Hoe lang moet een hoofdstuk ongeveer zijn?
Hallo,
ik ben dus bezig met mijn boek schrijven, het word mijn eerste, maar nou weet ik niet hoelang hoofdstukken ongeveer zijn, als je een paperback voor je hebt. Ik weet niet of het uitmaakt als je een paperback of een harde cover hebt. Zelf lees ik op een e-reader, die wat kleiner is. Dus, de algemene vraag: hoeveel bladzijdes is een hoofdstuk uit een paperback?
Groetjes,
Holly Sanderson!

Dag Holly, Daar zijn…
Dag Holly,
Daar zijn gelukkig geen regels voor. Je begint een nieuw hoofdstuk meestal op een keerpunt in het verhaal. Bijvoorbeeld:
- Er is enige tijd verstreken: De volgende ochtend werd hij wakker met een bonkende hoofdpijn.
- Het verhaal verplaatst zich naar een andere plek: Martha keek verbaasd om zich heen. Hengelo zag er eigenlijk best gezellig uit.
- Er verschijnt een nieuw personage: In het kantoor van haar chef ontmoette ze haar nieuwe collega Johan. Wat een druiloor, dacht ze.
Het aantal pagina’s doet dus niet ter zake. Als je toch een richtlijn wilt hebben, kun je het beste mikken op gemiddeld tien pagina’s.
Daarbij moet je wel bedenken dat een pagina in bijvoorbeeld Word niet overeen hoeft te komen met een pagina in een gedrukt boek. Je kunt daarom beter het aantal woorden tellen. Een pagina in een boek bevat meestal 200 tot 240 woorden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je verhaal!
Willem