Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schreibling heeft dit forum ontdekt

Al een tijdje kom ik hier onregelmatig langs om vooral te lezen over jullie ervaringen met de verschillende schrijfcursussen en workshops. Ik merk steeds meer dat ik jaren lang mijn passie om te schrijven een beetje heb weggestopt omdat ik bang was en ben dat ik zelf uiteindelijk vind dat ik niet goed genoeg ben. Dat noem je volgens mij wel faalangst, heel irritant, want kan je eigenlijk wel falen? Als schrijven je voornamelijk een goed gevoel geeft, dan moet je het toch vooral doen, denk ik dan. Momenteel probeer ik me hier dus van te overtuigen. Mijn angst komt denk ik door het feit dat ik door de keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt een beetje tussen de talen sta - of hoe moet ik dat uitleggen? Ik ben mijn moedertaal als zulke een beetje kwijt en maar redelijk goed in drie talen maar helaas niet (meer) bijna perfect in tenminste een ervan. Mijn moedertaal is Duits, maar ik gebruik het niet zo heel erg vaak meer, niet dagelijks tenminste en maak steeds meer fouten hoewel het vroeger lang heeft geduurd om mij op een hoog niveau te krijgen - alles kwijt - heel jammer. Maar ik wil ons kind, dat onderweg is tweetalig opvoeden dus, langzaam moet ik wel weer oefenen. Toen ik in het najaar van 2001 naar Nederland kwam ben ik meteen begonnen met een Engelstalige opleiding. Mijn Engels is hierdoor goed verbeterd maar dus ook echt niet super goed. Sinds ik werk gebruik ik deze taal dus ook bijna niet meer. Nederlands heb ik geleerd door te praten, te lezen, TV te kijken met ondertitels, maar ik heb nooit echt een schrijfcursus gevolgd. Ik kan dus mijn eigen teksten niet nakijken. Dat maakt me erg onzeker, het irriteert me en brengt dat gevoel van faalangst dus weer naar boven. Nu weet ik wel dat er mensen zijn die de teksten voor je nakijken, maar tegen welke prijs? Voor mij is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe zoiets werkt en ik vind het jammer dat ik het niet zelf kan doen. Hoewel het wel altijd verstandig is om wat je geschreven hebt nog door anderen te laten lezen. Misschien zou ik ook gewoon wensen dat er mensen in mijn omgeving waren die mijn passie voor het schrijven en eigenlijk ook het lezen zouden delen, maar helaas krijg ik om me heen alleen commentaar over de inhoud als ik dan überhaupt commentaar krijg... Ik ben dus op zoek naar cursussen die leerzaam zijn, die ik ook als buitenlander kan volgen, die mijn schrijfstijl doen verbeteren en die daarbij nog leuk zijn om te doen. Daarnaast hoop ik dat ik hier in het forum erachter kom hoe ik het kan aanpakken, hoe ik schrijven als optimale uitlaatklep kan gebruiken en daarmee eventueel nog iets kan bereiken waar ik uiteindelijk trots op kan en zal zijn. Ik probeer me bij de volgende postings een beetje in te houden, kort is niet echt mijn tweede achternaam, maar ik kan niets beloven. Maar ik ben wel al erg benieuwd tot welke ontdekkingen ik hier zal komen...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, schreibling! Je bericht lezend, moet ik zeggen dat er weinig of niets aan je Nederlands valt aan te merken. En je bent het pas vanaf 2001 aan het leren? Petje af!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Schreibling! Ik vind het prachtig hoe jij (als 'buitenlander') Nederlands schrijft. Ben je naar Nederland geëmigreerd? En zo ja, hoe heb je dat gedaan? Ik wil namelijk zo graag definitief in Berlijn wonen. Maar ja, dat op de goede manier aanpakken weet ik niet... Erg knap dat je zonder cursus of zo binnen acht jaar zo goed Nederlands spreekt en schrijft!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Schreibling! De gedachte 'dat ik niet goed genoeg ben' is een volstrekt onbruikbare in het leven. Schrijf wat je wilt en geniet ervan! Je hoeft er niets mee te 'bereiken', je kunt daar wel naar streven. Of het lukt of niet hoeft geen afbreuk te doen aan je plezier erin. Succes :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt marlies en eigen. @marlies - ik denk dat het een retorische vraag was - maar ik ben het echt pas sinds 2001 aan het leren. Toen heb ik twee boeken gekocht (Code Nederlands) die in Duitsland bij een taalcursus Nederlands vaak gebruikt worden (volgens mijn research toen) en deze heb ik samen met een klein grammaticaboekje doorgewerkt tijdens de drie weken durende zomervakantie in Frankrijk. Dat was ik net bijna vergeten - maar zo is het toen eigenlijk begonnen allemaal... @eigen - Volgens mij is het niet zo moeilijk om in Duitsland te gaan wonen. Voor mij was het toen ik na Nederland ging in ieder geval bijna net als binnen Duitsland te verhuizen. Ik kwam toen wel als student naar Nederland. In Duitsland had ik me toen bij mijn gemeente geïnformeerd wat het handigste was qua inschrijving. Ik mocht in de gemeente ingeschreven blijven staan voor het geval dat ik na mijn studie weer na Duitsland terug zou willen komen (mijn ouders wonden er nog - maar ik was hoofdzakelijk vanwege mijn Nederlandse vriend, en nu man, naar Nederland gegaan, dus terugkomen was onwaarschijnlijk). In Nederland kon ik dan voor het eerste halve jaar via de HBO een kamer krijgen en zij hebben ook geholpen met het invullen van de papieren voor de gemeente. Ik herinner me niet helemaal meer hoe dat ging, maar er was niets bijzonders volgens mij. Je hebt geen visum nodig, kan je hier net zo vrij bewegen als in Duitsland (en andersom zou dat ongetwijfeld ook zo zijn). De meeste mensen hier kijken zelfs verbaast als ik zeg dat ik niet helemaal Nederlander wil worden en nog steeds een Duits paspoort heb (ik ga voor de dubbele nationaliteit, als ik ooit zin heb in de papieren rompslomp). Ik denk dat het belangrijk is dat je een dak boven je hoofd hebt en werk of tenminste genoeg geld meeneemt om de eerste maanden tot je werk hebt te kunnen overbruggen en dan komt het allemaal wel goed. Misschien kan je via de homepagina van de Duitse ambassade nog informatie vinden. Ik heb toen vaak naar de IND pagina gekeken as ik vragen had, maar die overheidspagina’s zijn vaak helaas erg onoverzichtelijk. Trouwens weet je helemaal niet of ik goed Nederlands kan praten... je hoort wel nog een heel dikke accent bij mij, vooral als ik net in Duitsland ben geweest...:-)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[off-topic]@eigen - ik heb van 2000 tot eind 2004 in Duitsland gewoond en gewerkt. Je mag me wel pb-en als je vragen hebt over wat je doen moet om je daar te kunnen vestigen.[/off topic]

