De troll

De troll De troll is een uiterst schadelijke diersoort, die kan worden geclassificeerd onder de orde van de parasieten. Leefgebied: Het gehele internet. Met name gesignaleerd op forums. Voedingspatroon: De troll voedt zich met reacties van anderen. Hij heeft een uitgekiende jachttechniek. De troll staat erom bekend dat hij vallen zet door her en der berichten te plaatsen met kwetsende, beledigende, of vileine inhoud. Als hij deze val heeft gezet, verschuilt hij zich en wacht af tot er een nietsvermoedend forumlid in zijn val trapt en reageert. Het komt regelmatig voor dat derden hier weer op reageren. De troll slaakt kreetjes van genoegen als de forumleden over elkaar heen buitelen naar aanleiding van zijn bericht. Hoe meer reacties de troll krijgt, hoe dikker zijn ego wordt. Er is een gedocumenteerd geval in Peru, waarbij de troll daadwerkelijk uit elkaar is gebarsten, met alle kwalijke gevolgen van dien. Broedgedrag: De troll broedt op de meest effectieve reacties. Broedtijd varieert van enkele seconden tot enkele dagen. Bestrijdingstechniek: de enige manier om de troll te bestrijden, is door een absoluut voederverbod in te stellen. Voed de troll nooit! Als de troll verstoken blijft van de voor hem noodzakelijke reacties, zal deze zich in allerlei bochten wringen om reacties los te krijgen, en zal hij zijn pogingen intensiveren. Ook dan blijft het van belang de troll te negeren, tot deze een stille dood sterft, of een ander leefgebied opzoekt. Tot zover deze Teleac-cursus.

De troll. Als ik aan de troll denk, zoals in het onderwerp omschreven, waarom roept dat dan associaties op met Koen, Shitonya, en nu ook Griseo? Dit overviel me bij "het veranderen van bijnamen en de verwarring" en bij "kringen".
1 februari 2008 - 18:26

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet alleen niet willen maar ook niet zijn. En Griseo is volgens mij niet een troll. Meer iemand die wat anders verwachtte van dit forum en een beetje teleurgesteld is en dat afreageert. Denk ik. Ik kan het mis hebben.
1 februari 2008 - 21:42

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal me er ook weer eens mee bemoeien. :D Vergis je niet. Griseo deed elke stap heel bewust. Hij had zelfs publiek. Zijn maatje van blanco regel, die ik volgens mij nog nooit eerder hier online heb gezien, was elke keer present om samen met hem de reacties te bekijken. Het zou me zelfs niet verbazen als ze op die momenten elkaar aan de telefoon hadden om de effecten van de actie te bespreken. Ik kan hiermee heel erg mis zijn maar dat geloof ik niet. Het is werkelijk erg dat mensen, gedreven uit vermoedelijk frustratie in combinatie met een te groot ego en een ferme dosis arrogantie, dit blijkbaar nodig hebben.
1 februari 2008 - 22:46

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op dit soort momenten mis ik Eliza, onze superspeurneus. ;) (En op andere momenten ook hoor) Nee, Mara, dat denk ik niet. Je kan veel over Griseo zeggen, maar ik vind hem niet bepaald een groot humorist. De Ellis, van dat maatje is mij ook volledig ontgaan.
2 februari 2008 - 0:09

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie is dat maatje dan geweest? Was hij/zij niet ingelogd dan? Of wel? Hoe zag je dat nou, DeEllis? Prachtig detectivewerk, trouwens, als dat waar is.
2 februari 2008 - 0:11

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat jullie ook te ver kunnen gaan in je achterdocht. Zelf heb ik het idee als iemand een wijze erudiete deelnemer is van dit forum, jarenlang, met soms een tussenpoos, en hij ontpopt zich plots als een 'ontregelaar', dat er dan bij hem een serieus probleem achter zit. Zoals we allemaal weleens problemen hebben. Zo kijk ik er tegen aan (ik kan het helemaal mis hebben) en als Sergio hier ooit weer op de stoep staat met als mededeling dat hij serieus met ons en met het forum verder wil, dan zal ik hem hartelijk welkom heten. Ik hoop jullie ook. Verder zou ik het prettiger vinden als er verder niet doorgeborduurd werd over wat er gebeurd is, het lijkt nu in de diverse topics een hetze tegen Griseo te worden en ondanks dat ik zijn houding van gisteren helemaal afkeur, vind ik dat je hem daarmee tekort doet. Wat gebeurd is is gebeurd, we hebben ons evenwicht hervonden, hier en daar likt er nog iemand de wonden, laat het daarbij blijven (vind ik).
2 februari 2008 - 1:58

