Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muziek en Schrijven?

27 augustus 2006 - 17:05

Heb jij bepaalde muziek waar je inspiratie van krijgen, of gewoon goed op kunt schrijven?
Of kan je juist helemaal niet schrijven met muziek aan?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 november 2006 - 15:01

ik heb altijd muziek aan, maar als ik aan het schrijven dan merk ik het niet eens meer. Dan kijk ik op de klok en zie soms dat het al weer vier uur verder is en dat de cd allang is afgelopen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 november 2006 - 23:40

Muziek heb ik alleen aan als ik niet aan het schrijven ben, anders leidt het me teveel af. Ik gebruik die muziek (midifiles) wel als toevoegsel op mijn site en dan Within Temptation, Mike Oldfield en aanverwante muziek. Dat soort muziek inspireert mij trouwens wel bij het bedenken van nieuwe schrijfsels.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
4 november 2009 - 17:29
Nu ik erover nadenk: Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Sommige muziekjes kan ik in mijn hoofd afspelen namelijk(tenminste ik denk dat het daardoor komt) De laatste tijd is dat veel "De stilte valt zo hard" van Van Dik Hout.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 november 2009 - 13:08
Voor mij past muziek bij een stemming. De laatste weken luister ik naar een nummer uit de oude doos. De zanger neemt me mee in een sprookje naar een droomwereld van de toekomst waar hij een meisje gelukkig wil maken. Door de tekst die nogal poëtisch is vind ik inspiratie voor mijn verhaal. Ik beluister muziek in de auto en ga dan met het gevoel dat loskomt aan de slag. Tijdens het schrijven zelf, kan er een bom naast me ploffen, hoor ik niet. Haha Fs heb je deze topic van drie jaar geleden uit de kast getrokken? xsg

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 november 2009 - 14:23
Lang kon ik allleen schrijven in stilte, tot ik ontdekte dat bepaalde klassieke muziek mij inspireert en helpt mijn gedachten gefocust te houden. Luisteren en schrijven gaan zo goed samen. Teksten en klassieke werken hebben natuurlijk sterke overeenkomsten. Ze zijn gecomponeerd en ontlenen kracht aan ritme en klank. Is het toeval dat we zowel bij muziek als boeken over toon kunnen spreken? Nee, uiteraard niet. Taalgevoel en muzikaliteit gaan ook prima hand in hand. Het moet wel instrumentale muziek zijn; gesproken woorden leiden immers af van het geschrevene.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 9:01
Haha Fs heb je deze topic van drie jaar geleden uit de kast getrokken? xsg
Ja! Ik zocht eigenlijk naar 'inspiratie' en kwam toevallig hier terecht. Dank je voor je leuke reactie! Dargor, mooi omschreven! Persoonlijk denk ik dat bij veel schrijfsels ook een bepaald ritme 'hoort', vooral bij gedichten. Hoe denk jij hierover?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 9:13
Ik schrijf ook het liefste met klassieke muziek aan/op (via Radio 4 voor de afwisseling). De stijl moet wel een beetje kloppen met de emotie van het verhaal op dat moment, dus soms moet ik even zoeken of de boel uitzetten. Als ik met Frans bezig ben (opleiding) dan zet ik trouwens het liefste chansons op. Zo zet ik mijn onbewuste in de juiste stand (denk ik).

