Afbeelding
Schrijfoefeningen van Thérèse Major.
Schrijfoefeningen van Thérèse Major.
De basis van een goed verhaal is een conflict, en de basis van een goed conflict is een goede tegenstelling. Een goede tegenstelling op haar beurt is een schijnbaar onmogelijke tegenstelling.
Een schijnbaar onmogelijke tegenstelling doet een zeer sterk appèl op een lezer of luisteraar; hij wil weten hoe het kán, een brandende watertoren - nu meteen. Dat is de reden waarom je dit artikel leest.
De kracht van tegenstellingen in een verhaal is sinds mensenheugenis bekend.
Verhalenvertellers zetten tegenstellingen in, al sinds de eerste oerverhalen. Twee voorbeelden.
Dit laatste is er de oorzaak van dat mensen geïntrigeerd zijn door tegenstellingen. Zij worden er voortdurend mee geconfronteerd, en zoeken eenheid, hun leven lang.
Verhalenvertellers kennen dit kleine geheim en omdat ze graag willen dat er naar hen geluisterd wordt, buiten ze het uit, tot in detail.
Laten we eens kijken naar een paar tegenstellingen in verhalen die iedereen kent:
- verhalen over Slimme Hans: een Hans(worst) is per definitie een dommerik
- het verhaal van het lelijke jonge eendje: hoe kan een jong diertje lelijk zijn?
- het sprookje van de wolf en de zeven geitjes: blank tegenover zwart, gevaarlijk tegenover onschuldig
Noem nu zelf drie voorbeelden van verhalen die tegenstellingen als basis hebben, en schrijf ze op.
Niet alleen in scheppingsverhalen en sprookjes vinden we tegenstellingen, ook in de jonge literatuur. Enkele titels van boeken die meteen de energie prikkelen om te gaan lezen:
Benoem de tegenstellingen die de titels bij je oproepen, en noem ook zelf drie voorbeelden van boektitels die tegenstellingen als basis hebben. Noteer deze.
Goed uitgewerkte tegenstellingen in een verhaal voeden de geest van de lezer, en hij kan er rustig van worden, want wanneer het onmogelijke mogelijk blijkt, hoeft hij over zijn eigen contradicties niet in te zitten, en daarmee wordt eenheid voor hem bereikbaar. Hoopt hij.
Dan nu de schrijver. Hoe en waar vindt hij goede tegenstellingen? Dat lees je in deel twee van dit artikel.
Het werk van Thérèse Major is gepubliceerd bij uitgeverij Querido en Nieuw Amsterdam. Ze is schrijfcoach en -docent. www.theresemajor.nl
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!