8 uur 23 minuten

Rol

• Gewone gebruiker

Voorstellen en schrijven met een concentratiebeperking

16 augustus 2026 - 18:41

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb behalve het voorstellen direct een vraag :). Naast wat cursussen ben ik een beginnend schrijver.

Ik lees veel over het inplannen van een vast moment om te schrijven. Heb al een stuk op dit forum gelezen over werken/studeren en schrijven. Alleen waar ik momenteel tegenaan loop is niet te weinig tijd, maar door ziekte wel een concentratie- en prikkelverwerkingsstoornis. Na een uurtje of 1,5, of op een heel goede dag een uur of 3-4, schrijven ben ik op, en heb ik als ik niet uitkijk hoofdpijn. Door wisselende energie kan dit maar één tot enkele dagen per week. Soms één keer in de twee weken. De flow er in houden is dus lastig :) Schrijfcafé's vind ik heel interessant, juist door het fysieke ontmoeten van mensen, maar heb ik ook veel moeite mee door de prikkels. Fysieke cursussen (zoals de schrijversvakschool die bij mij in de buurt zit) is op dit moment helemaal niet te doen. 

De ziekte heeft me veel gebracht, waaronder het oppakken van het schrijven, maar is wel een beperking die het stellen van doelen lastig maakt. Zijn er hier meer mensen die ook op deze manier worstelen? Zo ja, hoe pak jij dit aan?