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat betreft het maatje. Vergeet het maar, ik ben geen verader. Wat betreft Griseo. Met gekrulde tenen zie ik hoe iemand uit de bocht schiet. Ik kan het simpel niet verdragen als mensen die een pepaalde positie bekleden binnen een groep zich niet gedragen. Er zijn niet voor niets brede schouders nodig om die weelde te dragen. Iedereen is hier welkom wat mij betreft, dus ook Griseo. Als ik om wat voor reden in de toekomst mezelf misdraag hoop ik ook dat ik daar op gewezen zal worden. Ook ik wil dan zodra ik dit wil, weer gewoon terug kunnen komen. Mocht er iets mis zijn in Griseo zijn leven dan hoop ik dat hij dit oplost en snel weer onze gewaardeerde vriend wordt.
2 februari 2008 - 8:23

Heerlijk zo'n monster Johanna! Een vervolgverhaal er van maken behoort vast wel tot je mogelijkheden. Ik voel me altijd aangesproken door deze 'schadelijke diersoorten' en af en toe geteisterd! . Maar door haar lekkere shapjes uit te delen houd ik ze tam. In mijn schrijfgroep hebben wij er een tehuis voor opgericht. Huize Orks. Hier kun je ze dumpen als ze je lastig vallen. gr alberta
2 februari 2008 - 10:14

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben heel lang weggeweest, wil ook helemaal niets weten over of mensen al dan niet uit de bocht vliegen. Ik ga daar dan ook helemaal niet op in. Wil alleen aan de starter van het topic mijn complimenten over de humorvolle tekst geven. Geweldig beschreven!! En schrijven gaat het toch om op dit forum... De Troll een echt bestaand internetwoord, moet ik eens op gaan snuffelen. Heb je copyrights op deze tekst? Of mag ik hem doormailen aan diverse mensen die ik ken die op fora zitten waar ook trolls zitten. Of is het toch Trollen? Groetjes Roos
2 februari 2008 - 12:15

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil eigenlijk ook helemaal niet weten wie 'dat maatje' is, DeEllis. Het is gewoon jammer, als het echt waar zou zijn. Dat is alles. Ik vroeg me alleen af hoe je dat nou ineens opgemerkt hebt. ik zou hem of haar daarna helemaal niet meer vertrouwen in de berichtgeving. Of er achter elk berichtje een onderhuidse bedoeling zit. Dat is niet leuk. Je moet je eigen mening vrijuit kunnen geven.
2 februari 2008 - 14:39

'Ik denk dat jullie ook te ver kunnen gaan in je achterdocht,' meent Zjors, en Zjors is niet de eerste de beste. Bovendien moet ik haar te vriend houden, want ze gaat over mijn prijzen. Ik waardeer haar mildheid. Nietemin was ze een van de eersten, die iets vreemd constateerde in de discussie. Als een diplomate merkte ze al snel op: " Wat ik een beetje in jouw ( Griseo's) antwoorden denk te lezen, tussen de regels door, ik ben voorzichtig, is dat je je een beetje eenzaam en verlaten vind ronddobberen op dit forum. Dat je je geen onderdeel voelt uitmaken van 'de groep'. Ik kan het mishebben natuurlijk." En nu recent met een duidelijker kwalifikatie "ontregelaar" en Sergio. Sergio. Is dat de Sérgio van Blanco Regel? Met een milde oproep om Griseo weer te verwelkomen. Als dat de Griseo's en Sérgio's zijn met de jarenlange activiteiten op fora, met rijke internetervaringen en expertise, dan blijf ik juist argwanend, en zelfs aan kwade trouw denken. Ik denk dat het een minimale vereiste is, dat zij hun excuses aanbieden aan degenen, die ze (opzettelijk) beledigd hebben. Ik hoop niet dat je me dit kwalijk neemt, Zjors!
2 februari 2008 - 14:46

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Even in zijn algemeenheid (en dus niet over wat er hier wel of niet aan de hand is) Internet is een massamedium en kan, zoals alle media, veel invloed hebben op het leven van mensen en de samenleving. Het is niet voor niets dat werkgevers hun potentiële werknemers googelen. Ik las zelfs dat een paar slimme jongens een bedrijfje hebben opgericht en je internetverleden weer voor je opschonen. En zo zijn er meer voorbeelden, zoals het nare fenomeen Happy slapping. En laatst was er een behoorlijk wat ophef over een meisje dat op Hyves was doodverklaard. Heel wat bekenden van haar waren hierdoor vreselijk geschrokken. Het bleek niet waar te zijn, ze was een beetje in de war. Zjors heeft een jeugdboek geschreven over pesten via internet (sluikreclame ;) ), waarvoor zij o.a. een van mijn zoons heeft geïnterviewd. Wij hebben in ons gezin dus zelf ondervonden wat dit medium voor invloed kan hebben op je persoonlijke leven. Er zijn natuurlijk ook legio verhalen over positieve effecten van het internet op mensen. Vriendschappen ontstaan, mensen die elkaar weer terugvinden enz. Dus gel*l in de ruimte zou ik het niet noemen. Al vind ik je relativerende opmerking wel grappig. :)
2 februari 2008 - 15:25

