Afbeelding

De microschrijfwedstrijd voor fantasyverhalen leverde een mooi aantal inzendingen op, met een enorm breed palet aan verhalen. Van sciencefiction tot epische fantasy en van horror tot sword & sorcery.
In het kader van ons boek Hoe schrijf je fantasy en sciencefiction? hebben we een aantal algemene opmerkingen, voordat we toekomen aan de shortlist van vijf verhalen en natuurlijk de winnaar.
Veel van de verhalen proberen te veel te vertellen in het toegestane aantal woorden. 500 woorden is erg weinig om een wereldomspannend probleem te tackelen, of alle nuances in een rouwproces te behandelen, of de hele geschiedenis van vreemde wezens uit te leggen. Bijna automatisch stap je dan in de volgende valkuilen: de infodump en de ‘As you know, Bob’. Pas ook op met teveel namen en termen in zo’n kort stuk.
Een ander aanzienlijk deel van de verhalen beperkte zich juist te veel. Het verhaal werd niet echt een verhaal, maar alleen een situatieschets of een opsomming van gebeurtenissen. Ondanks dat je maar 500 woorden hebt, probeer toch om een echt verhaal neer te zetten, met een pointe, een twist en/of een thema, dat de lezer zich jouw verhaal zal doen herinneren.
Veel auteurs hebben ook de neiging een bijzonder deprimerende sfeer te schetsen, met een ‘stervende zwaan’-scène op het einde. Subtiliteit is dan toch krachtiger.
Om echt impact te maken en boven de massa uit te steken is het creëren van een eigen sfeer en het gebruik van creativiteit nodig. Te veilig en cliché schrijven gaat je uiteindelijk niets opleveren. Te wilde en waanzinnige toestanden ook niet. Lees veel om te ontdekken wat al geschreven is, schrijf veel om je talent te ontwikkelen. Als inhoud en vorm bij elkaar komen, ben je een heel eind.
Er zat veel creativiteit in de verhalen en er is nog heel veel te leren, dus blijf schrijven en zorg dat je groeit in je schrijverschap.
De vijf verhalen die er voor ons uitsprongen waren:
Leuke parodie op het queeste-gebeuren. Teveel een persiflage om te kunnen winnen, daar mist het toch subtiliteit voor. Wel goed doorgedacht.
De intro is te zwaar en je legt teveel nadruk op wat de hoofdpersoon had kunnen weten. Dat had korter gekund, waardoor je meer ruimte zou hebben gehad voor het belangrijkere deel van deze 500 woorden. Het is prima geschreven en een uitstekend gebruik van ‘foreshadowing’.
Een verhaal met een heel eigen sfeer en toon, waardoor het boven het maaiveld uitsteekt. Er kan wat herhaling in woorden uit (‘droog staan’).
En de winnaar van de microschrijfwedstrijd fantasy 2015 is:
Het is heel moeilijk om in 500 woorden emotie over te brengen en dat is in dit verhaal absoluut het beste gelukt. Het hoofdpersonage is rond en af en dat is knap in zo’n kort stukje. Emotie is wel degelijk ook belangrijk in sf- of fantasyverhalen. Er kan niet continu gevochten, gestorven of gequeest worden.
Gefeliciteerd met de winst!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!