Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoihoi! - Charlene

Hallo allemaal, Ik ben Charlene, 20jaar. Met schrijven ben ik nooit echt bezig geweest.. Maar sinds kort schrijf ik elke twee maanden een klein verhaaltje in dagboek vorm voor het blad van een rattenopvang, een dagboekje verteld door een rat. Dat is heel leuk om te doen. Maar de reden dat ik op dit forum ben gekomen.. Ik ben begonnen aan een kinderboek voor mijn zusje van 8jaar, ze vind het altijd heel leuk als ik verhaaltjes vertel die ik zelf verzin, zo heeft ze ook de vaste verhalen die ze graag hoort. Maar ik wil nu dus een heel nieuw verhaal verzinnen en daar een boek van maken en dan ergens laten drukken, waar weet ik nog niet. Aangezien ik verder nooit heb geschreven zal er weinig kans zijn dat het boek wordt uitgegeven natuurlijk, dat is logisch, dus dat hoef ik niet eens te proberen denk ik. Maar ik zat te denken om het boek dan met de kerst te geven, als het dan helemaal af is natuurlijk, maar ik ben altijd thuis dus heb tijd genoeg gelukkig. Maar ik ben dus op dit forum gekomen omdat ik weinig van schrijven af weet, een leuk verhaal maken is niet moeilijk maar nu ik toch een boek schrijf dan kan ik het maar beter gelijk goed doen, en ik vind het heel leuk om er meer over te leren. Maar ik zit dus een beetje vast, ik ben nu nog maar bezig met wat aantekeningen maken over hoe het verhaal moet gaan. Om het even kort te zeggen van wat ik nu heb: Het gaat dus over een meisje(met mijn zusjes naam) en die verhuisd met haar ouders naar een oud huis ergens in het bos (denk ik) en daar vind ze een ketting en via die ketting komt ze in een andere wereld. Maar ik wil wel wat origineels ervan maken en dat met die ketting is misschien ook weer wat afgezaagd, ja oké fantasie werelden ook wel ;) Maar waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ze via die ketting in die wereld komt en of ik wel dat idee van de ketting gebruik. Volgensmij is zowat elk voorwerp oid al eens gebruikt om naar een andere wereld te gaan, achterin de kast, door een spiegel, via een drankje en ga zo maar door.. Dat is moeilijk om daarmee origineel te zijn. En dan is er nog het moeilijkste, hoe verzin ik die fantasie wereld? Wordt het een wereld die echt ergens bestaat of in haar fantasie, en is die wereld realistisch met mensen en dieren, of de hele hokus pokus met elfjes en en eenhoorns, dat laatste is weer zo afgezaagd denk ik dan. Misschien hebben jullie tips om zelf die wereld te bedenken en samen te stellen? En nog één vraagje die ik dan misschien gelijk hier kan stellen, ik wilde dan het eerste hoofdstuk laten gaan over haar leven in deze wereld en dat ze pas in het tweede hoofdstuk wakker wordt in die andere wereld, is dat een slim idee of niet? Of moet je juist wel iets weg geven van die wereld in het eerste hoofdstuk? Want ik neem aan dat het eerste hoofdstuk het boek interessant moet maken, maar ik denk ook dat niet alle schrijvers het belangrijkste deel al aankaarten in het eerste hoofdstuk? Zo dat was even een lap tekst, maar verder hoop ik dus meer over schrijven te leren hier en dat ik er daardoor een leuk en goed boek van kan maken :) Groetjes, Charlene

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Charlene. Welkom hier. Je zusje boft maar met zo'n grote zus die de moeite neemt om verhalen voor haar te verzinnen en een boek te schrijven. Heel bijzonder. Weet je, bijna alles is al een keer verzonnen. Als je je laat imponeren door alle literatuur die al bestaat, komt er niks meer uit je handen. Niet te veel van aantrekken dus. En tegelijk vind ik dat je wel je best moet doen om clichés te vermijden. Ik zou zelf dus niet op het eind roepen dat het allemaal een droom was. Natuurlijk kan je hoofdpersoon via een ketting in de andere wereld terechtkomen. Maar wat doet die ketting in dat huis? En wat heeft die ketting met dat bos te maken? Het lijkt me handig dat te bedenken voordat je begint te schrijven. Zelf zou ik de hoofdpersoon het bos laten ontdekken, tot ze bij een splitsing komt. Het ene paadje ziet er heel aangenaam uit. Er groeien mooie bloemen, er lopen konijntjes... kortom: idyllisch. Het andere pad is overgroeid met brandnetels en bramenstruiken. Het is er donker en er staan allemaal borden bij: 'Gevaar!', 'Draai om!' Je raadt wel welk pad jouw hoofdpersoon neemt... Nou ja, dat is in elk geval mijn idee. Zie maar. Succes ermee. Enne... hou vol.