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jee welkom schreibling. Je schrijft heel goed NL en ik zou beslist niet denken dat je deze taal pas in 2001 begon te leren. Well done, mijn complimenten. Mijn kinderen heb ik tweetalig opgevoed (NL-ENG; spreken, lezen en schrijven) en ze hebben er enorm veel baat bij. Dat wat -in fluency- kwijtraken van je moedertaal herken ik wel, maar het zit alleen maar verstopt en zodra je je er weer dagelijks in begeeft komt het terug :nod:

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Schreibling! Je Holländisch leest goed weg. Kleine foutjes maakt iedereen, en dat kun je zeker nog verbeteren. Misschien dat een grammaticaboek uitkomst biedt? Hier spreekt een Duits geboren Nederlandse die helaas, helaas, alleen Nederlandstalig is opgevoed en daarom ook chapeau voor jou dat jij je kinderen het voordeel van een 2-talige opvoeding wilt bieden! Natuurlijk is mijn Duits wel aardig maar zeker niet perfect en dat vind ik wel eens jammer. So keep on the good work! Groetjesss D.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schreibling, zo slecht is je Nederlands niet, hoor. Dat valt erg mee. En al doende leert men steeds meer. Welkom op dit forum! :)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Complimenten Schreibling. Je Nederlands is van een goed niveau. Niet perfect maar dat bomt niet. Verder ben ik het eens met Bamse. Het geeft niet wat je schrijft maar om het plezier van het schrijven. Als dat andere mensen kan boeien; prima! Zo niet dan heb je in ieder geval je best gedaan en meer kan een mens tenslotte niet doen. Overigens hebben mijn vrouw en ik ons kind ook tweetalig opgevoed; Nederlands en Spaans en dat werpt nu zijn vruchten af.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen voor de warme welkomst. Dat met de tweetalige opvoeding heeft maar minimaal met schrijven te maken maar is toch wel iets wat me erg bezig houdt op dit moment. Ik heb nog zo'n 20 weken de tijd om me weer een beetje eraan te wennen om Duits te praten. Ik hoop stiekem dat dit automatisch gaat als de baby er is. Het lijkt me best moeilijk om dit door te zetten maar ik wil het wel heel erg graag, denk dat het beter is voor ons kind. Ben ondertussen mijn gedachtes en gevoelens hierover ook aan het opschrijven zodat ik ons kind als het ouder is (en het misschien toch niet zo blij is met de tweetalige opvoeding) nog een keer goed kan uitleggen waarom ik/wij ervoor heb/hebben gekozen. Bepaalde gedachtes veranderen en vervagen immers, daarom vind ik het vaak handig om ze op te schrijven - dan weet je zeker dat je echt ooit zo gedacht hebt. Hoewel ik me eigenlijk ook niet kan voorstellen dat ik er ooit anders over ga denken of dat het echt nadelig zou kunnen uitpakken als je een kind een tweetalige opvoeding mee geeft...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jullie hebben trouwens helemaal gelijk, dat je moet schrijven voor je plezier. Het gaat mij er ook niet zo zeer om dat iemand anders goed vind wat ik schrijf (ook al is het wel leuk als het wel zo is) het gaat mij er vooral om dat ik het zelf leuk blijf vinden. Hoe leg ik dat nou uit? Het is zo'n groot deel van mij - dat schrijven. Als ik er op een gegeven moment achter zou komen dat ik zelf alles waardeloos vind wat ik schrijf, dan zou er denk ik een erg leeg gevoel achter blijven. Nu is het een warm gevoel, het is spannend en uitdagend - ik hoop alleen dat het zo blijft... Het gaat voor mijn gevoel dus net iets boven je best moeten en willen doen. Ik wil er echt iets mee bereiken, iets persoonlijks, alleen ben ik nog niet helemaal erover uit wat dit is, dat houd me dan ook weer een beetje tegen om het wel allemaal eruit te laten - dus te schrijven wat ik eigenlijk wil schrijven. Is heel vaag, of niet? Misschien kom ik er wel ooit zelf nog over uit.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, schreibling. Ja, is lastig, meertaligheid. En tegelijkertijd natuurlijk heel mooi. Ik lees hier altijd dat mensen het fijn vinden om te schrijven. Ik heb dat niet, ik vind het vooral fijn om geschreven te hebben :unibrow: . In ieder geval hoop ik dat je veel zult hebben aan dit forum.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor Schreibling, dat is niet vaag. Je bent gewoon erg zelfkritisch. Op zich kan dat goed zijn, maar als je de lat altijd maar vreselijk hoog legt voor jezelf dan kun je idd teleurgesteld raken. En dat is zonde, want wat je ook wilt bereiken, we doen ons best en meer kun je mijns inziens niet. Ik althans niet :p Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar je teksten!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé schreibling; Complimenten voor je taalgevoel! Ik geef je mijn digitale hand. Nee, je klinkt niet vaag. En zelfs als je negatieve reacties krijgt gewoon doorgaan. Je gevoel volgen! Wat erin zit moet eruit! Zo is het. xas

