Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muziek en Schrijven?

27 augustus 2006 - 17:05

Heb jij bepaalde muziek waar je inspiratie van krijgen, of gewoon goed op kunt schrijven?
Of kan je juist helemaal niet schrijven met muziek aan?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2013 - 15:23
Ik schrijf eigenlijk vrijwel altijd met de TV op. Vroeger zocht ik vaak wel muziek die qua sfeer aansloot op wat ik wilde schrijven, maar dan ben je op den duur meer met muziek bezig dan met schrijven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2013 - 15:26
Ik zit nu lekker weg te tikken op Shine On You Crazy Diamond. ;) Ik luister bij het schrijven meestal progrock/progmetal. Bands als Porcupine Tree, Pink Floyd, RIverside, Pain of Salvation... Ook folky dingetjes als Sea Wolf, Jethro Tull, Right Away Great Captain, The Decemberists en Shearwater (giga-aanrader!!!) komen vaak voorbij. Als het maar verhalend is en beelden oproept. Dan zoek ik iets wat past bij de scene waar ik naar zoek. Wat ook goed werkt als je met epische dingetjes aan de gang bent: E.S. Posthumus. Een collectief dat een soort van 'filmmuziek' maakt, zonder dat er een film bij past. Wie de serie Cold Case kent: de titelmuziek is het prachtige Nara, van E.S. Posthumus: http://www.youtube.com/watch?v=8AEU5pBxY6E

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2013 - 15:28
Ik kan juist totaal niet schrijven met muziek aan. Het liefst wil ik zo min mogelijk geluid om me heen, anders ben ik te veel afgeleid. Vroeger luisterde ik wel eens muziek zonder zang (anders wil ik horen wat er gezongen wordt en evt meezingen) maar nu dus niet meer.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2013 - 16:02
wat een ontzettend leuke vraag!!!! Ik luister bijna altijd muziek tijdens het schrijven. Vaak muziek die past bij de scène waar ik mee bezig ben maar soms ook gewoon waar ik net op dat moment zin in heb. Ik heb niet echt voorkeuren voor een stijl maar luister wel vaak naar singer songwriters omdat die vaak een boodschap hebben. Een van mijn favorieten blijft Sarah McLachlan. En wat betreft meezingen, ik ben multitasker ik kan zingen en schrijven tegelijk (trouwens ook zingen en lezen tegelijk) haha.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2013 - 14:34
Ik heb niet echt voorkeuren voor een stijl maar luister wel vaak naar singer songwriters omdat die vaak een boodschap hebben. Een van mijn favorieten blijft Sarah McLachlan.
:thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 februari 2013 - 17:02
Ja, precies singer/songwriters hebben vaak diepere muziek daar geef ik ook de voorkeur aan. Met diepere bedoel ik dat het echt tot je doordringt anders dan wat je in de top 40 vindt, van die hersenloze pop muziek.

Via

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2013 - 3:56
Ik zet tegenwoordig een willekeurige online radiozender met chill-outmuziek op. Schrijft heerlijk weg.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 februari 2013 - 10:44
Bedankt voor de link, Rudez. Mooie muziek (van E.S. Posthumus).
Ja he? Schitterende muziek... Niet alles, zit ook wat loungemeuk tussen, maar het album waar Nara op staat is prachtig. Nadeeltje: als je die muziek als leidraad neemt, wordt alles instant episch ;)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2013 - 14:13
Ik luister graag naar hersenloze pop muziek XD Maar dan moet ik er wel meteen bij zeggen dat ik helemaal weg ben van koreaanse en japanse 'pop' muziek. Het is makkelijk om naar te luisteren wanneer ik aan het werk ben omdat ik de teksten niet woord voor woord kan volgen en dus niet afgeleid raak. Verder luister ik graag naar muziek waarvan ik weet dat het live even goed (zo niet beter) klinkt. Ik kan het zangers vergeven als de tekst niet altijd even origineel of diepzinnig is, maar ik kan er niet tegen wanneer hun stem nep is.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 februari 2013 - 19:21
Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeert. De TV speelt wel vaak op de achtergrond, maar echt helpen doet het niet. Maar het stoort ook niet. In absolute stilte kan ik niet schrijven als er geen andere mensen rondom mij aan het schrijven zijn. Misschien is het een idee om muziek te zoeken die mij aanzet tot schrijven.