bij de eindopdracht van iedere les krijg je vrij uitvoerige feedback. Daar heb ik echt veel aan gehad: er werd heel duidelijk uitgelegd waarom het goed of niet goed was. Een aanrader voor wie (betere) poëzie wil schrijven. -In les één zit wat theorie over poëzie, over rijmende en vrije verzen. Je gaat ook op zoek naar je eigen visie op poëzie, en daar maak je opdrachten rond. Er zijn altijd een heleboel kleine opdrachtjes, als opwarmer, of als basismateriaal om later te gebruiken bij het schrijven van de eindopdracht. -In les twee gaat het over regelafbreking, opbouw van strofen, meerduidige betekenis -Les drie gaat over rijm en klankherhaling. een heel toffe les. -Les vier gaat over (creatief gebruik van) herhaling. Eigenlijk zijn de eerste drie lessen gewijd aan het schrijven van gedichten, les vier gaat eerder over het schrijven van liederen. De laatste les heeft dus wel een beetje een ander karakter, vooral wat de opdrachten betreft. Het is niet de bedoeling dat je al je oefeningen opstuurt. Het kan wel, maar je krijgt toch alleen feedback bij de slotopdracht. Maar die is dan ook heel grondig. Yke draait je gedicht binnenstebuiten, en geeft heel wat commentaar in de kantlijn. En daar heb je echt wat aan. Hij zegt wat goed is, en waarom dat goed is. Of wat onduidelijk is, en waarom. Let op: als het slecht is, zegt hij het ook. Daar moet je tegen kunnen, als je wil bijleren. En meestal moest ik dan toegeven dat hij gelijk had ook... Wat heb ik bijgeleerd? Twee dingen. -Dat simpele oefeningetjes prima materiaal en inspiratie kunnen opleveren. Goed middel tegen writers block ;-) -Dat je gewoon heel streng voor jezelf moet zijn. Zoals de docent je gedicht ontleedt, zo moet je dat eigenlijk zelf ook doen. Niet dat ik dat nu al perfect kan, maar toch beter dan ervoor. Ik vond het jammer dat de cursus voorbij was. Ze gaf me veel inspiratie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al beoefen ik dat 'huisvrouw zijn' op geheel eigen wijze. Niet poetsen voor je het verschil goed kan zien bijvoorbeeld... Er zijn immers altijd boeiender dingen... :unibrow:
Hee, zo ga ik later ook t huishouden doen :D idd altijd boeiendere dingen... zoveel, teveel :P Welkom :)