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 19:50
Ook ik schrijf in stilte of met klassieke muziek. Dat is de enige muziek die mijn aandacht niet opeist. En moderne muziek zoals fluit. Muziek met tekst ga ik naar luisteren. Wij schrijvers zullen daar wel gevoeliger voor zijn. :)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 19:59
Lang kon ik allleen schrijven in stilte, tot ik ontdekte dat bepaalde klassieke muziek mij inspireert en helpt mijn gedachten gefocust te houden.
Ik kan het niet onderbouwen, want ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar blijkbaar is vooral barokmuziek goed om de concentratie te bevorderen. Moet ik toch eens in mijn klas uitproberen :-) Voor het verhaal dat ik aan het schrijven ben, heb ik een lijstje gemaakt met muziek die ik vind passen bij bepaalde scènes. Alsof het een film is waar muziek bij moet. Die muziek, met en zonder zang, helpt me om in de juiste 'stemming' of 'sfeer' te komen tijdens het schrijven. Ik gebruik het niet altijd, meestal als ik niet weet hoe ik verder moet schrijven. Tot nu toe helpt het goed. :) Geen barokmuziek, want dat speel ik zelf en dan word ik juist afgeleid... De muziek waar bij gezongen wordt, past meestal min of meer bij het verhaal en werkt op zo'n moment niet afleidend, maar juist inspirerend.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 20:00
Oh dit is de te erg, maar....ik luister naar WDR, duitse muziek, heerlijk.... :o om bij te schrijven.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2009 - 20:28
Ook klassieke muziek hier. Verzamel-cd's, Mozart, Vivaldi. Ik neig toch wel naar barok. Grappig dat ik dus niet de enige ben. Ook heb ik een paar woestijnscene's in mijn boek geschreven, waar ik dan speciaal de Bolero voor op zette. Dus specifieke muziek om voor bepaalde sferen/scene's in de goede bui te komen doe ik ook.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 november 2009 - 12:51
Meestal heb ik bij het schrijven wat neutrale muziek aanstaan, overwegend instrumentaal. Mijn voorkeur voor rock/metal zet ik wel even aan de kant - dan concentreer ik me minder. Ook in dat ruige veld zijn trouwens geweldige instrumentale bands te vinden (instru-metal dus). Als ik schrijf zijn het meestal artiesten vergelijkbaar met Pink Floyd, Mike Oldfield of de rustigere cd's van Marty Friedman. Ook Stonehenge 4 of Clannad. Rustige, mystieke sferen of met oosterse invloeden werken dan het beste.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 december 2009 - 16:00
Als ik schrijf luister ik meestal naar trance of mooie soundtracks van films. Meditatie muziek is ook erg inspirend om naar te luisteren! Zolang er maar geen zang in zit.

14 februari 2011 - 14:08
Beetje late reactie, maar ik krijg dus als ik schrijf inspiratie van de Lotr muziek. Dat heeft precies de spanning die ik nodig heb om gewoon goed te kunnen schrijven. En bij andere stukjes heb ik weer harry potter muziek nodig. Het licht er bij mij nogal aan wat voor soort stukje ik schrijf, en daar zoek ik dan de juiste *fantasy* soundtrack voor.

14 februari 2011 - 15:48
Ik schrijf met heavy metal op :)
Mag ik vragen wat voor inspiratie jou dat geeft? Krijg je daar echt inspiratie van of is het meer omdat je het lekkere muziek vind? Trouwens niet rot bedoeld!

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2011 - 15:57
Ik kan niet met muziek en tv aan schrijven, maar ook niet met absolute stilte. Er moet wel omgeving geluid zijn en dat hoeft niet echt zachtjes te zijn als ik maar weet dat ik niet alleen ben. :p

14 februari 2011 - 16:01
Ik kan niet met muziek en tv aan schrijven, maar ook niet met absolute stilte. Er moet wel omgeving geluid zijn en dat hoeft niet echt zachtjes te zijn als ik maar weet dat ik niet alleen ben. :p
Met tv aan schrijven lukt mij ook niet, dan kijk ik meer tv dan dat ik schrijf :$. Muziek kan ik er wel bij aan hebben, zolang er maar niet in gezongen wordt, dat leidt vreselijk af. Natuur geluiden zijn ook goed om bij te schrijven, maar daar hebben we in de winter gebrek aan :p.

Mho

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2011 - 16:21
Ik luister tijdens het schrijven vaak naar Apocaltyptica, een soort metal/klassiek. Het wekt precies de juiste sfeer bij mijn manusscript. Soms wissel ik het af met Alter Bridge, dat werkt ook goed :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2011 - 16:22
Ik schrijf met heavy metal op :)
Mag ik vragen wat voor inspiratie jou dat geeft? Krijg je daar echt inspiratie van of is het meer omdat je het lekkere muziek vind? Trouwens niet rot bedoeld!
Heavy metal dreunt lekker en dat inspireert mij met actie scenes of scenes waarbij veel woede is :) Dat helpt mij dan om het beeld wat ik in mijn hoofd heb als een film te laten afspelen. Dat maakt het makkelijker voor mij om het op papier te krijgen. De muziek maakt het dan zo levendig! Gothicmuziek is nog mooier. Die gebruik ik voor als ik echt met een fantasy wereld bezig bent. Je krijgt dan echt het gevoel alsof je er zelf aanwezig bent! Maar ik ben dan ook een echte dromer :P