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie! Ja ze vind het altijd heel leuk als ik verhaaltjes verzin, het is eigenlijk mijn halfzusje, van mijn vader en stiefmoeder, maargoed voor mij gewoon mijn zusje ;) En als ze dan in het weekend bij mijn opa en oma slaapt bouw ik altijd de hele kamer om met tenten waar ze in kan slapen, ja ik vind het waarschijnlijk nog leuker als zij! En dan vertel ik meestal over "Chihuahua land" omdat ik en mijn opa en oma allebei een chihuahua hebben, en in die wereld gebeurd van alles, dan heb ik even een paar minuutjes nodig om een verhaallijn te bedenken en dan rolt de rest er zo uit tijdens het vertellen, vind ze prachtig, soms bedenkt ze ook mee. Maar ik wilde dan toch een heel ander verhaal bedenken voor het boek ipv wat ik altijd al vertel. En het is ook zo dat alles al wel een keer is bedacht.. ik zei het nog tegen mijn oma gisteren, kijk naar harry potter, niet echt origineel met tovenaren e.d. maar het is een geweldig succes. En wat die ketting daar doet en wat die met die wereld heeft te maken ben ik ook nog niet uit, misschien dat ze dat juist daar moet gaan uitvinden? De ketting is denk ik van iemand die daar ooit heeft gewoond, misschien vind ze dat ook nog uit in deze wereld en dat ze er pas in die andere wereld achter komt wat de ketting dan precies doet. Dat met die twee verschillende paden is ook een goed idee ja! Doet me een beetje denken aan roodkapje die niet van het pad af mag ;) Vanavond zie ik mijn zusje als het goed is weer, dan zal ik eens een beetje vragen hoe haar ideale fantasie wereld eruit ziet, misschien geeft het wat ideetjes, al zal het vast en zeker over paarden gaan omdat ze daar gek op is, maar toch wil ik het boek daar niet over laten gaan, misschien dat er een paard of eenhoorn in voor zou kunnen komen. Ik ga er nog eens goed overna denken. Vol houden doe ik zeker, ik wil het nu al zo lang doen, en het is een leuke bezigheid, lezen neem ik meestal niet echt de tijd voor maar schrijven begin ik steeds leuker te vinden nu ik er mee bezig ben. Ondertussen ga ik ook eens goed uitzoeken waar ik dan dat boek zou kunnen laten drukken, ik wil er best wat geld voor uitgeven maar het moet niet te gek worden natuurlijk, het zullen dan wel wat meer boeken zijn voor de rest van de familie ook.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga het eerst maar eens schrijven... ;) Voor het verhaal af is, ben je wel een tijdje verder.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja als ik het cadeau wil doen voor de kerst heb ik nog 6maanden, en ik heb de hele dag de tijd wat al opschiet dan. Maar mocht het dan nog niet af zijn dan ga ik het niet afraffelen hoor, in februari is ze jarig dus kan ik het ook dan geven. Ze zit nu pas in groep 3 dus leert net lezen, hopelijk kan ze het dan zelf goed lezen als het boek af is :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Charlene, Wat leuk dat je een boek voor je zusje schrijft, na de zomervakantie zit ze in groep 4 en dan kunnen ze best goed lezen (beter dan je denkt). Succes!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Charlene, op dit forum. En heel veel plezier met het schrijven van je nieuwe boek. Ik denk dat je van Helga al prima tips hebt gekregen. Bij de ketting dacht ik meteen aan een ketting die aan een of ander luik bleek te zitten. Daar kun je dan in en dan kom je in de andere wereld weer bij een luik dat ook weer aan een ketting zit. En die ketting zou in een of ander interessant huis kunnen liggen. En zo kun je van alles verzinnen. Ik zou zeggen: ga gewoon je verhaal schrijven en dan kun je daarna kijken of er cliche´s in staan die je wilt schrappen. Ga dat niet teveel van tevoren doen, anders zou je je creativiteit in de weg kunnen zitten.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ze zal dan wel goed moeten kunnen lezen neem ik aan, hopelijk dat het dan al een beetje vlot gaat zodat ze er zelf in kan lezen. Dat er iets in die ketting zit waardoor ze naar die andere wereld kan heb ik ook aan zitten denken ja, alleen vind ik het wel moeilijk om dan te bedenken hoe dat gebeurd, wordt ze erin gezogen of met een hoop glitters, licht en wind oid, ach ik denk ook veel te moeilijk denk ik ;) Of met een sleutel die in de ketting gaat, of dat de ketting ergens in moet, in de muur bijvoorbeeld, of met een spreuk erbij.. Lastig want ik wil van dat detail wel iets bijzonders maken wat origineel is. Ik zat dan ook te denken, als ik het uiterlijk van de ketting niet te moeilijk maak, dan is er misschien een soortgelijke ketting ergens op internet te koop te vinden die ik erbij kan geven, dat zou heel leuk zijn. Daarom heb ik er ook voor gekozen dat ze naar een oud huis ergens verhuizen waar ze dan waarschijnlijk die ketting zal vinden. Het idee is een beetje naar mijn fantasie van vroeger, dat ik altijd graag iets wilde dat bijzonder was, een sieraad of dieren die konden praten, elfjes of een andere wereld.. dat was echt mij grote droom vroeger dat me zo iets zou overkomen ;) Dus dat helpt wel met de inspiratie, en gelukkig houd mijn zusje ook van zulke dingen. Zou het trouwens een voordeel zijn dat ik nooit veel heb gelezen? in de zin van dat ik me dan niet laat beinvloeden door andere schrijfstijlen of verhalen die al verzonnen zijn? Maar misschien ook weer een nadeel dat ik niet zoveel weet van de zogenaamde "regels" van schrijven, wat wel en niet kan e.d. Maar dat kan ik hier leren natuurlijk. Ik hoop dat ik snel wat inspiratie krijg en het plan een beetje op papier krijg zodat ik kan beginnen, heb er zin in :) Het moeilijkste is toch wel die wereld verzinnen..

