#134 - Reset

Als mijn hoofd een tuin was, dan leverde zij de aarde. Vruchtbare aarde. Er groeiden planten met gele bloemen, met rode bloemen, schermen met heel veel kleine witte bloemetjes. Af en toe kwam er ook onkruid op, stugge stekelige planten die niet wilden bloeien. Die liet ik staan, niemand had er wat aan. De bloemen plukte ik, en als complimenten, bemoedigingen, een glimlach, gaf ik ze haar weer terug. En ik zag dat bij haar het vertrouwen groeide. Op een dag waren er geen bloemen meer, er was geen ruimte voor ze, mijn hoofd zal vol met onkruid. Ik plukte een distel en goot die als prikkend commentaar over haar uit. Ze reageerde onbegrijpend. “Gister stimuleerde je me nog, je vond het zo’n goed idee. Ik ben niet veranderd. Wat is er?” “Vond ik het gister zo’n goed idee?” vroeg ik, en ik plukte een netel van een dag oud en maakte er brandende hoon van. En toen ging ik door, snijdende, giftige, blaartrekkende planten en struiken, sommige een week oud, een maand, andere al een jaar voortwoekerend, alles plukte ik en stortte over haar uit. Ze werd stil, te overrompeld om te huilen. Ik was ook stil, er leefde niets meer in mijn hoofd. Morgen. Morgen zouden er weer lieve kleine bloemetjes staan. Ik zou er één plukken, een gemeend excuus, en dan zou het weer goed zijn.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, de vrouw als de immer gevende, voedende, verzoenende en dragende aarde. Ik heb je tekst sinds gisteren vier keer gelezen. Voor mij schrijf je dit, zoals gewoonlijk, hypnotiserend. Opmerking: kleine witte bloemetjes vind ik net té klein. M.i. volstaat witte bloemetjes.
19 maart 2017 - 10:16

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Het begin is even lastig om in te komen. Net als Mili heb ik het een aantal malen moeten lezen. Maar toen ik de metafoor eenmaal te pakken had, was het prachtig en las het als een trein. En ook m.i. volstaat witte bloemetjes.
19 maart 2017 - 10:22

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen om het ietwat voorzichtige geformuleer dat neigt naar teder. Het beeld dat staat zoals een schematische tekening van een ecosysteem, alleen hier gaat het om een relatie tussen twee personen met een eigen psychologische dynamiek. En de planten lijken symbool te staan voor wat emotioneel in hem bestaat, vanuit het verleden. De bloemen voor zijn lieve gedachten, het onkruid voor de minder mooie.
21 maart 2017 - 21:50

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel originele beeldspraak om je positieve en negatieve gedachten te vergelijken met bloemen en onkruid, gs. En dan uiteindelijk overwint het positieve. Prachtig.
21 maart 2017 - 22:27

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank, ik werd lang geleden -ik zat nog op de lagere school- gecategoriseerd als binnenvetter. Blijkbaar was ik toen al introvert en kropte ik dingen op (ik ben niet heel veel veranderd). Dat opkroppen is de basis van mijn verhaal: alles wat je opkropt, komt er op gegeven moment toch uit, en ook nog eens behoorlijk ongecontroleerd, lijkt af en toe de consensus te zijn. (Bij mezelf heb ik daar trouwens zelden iets van gemerkt). @Odile, "ietwat voorzichtige geformuleer dat neigt naar teder" vind ik wel een hele mooie omschrijving. Dankjewel.
22 maart 2017 - 18:07