Ja, makkelijk toch. Veilig oorlog voeren. Veilig 'identiteiten' om zeep helpen. Dát vond ik enorm ge*ul in de ruimte, niemand heeft er iets aan en niemand hoeft eraan mee te doen, maar het is kennelijk ERG aantrekkelijk. Dan doel ik nu even op wat af en toe hier op het forum gebeurt. Ik erger me er vreselijk aan en vind het ongelooflijk onwaardig. Informatie zoeken en vinden op het net vind ik van een geheel andere orde. Ook de communicatie die je kunt hebben, hetzij zakelijk, hetzij privé, via het net is een verrijking.
2 februari 2008 - 16:31

Integendeel zou ik zeggen. In die ruimte zijn we zelfs glashelder geworden. Om je een avondje veilig terug te trekken met de gordijnen dicht, is al niet meer mogelijk. Op het station wordt de forens digitaal uitgekleed en je huis is één grote afleesbare stralingsbron geworden lees ik. Over tien jaar, is de prognose, zijn er gangbare technieken om met de burger mee te kunnen kijken en luisteren waar je ook ben. Een knieslot van een tbs'er is dan maar een primitief knutseltje geworden. gr alberta
2 februari 2008 - 19:47

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt in een paar antwoorden hierboven naar mijn idee onterecht gewezen op Blanco Regel, een ander schrijversforum. Ja Ros, Griseo van hier is de Sergio die Blanco Regel mede heeft opgezet. Dat is een openbaar geheim, dus mag ik hier wel zeggen hoe zijn echte naam luidt. Bovendien kun je dat zien als je de website in zijn profiel aanklikt. Sergio is sinds een tijdje echter geen medewerker meer van Blanco Regel omdat hij zich daaruit teruggetrokken heeft. Wie er allemaal van de medewerkers van BR hier ook een profiel heeft weet ik niet. De twee waarvan ik het wel weet, daarvoor steek ik mijn hand in het vuur dat die niet het spelletje aan het meespelen waren met Griseo in het topic over forumkringen. Ik zeg het maar even, voordat er ergens een idee zou kunnen ontstaan dat er medewerkers van BR hier via Griseo aan het stangen waren. Het was Griseo waar een aanvaring mee ontstond en dat is een privepersoon. Geen medewerker van BR, ik zou niet willen dat door deze actie BR in een negatief daglicht zou komen staan. Daar zitten hardwerkende integere lieden die een mooie site en een fijn forum realiseren. (Ik heb geen aandelen, voel me wel een betrokken lid van dat forum)
2 februari 2008 - 20:25

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ros schreef: Ik hoop niet dat je me dit kwalijk neemt, Zjors! O nee, Ros, ik neem het je niet kwalijk hoor. Ik snap wel dat je daar een beetje benauwd van werd. :wink: Zeker met het idee in je achterhoofd dat ik over twee weken die aanhanger met jouw prijzen mee naar West-Brabant zou nemen, moet dat een enge gedachte zijn. :( Ik neem de prijzen dus gewoon voor je mee en je mag je eigen argwaan koesteren, van me. :paranoid:
2 februari 2008 - 20:34

Zjors, bedankt! Bloemetje. En ja, als ik naar het carnaval ga, vermomd als de schuldeloze argeloosheid, dat val ik toch door de mand. Ik ben, zoals gezegd, onschuldig geboren, maar later ben ik die onschuld een beetje kwijtgeraakt. Jammer. Even wat anders, heb je een trekhaak aan je auto?
2 februari 2008 - 21:10

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een vrachtautootje. Dat gaat wel lukken dus. Ik zal je helaas niet zien met carnaval, ik ben mijn onschuld namelijk ook wat kwijtgeraakt. In mijn jeugd was ik een fervent (sommigen zouden zeggen vervend ;) ) carnavalvierder. Echter telkenmale trof ik dan mijn vriendje (toen was ik nog van de vriendjes) van wie ik intens veel dacht te houden, aan in de armen van een of andere tedere snollebol. Dat scheen bij carnaval te horen. Je kunt dus wel zeggen dat ik een post-traumatisch-carnavalsstressyndroom heb. Ik heb me nu dus opgesloten in huis tot woensdag als ik een askruisje ga halen. Oef, we raken wat offtopic geloof ik. Terug naar de trollen.
2 februari 2008 - 21:33