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Charlene! Leuk idee om voor je zusje een boek te schrijven. Veel tips heb ik niet voor kinderen van die leeftijd (meer voor jeugdboeken), dus ik wil je alleen ff succes wensen :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een boek, dat heet De Wonderketting; geschreven door Margreet Bruijn. Google er eens op. Zo'n verhaal kan je inspiratie geven. Inderdaad: heel leuk om voor je (half)zusje een boek te schrijven. Als je wilt dat ze het boek zelf zal kunnen lezen, let er dan op dat de woorden en zinnen niet te lang zijn. Dit forum heeft de mogelijkheid tot het laten beoordelen van korte stukken tekst. Zie Proeflezen. Schrijf ik toch bijna Proflezen. :) Maar er zijn hier mensen die echt professioneel naar je tekst kunnen kijken - vooral ook voor die leeftijdsgroep, in verband met de lengte van woorden, zinnen, en de moeilijkheidgraad - hun commentaar / advies zal je vast op de goede weg helpen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt :) Ik zal morgen een googlen op dat boek, bedankt voor de tip. Ik heb vandaag het eerste hoofdstuk geschreven, nouja om het zo maar even te noemen het "ruwe" verhaal, ik moet het nog wel een aantal keer goed nalopen en dingen veranderen. Er zitten soms wel langere zinnen in, ik vind het zelf wel moeilijk om te beoordelen voor welke leeftijd het boek dan moet worden als ik zo naar het verhaal kijk. Maar ookal is het nog moeilijk voor haar om het zelf te lezen dan is het wel leuk om het alvast voor te lezen. Ik zal het hoofdstuk morgen nog eens doorlopen en als ik een beetje tevreden ben zal ik een stukje bij proeflezen zetten, dan heb ik door de reacties misschien ook wat meer duidelijkheid over op welke voet ik verder moet met de rest van het boek. Ik had ook al een gedeelte op het forum gezien waar je oproepjes kan zetten, misschien dat ik daar kan vragen of iemand het boek goed wil bekijken voor me als het klaar is. Echt vreselijk slecht zal ik niet schrijven, maar ik weet ook niet wat schrijvers van mijn boek zullen vinden, wie weet als het een leuk geheel wordt dat ik het naar uitgevers kan sturen maar met een eerste boek maak je daar eigenlijk geen kans mee natuurlijk, nouja een beetje dromen kan geen kwaad ;) Misschien dat er bij freemusketeers bijvoorbeeld een kansje is. Maargoed, eerst een het boek af maken, als ik iemand zou hebben die aan het einde commentaar wil geven dan zal dat al veel helpen denk ik. En wat ik wel merk, al ben zelf geen mens van de moeilijke woorden, maar toch is het lastig om voor kinderen niet te moeilijke woorden te gebruiken, voor nog jongere kinderen lijkt het me helemaal moeilijk met die beperking van woorden en dan vooral in dingen beschrijven. Ik ga morgen aan de slag en als het goed is plaats ik dan een stukje bij proeflezen, ben héél benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben. Dat van keep it simple moet ik mezelf wel steeds aan herinneren merk ik, ik maak het mezelf nogal snel moeilijk namelijk, maar na wat kijken op internet naar kinderboeken en de beschrijvingen van de verhalen merk ik wel dat het echt niet zo moeilijk hoeft nee ;) Het verbaasd me dat elfjes, heksen en kabouters het eigenlijk nog steeds goed doen!