#85 Verdwenen gesprekken oftewel het onmogelijke vervolg van de Olle Strikjas

Zo had ik ooit beloofd nog over de Olle Strikjas te verhalen. In mijn hoofd zoek ik haar foto. Het raam van mijn verbeelding geeft uitzicht op een zebrapad. Maar er wil op de een of andere manier niemand oversteken. Mensen waar ik half naar luister lopen naar een deur. Ik moet alleen verder, of wachten op een nieuw gesprek. Ik staar naar buiten als een nieuw setje zich aandient. Ik was het laatste woord van het verdwenen gesprek, nu is dat over. Over dat zebrapad dus, ligt een vrouw. Ze trekt zich als een slang van streep naar streep. Het kan ook als een regenworm zijn. Ja, het is eerder als een regenworm. Het pad is vochtig. Padden springen her en der over de witte strepen. Ze houden blijkbaar niet van donker asfalt. Het bevestigt mijn sterke vermoeden dat er hier eerder sprake is van modderfiguren dan van tropische koelbloedigheid. Die vrouw, ze is eindelijk aan de overkant. Ze hijst zichzelf omhoog om vermoeid leunend tegen een schreeuwende poster bij zinnen te komen. Het is de Olle Strikjas, ik weet het zeker. In 'losse draden' stond ze er ook zo bij. Dat moet je waarschijnlijk gelezen hebben wil je hier een strik aan vast kunnen knopen. Ook dit gesprek stapt op. Mijn jas, mijn Olle Strikjas zal ter opheldering op een volgend verhaal moeten wachten. Zo schiet het niet op. (Mensen eindigen zinnen graag met 'zo'.) I

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo dus. Conceptuele kunst op het pad met padden, zonder zebra maar met vrouw. Als een strik zonder touw kan ik je volgen. De Olle Strikjas is een filmisch figuur, waar je stil van valt, alsof zij toch het laatste woord wil houden. Elyse, het was weer fijn in je wereld te komen.
12 maart 2016 - 9:36

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Net gelezen. Met plezier. Ja laat, ik weet het. Bedoel je met een setje een stelletje? Over dat zebrapad dus, daar (?) ligt een vrouw. Trekt een slang zich naar voren of sleept die zich naar voren? Ik weet het niet, hoor. Mooi van die padden. Een tropische koelbloedigheid vind ik ook goed gevonden. Ik heb het niet gelezen, maar snap het wel.
13 maart 2016 - 3:49

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Elyse, Wat een bijzonder begin! De grap is dat je door het woordje ‘zo’ in de eerste zin op een of andere manier wel meteen het verhaal wordt ingetrokken. Het lijkt alsof je als lezer halverwege een verhaal binnenkomt en dat wekt nieuwsgierigheid. Wie heb je dat beloofd, wanneer heb je dat beloofd, wie vertel je dit en waarom is Olle Strikjas zo bijzonder dat je er ooit over beloofd hebt te vertellen en het toen niet meteen hebt gedaan? Mijn interesse heb je dus meteen gewekt bij deze eerste zin. Verder heeft je verhaal iets absurds, als lezer ben je aan het zoeken naar het kader van je verhaal, naar de wereld waarover je vertelt. En dat vind ik persoonlijk erg leuk om te doen, vooral omdat je in je eerste zin al het kader hebt geschept dat je als lezer ergens middenin valt. Als lezer ben je dus bereid te zoeken en bij wijze van spreken iets harder te lopen om de waarheid te achterhalen. Ik had alleen gehoopt daar in deze korte tekst ook al iets meer opheldering over te vinden. Nu blijf ik met meer vragen zitten dan antwoorden. Het maakt me wel nieuwsgierig naar een vervolg of de oorspronkelijke tekst. Je hebt ook een intrigerende nieuwe woordcombinatie gevonden n.a.v. deze opdracht, ‘verdwenen gesprekken’. Wel vervelend dat jouw gesprekken steeds verdwenen. Ze vonden het zeker niet leuk dat ze afgeluisterd werden... Slim opgelost overigens. Je kunt het altijd nog eens proberen als er een keer een hardnekkig, afleidend gesprek bij je in de buurt wordt gevoerd. Hartelijke groet, Janine van de Raadt
14 maart 2016 - 18:11

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo dus. Conceptuele kunst op het pad met padden, zonder zebra maar met vrouw. Als een strik zonder touw kan ik je volgen. De Olle Strikjas is een filmisch figuur, waar je stil van valt, alsof zij toch het laatste woord wil houden. Elyse, het was weer fijn in je wereld te komen.
Ik vind het zo fijn, Madd, dat je mijn werled zo nu en dan binnenkomt, en dit keer zelfs als een strik zonder touw. Conceptuele kunst vind ik een mooie benaming. De Olle Strikjas houdt inderdaad graag het laatste woord, ik moet het er ook maar mee doen. Bedankt voor je fijne reactie.
15 maart 2016 - 2:06

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is iets raars met de site, mijn reactie op Madd's berichtje kwam ook dubbel in zicht nadat het alle kanten op ging met veel vreemde lettertjes en rode vlakken. Ik wacht dus maar even met verdere berichtjes tot alles weer normaal is.
15 maart 2016 - 2:02

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joyceje, dankjewel voor het lezen en je compliment, ik ben blij dat je er een beeld bij kreeg. @Mili, jouw cadeaustrik ontroert me en doet mijn algemene, en in het bijzonder Belizaanse, losdradigheid goed. :{} @Tja, mijn setje mag jij een stelletje (mensen) noemen, het waren in dit geval twee mannen die op mij als een kleurrijk setje overkwamen. (Ik zat nogal vervreemd in een plaatselijk cafeetje in Belize, ik kan me vergissen.) Ik weet niet wat de functie van 'daar' precies zou zijn als ik 'dat zebrapad' al aangeef. 'Daar ligt een vrouw' of 'Over dat zebrapad ligt een vrouw.' 'Op de trap zit een kind', 'Op de trap daar zit een kind'? Het voelt voor mij meer als een ritmische toevoeging in een liedje dat om een extra lettergreep vraagt. ('En in dat huis daar woont een vrouw ja, ja, ...' lol) Maar ik kan me vergissen. De slang geeft in eerste instantie meer haar (liggende) houding aan. De beweging is dan bij nader inzien meer die van een regenworm. Dankjewel voor je uitgebreide reactie! :) .
16 maart 2016 - 2:03

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Janine, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, het in het verhaal getrokken worden komt mooi overeen met het voorttrekken van de Olle Strikjas. Ik zal hieronder de link geven naar mijn 'belofte'; dat heldert, misschien, iets op. Hoewel er dus nog steeds geen echt vervolg is, maar dat kwam door die mensen die maar niet in dat cafeetje wilden blijven zitten. Waardoor wij nu mooi met meer vragen dan antwoorden blijven zitten. :\\
16 maart 2016 - 2:20