Een centrale drukkerij voor onafhankelijke schrijvers

Ach, als ik de Volkskrant toch niet had. :!: Vandaag laat Jelle Brandt Corstius weten dat als schrijvers zelf hun boek produceren, distribueren en promoten, ze er veel meer aan over houden. Eigenlijk zou er een centrale drukkerij voor onafhankelijke schrijvers moeten komen, vindt hij. Die mag dan wel een klein percentage in zijn zak steken, maar de schrijver krijgt dan toch nog een hogere opbrengst per boek dan bij een uitgeverij. Wat betreft de distributie: maak een mooie website en bied zelf uw waren aan. Een voorraad is niet nodig, elke bestelling kan apart worden gedrukt. Een lastig struikelblok is, vooral voor debutanten, de promotie. Maar daarin zouden het CPNB, het Fonds voor Letteren en de talloze andere subsidieorganen een nieuwe rol kunnen spelen. Zij zouden er ook voor kunnen zorgen dat uw boek in de boekwinkels komt te liggen. Jelle maakt zelfs een rekensommetje. Als je 2.000 exemplaren verkoopt à 15 euro, dan is de opbrengst 30.000 euro. Daarvan gaat 20 procent naar productie en het ontwerp. Houdt u 24.000 over voor de belastingen. De man heeft humor. Maar je kan het ook omdraaien: als het een drama wordt, die website, en u verkoopt slechts 500 meesterwerken, omdat u weigert met 'uw kop op de televisie te gaan', dan zou dat toch nog 6.000 euro opleveren, hetzelfde bedrag dat u van uw uitgever ontving over 2007. Hij verzucht tot slot te hopen dat jullie dit alles vandaag in de Volkskrant lezen. Omdat jullie de Volkskrant niet hebben plaats ik artikel hier maar. En voor een leuke discussie. :D

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit komt me bekend voor. Bestaat dit niet al onder de noemer POD of uitgeven in eigen beheer :( ? Of zie ik iets over het hoofd? En op welk moment komt de redactie om de hoek kijken? Los van het commerciële aspect dat een uitgeverij voor je verzorgt, redigeren ze je boek ook wat, als het goed is, het eindproduct naar een hoger plan tilt.
26 maart 2009 - 9:22

Ik weet niet wie Jelle Brandt Corstius is - even googlen, zometeen - maar hij lijkt me vooral een probleem met uitgevers te hebben; én ... wat belangrijker is: Schrijven Online niet te kennen, want dan zou hij wel beter zijn ingevoerd in de haken en ogen van de door hem voorgestelde plannen. Óf ... hij zet (beginnende) schrijvers bewust op het verkeerde been. En dan moeten we zéker allemaal even snel googlen op de naam.
26 maart 2009 - 9:34

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als schrijver ben je toch afhankelijk van wat de boekwinkel inkoopt? Of dat nu ECI, BOL of mijn boekwinkel om de hoek is. Ik kan mij niet voorstellen dat een website voor genoeg reclame zorgt.
26 maart 2009 - 10:10

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze Jelle schrijft dit artikel als een 'brief' aan Jeroen Brouwers Hij is een beginnend schrijver wiens debuut is beschreven door Kees Fens. Door Jeroen Brouwers is deze Jelle afgeserveerd als een 'macrameeër'.
26 maart 2009 - 10:10

Als er iemand is die van geweldige, fantastische, ongelooflijke foto's houdt, dan moet hij zeker deze foto's bekijken, van Jelle Brandt Corstius: http://russia.virtbox.ru/ Hij is trouwens de man van die magnifieke serie over de Kaukasus, waar het heel normaal is, of zelfs een eer, dat mannen vrouwen schaken. What's in a name? Ik had helemaal niet de link gelegd naar deze serie.
26 maart 2009 - 11:06

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jelle Brandt Corstius: zoon van Hugo Brandt Corstius, broer van Aaf Brandt Corstius. Is al een anatal jaar correspondent in Moskou (ik ben even kwijt of dat nou voor Trouw of NRC is), inderdaad de maker van die fantastische programma's over de Kaukasus en de auteur van een tweetal boeken over de voormalige Sovjet Unie. Niet echt helemaal een beginneling dus ;)
26 maart 2009 - 12:43

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind zijn reactie tegen het ongelofelijk zure stuk van Jeroen Brouwers (zou hij echt maar 6000 euro per jaar van z'n uitgever krijgen, zoals hij beweert?) wel goed, maar de inhoud is niet goed. Uitgevers kunnen toch immers veel beter je boek promoten dan jijzelf?
26 maart 2009 - 15:09