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op de site van SOL en aan boord van mijn Fokker Fellowship. Ik vlieg je overal heen waar je maar wilt. Als zeer gewaardeerd forumlid vliegt u 1e klas, laat me weten wat uw wensen. ‘So fasten your seatbelts, ready for take off.’

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op de site van SOL en aan boord van mijn Fokker Fellowship. Ik vlieg je overal heen waar je maar wilt. Als zeer gewaardeerd forumlid vliegt u 1e klas, laat me weten wat uw wensen zijn. ‘So fasten your seatbelts, ready for take off.’

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op de site van SOL en aan boord van mijn Fokker Fellowship. Ik vlieg je overal heen waar je maar wilt. Als zeer gewaardeerd forumlid vliegt u 1e klas, laat me weten wat uw wensen zijn. ‘So fasten your seatbelts, ready for take off.’
Fellowship, wil je mij een retourtje Tallinn - Amsterdam doen? Ik heb plotseling reusachtige trek in bananenroomtaart van de Bolhoed. Of vlieg je niet op de baltische staten?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Njet

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ei heet dat hier. Jammer hoor. Zijn de taxen hier soms te hoog om te landen? Kan me niet voorstellen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal het je maar eerlijk zeggen Bamse. Sinds 2006 heeft onze vliegmaatschappij de verordening uit laten gaan dat er geen dieren met onze maatschappij mee mogen. Al gezagvoerder en eigenaresse van 2 prachtige Yorks was ook ik geschokt door deze maatregel, maar tegen dit artikel 16.b. heb ik niets in te brengen, ook al ben ik als gezagvoerder over mijn kist de baas. Misschien een idee Bamse om in de winter met de hondenslee te gaan.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer. Tja, met de hondenslee, de sneeuw houdt meestal op onder Riga... dan maar een andere vliegmaatschappij.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okay, omdat ik geen enkele passagier teleur wil stellen hebben we tijdens een board-meeting besloten een speciale chartervlucht te maken met een Cessna 172 naar Tallinn. Welk vliegveld sta je Bamse, het Lennart Meri Tallinn Airport of Ülemiste Airport? Dinsdag 18 augustus 14.40 uur land ik daar. Ik ben makkelijk te herkennen, 223 cm. lang en heb een vuurrode baard. See you there!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Schreibling! Petje af voor je Nederlands hoor! W.b. die tweetaligheid: ik zou zeggen -> doen! Ik heb onze kinderen 'half tweetalig' opgevoed (Nederlands en Duits) en heb er eigenlijk nog steeds spijt van dat ik het niet consequent heb gedaan. Maar ze hebben er enorm profijt van en nooit geklaagd, dus... Volgens mij macht Übung noch immer den Meister, dus als jij straks weer dagelijks Duits praat, komt alles vanzelf weer omhoog. En je kind zal, neem ik aan, ook blij zijn als het met de opa/oma, ooms, tantes en weet ik wie nog meer in Duitsland kan kletsen. (Andersom ook trouwens).