14 februari 2011 - 16:26
Ik schrijf met heavy metal op :)
Mag ik vragen wat voor inspiratie jou dat geeft? Krijg je daar echt inspiratie van of is het meer omdat je het lekkere muziek vind? Trouwens niet rot bedoeld!
Heavy metal dreunt lekker en dat inspireert mij met actie scenes of scenes waarbij veel woede is :) Dat helpt mij dan om het beeld wat ik in mijn hoofd heb als een film te laten afspelen. Dat maakt het makkelijker voor mij om het op papier te krijgen. De muziek maakt het dan zo levendig! Gothicmuziek is nog mooier. Die gebruik ik voor als ik echt met een fantasy wereld bezig bent. Je krijgt dan echt het gevoel alsof je er zelf aanwezig bent! Maar ik ben dan ook een echte dromer :P
Hahaha, dat is altijd lekker als je dat lukt door muziek :). Ik zelf heb dat zelfde effect juist met goede (meestal fantasy) soundtracks, die muziek heeft al een soort van fantasyachtigs in zich zitten waardoor ik beinvloed wordt en dus echt denk dat ik mijn eigen wereld in stap en dan kan ik alles wat ik bedenk en zie op schrijven. Want ja bij sommige muziek zie ik mijn eigen wereld echt voor me. ------- Haha ik kreeg zo'n idee om op een voor bladzijde te zetten: Terwijl u dit boek leest, graag volgende muziek aan zetten, hierdoor komt u echt in de wereld terecht. Maar dat moet natuurlijk ook zonder muziek kennen

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 maart 2011 - 21:09
Ik vind muziek ook inspirerend, licht helemaal aan wat voor soort verhaal ik schrijf welke muziek dan het meest inspirerend is xD Voor horror en/of fantasy luister ik het liefst naar Within Temptation, Muse, Nightwish en Delain (een beetje metal/ gothic- achtige muziek dus). Bij andere verhalen meestal naar rustiger muziek, zoals Death Cab for Cutie, Wouter Hamel, Adele en Glee covers van liedjes :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 maart 2011 - 22:35
Ik luister bijna alle muziek. Voor fantasy/drama luister ik requiem for a dream-clint mansell. voor een actie scène inception: mombassa-Hans Zimmer. Maar ook alternative zoals hurts-Evelyn, hapiness; supergrass-st. petersburg Ik luister country (Stevie Ray vauhgn) Ik luister rock ( AC/DC) en pop liedjes zoals lady gaga, p!nk etc. en andere liedjes die op dat moment in zijn of in waren. GEEN Nederlandstalige muziek, daar heb ik een hekel aan. Voor de ultieme huil-scène vind ik 9 crimes heel passend, zo lekker deprimerend. Ik luister nog veel meer, maar het is allemaal niet op te noemen : P. Muziek vind ik echt belangrijk, en het inspireert me vaak. Het helpt me om in een bepaalde sfeer te komen die in een verhaal heerst. (p.s. your song van Ellie Goulding is een aanrader voor als je een lief, romantisch, emotioneel stukje wilt schrijven)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2012 - 13:57
Vooral Soundtracks inspireren mij erg. Op het moment luister ik erg veel de Narnia Soundtrack, waarbij ik echt als een speer schrijf, en die erg veel van pas komt bij Fantasy vooral.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 augustus 2012 - 14:05
Dat ken ik. Vooral Hans Zimmer soundtracks doen het erg goed. Muziek van King Arthur is lekker om bij te schrijven, net als enkele nummers uit The Last Samurai. Wat totaal anders; de muziek van sommige Efteling-attracties (Villa Volta, Spookslot). Momenteel schrijf ik met Muse en 30 seconds to Mars (ik wissel de cd's door) op de achtergrond. Ook The Prodigy kan erg 'schrijfstimulerend' zijn.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 augustus 2012 - 15:28
Ik schrijf het liefste met muziek, maar niets met tekst, want dan raak ik afgeleid. Ik raak ook geïnspireerd door muziek, ik heb zelfs een idee voor een verhaal/roman geheel uit een liedje gehaald. Kent er iemand Where do you go to my lovely van Peter Sarstedt? Dat liedje is al een verhaal op zich, echt briljant! Maar dat soort dingen moet ik dus niet horen als ik aan mijn huidige project bezig ben, anders komt daar helemaal niets van op papier.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2013 - 16:50
Grappig dat ik deze topic vind en dat andere mensen blijkbaar ook niet zonder muziek kunnen schrijven. Meestal zet ik 'vette' dubstep op. Het genre kan ik normaal niet verdragen, maar het monotone ervan zet met wel aan tot schrijven.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 februari 2013 - 15:17
Bij mij gaat schrijven beter met muziek, ik vind dat elk lied een verhaal vertelt. Als ik niet schrijf en gewoon op de bank, in de tram met me oortjes inz vertaal ik (ik luister meestal Engelstalige muziek) de tekst in mijn hoofd en om het muziek luisteren iets meer diepgang te geven 'ontleed' ik het lied en vraag ik me af waarom het is geschreven voor wie. Wat ik luister is ook meestal 'indie' ben dol op Lana Del Rey omdat elke zin in het liedje een metafoor lijkt.