Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#131 Vragen

De inhoud van de kluis staat niet alleen garant voor financiële onafhankelijkheid, maar roept ook herinneringen op. De eerste envelop die ik open, bevat het opschrift 'In de tang'. Ik herken het handschrift, maar vooral Fredo's ijskoude cynisme. En mijn verleden; mijn dienstbaarheid, mijn volgzaamheid. Ik vloek en zoek naar antwoorden op vragen die zich, nu, nu pas, in een strak gelid aandienen. De eerste foto lijkt onschuldig: een kale man duwt de deur open van een boerenschuur. Dat er aan weerszijden van de deur twee andere mannen staan met bullmastifs, zegt nog niets. Goed, de kale man is gevangen in een pose waarin hij een blik over zijn schouder werpt. Die was gericht op mij. Ik zal toen geruststellend geknikt hebben; dat het in orde was. Volgens mij heb ik mijn duim nog omhoog gestoken en geknipoogd. De duim zal hij gezien hebben. De knipoog niet. De telelens die vanuit een afgedankte tractor op hem gericht was ook niet. En in de schuur? De beelden spreken. Één voor één. Zijn ogen wijd open. Een vrouw, naakt, vastgebonden op een verroeste ploeg die misschien ooit achter die tractor werd voortgetrokken. Haar blik lijkt net zo uitgeteerd als haar lichaam. Een grimas die niemand ooit op het gezicht van een beoogd minister heeft gezien. Een mokerhamer. Een klap. Nog een klap. Klappen. En dan de tang. Foto's maken geen geluid, maar toch hoor ik het krijsen. Ik zie de broek op zijn enkels. Ik hoor zijn schorre stem weer. 'Wie mist er nu een illegale heroïnehoer?' En ik zie mezelf nog glimlachen, toen. Zonder vragen, de betekenis verdringend van een man in zijn positie, die mij in de uren daarvoor vroeg stapvoets te rijden door de hel van de Keileweg. Steeds weer. En steeds weer spugend tegen het geblindeerde glas. En steeds weer 'Verdomde hoeren.' roepend om daarna te fluisteren over de boer die ploegt en oogst wat gezaaid is en over de rechtvaardige zaaier die zaad zal strooien dat nooit zal ontkiemen. Steeds weer eindigde hij verbeten met 'Onan'. Hoe heb ik mijn duim omhoog kunnen steken? Waarom? Mocht u nog enige sympathie gevoeld hebben voor mijn alter ego dan kunt u nu de nodige vraagtekens plaatsen. Vervolg op: http://schrijvenonline.org/forum/themaforums/weke… en eerdere pulp.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gatverdamme, Angus! wat een naar, naar, naar verhaal nauw weer. als kanttekening wil ik plaatsen dat ik de herhaling van verroeste niet zo fraai vind en verder zal ik je nooit meer zeggen dat ik van klare taal houd en vooral hopen dat je hp binnenkort toch maar weer zo'n filosofische bui krijgt ;) (het zal betekenen dat je iets raakt hier)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, schrijvenmaar. Ik heb de 'verroeste tractor' vervangen voor een 'afgedankte'. Past ook nog beter in de wrange toon. En inderdaad, het is een uitermate naar verhaal. Maar ik zal mijn alter ego ook nooit voordragen voor een lintje. Als hij zich morgen aandient bij het verzorgingstehuis voor het verrichten van vrijwilligerswerk zal ik daar de nodige vraagtekens bij plaatsen. Dat gefilosofeer neem ik vooralsnog ook met een korreltje zout. Hij werd mij wat te sympathiek. Nog even en hij had misschien met Holleeder kunnen wedijveren om de titel van knuffelcrimineel. Da's niet de bedoeling.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, ik zocht naar wellicht de voornaam Onan in de Denk-hoek en vond het niet. Ik kan dus raden naar: [Een grimas die niemand ooit op het gezicht van een beoogd minister heeft gezien.] Je hoeren en geblindeerd glas deed me denken aan een gepantserde autorit in Kinshasa. Met een generaal. aan het stuur. Woedend werd hij als hij hoeren op straat zag en vergat dat hij zelf bordelen afliep. Als je zo doorgaat, schrijf je een boek.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, dank voor je reactie. Mooi, en zeker mooier, zijn relatieve begrippen. Zonder toelichting valt aan die kwalificatie niets af te dingen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Onan is een Bijbelse figuur die zich bezondigde aan zelfbevrediging, in christelijke kringen ook wel zelfbevlekking genoemd. Het werkwoord onaneren is daaraan ontleend. De politicus in kwestie heeft dus een christelijke, naar ik vermoed, zelfs streng gereformeerde achtergrond. Dat acht ik een potentiële voedingsbodem voor een verknipte geest. En ja, ik sluit niet uit dat iemand als Colonel Elvis (hij bestaat) door Kinshasa gereden wordt en op een soortgelijke wijze de ramen bevuilt. Dank voor je reactie, Mili.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, van Onan/het onaneren wist ik. Ik heb het in je tekst simpelweg niet doorgetrokken naar een gristelijke politicus.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, even terzijde:
Onan is een Bijbelse figuur die zich bezondigde aan zelfbevrediging, in christelijke kringen ook wel zelfbevlekking genoemd.
Onan moest het zwagerhuwelijk aangaan met zijn schoonzus Tamar, ten einde haar zwanger te maken. Hij wilde wel seks met Tamar, maar niet dat ze zwanger werd. Genesis 38 vers 8: 'Maar Onan wist dat het nakroost hem niet zou toebehoren, daarom, zo vaak hij tot de vrouw van zijn broeder kwam, verspilde hij het zaad op den grond, om aan zijn broeder geen nakroost te geven.' Het is dus geen zelfbevrediging, maar voor het zingen de kerk uit. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, janp. Weer wat geleerd. :thumbsup: Dat valt ooit nog wel ergens in een dialoog te gebruiken :nod: (Als katholiek - gedoopt althans - vind ik het dan wel weer apart dat de moederkerk 'voor het zingen de kerk uit' accepteerde, maar condooms en de pil veroordeelde. Maar dat is nog meer terzijde :) )

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef, geen lekkere beelden hier, maar wel goed geschreven. Sorry maar de sympathie voor je hp is al geruime scènes geleden verdwenen, als ik die al had. }) Benieuwd waar dit alles eindigt. Dat wel. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zijn inderdaad geen lekkere beelden, Willemina. Excuses voor het ontbreken van sympathie voor de hp zijn niet nodig. Ik had het gevoel dat hij het beeld zou kunnen oproepen van iemand die door omstandigheden en milieu zo geworden is, als hij is, met misschien toch een goede inborst. Vraagtekens zijn dan op zijn plaats. Die stelt hij zelf nu, maar in hoeverre die oprecht zijn, valt te bezien. Ik ben ook benieuwd waar het eindigt en hoe. Dat ook. ;) Geen flauw idee. (Nou ja, een beetje wel.)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al veel gezegd en gesproken. Bij Fredo is het oppassen wat je zegt, dus houd ik het kort. Ik vond het naar, al dat geweld. Ik dacht aan Holleder en wilde dat ik niet altijd aan een happy end dacht. Want dat komt er vast niet van. Ik houd mij vast aan de goede inborst, met verkeerde vrienden. Misschien een lichtpuntje in deze duisternis.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] wilde dat ik niet altijd aan een happy end dacht. Want dat komt er vast niet van. .
Wie weet? Dank voor je reactie, maddbrug.