In de steek gelaten door uitgeverij na debuutroman

Eind 2010 kon ik bij uitgeverij Manteau mijn debuutroman uitgeven. Een hele ervaring, een droom die werkelijkheid was geworden. De reacties op mijn roman waren lovend, maar de verkoopcijfers bleven al snel steken op enkele honderden, wat normaal is voor een debuut, zo werd me verzekerd. Mijn uitgeefster spoorde me dan ook maandenlang aan om werk te maken van een tweede roman. Tot in de lente van 2011. Toen ik halverwege mijn tweede roman was, kreeg ik een telefoontje van mijn uitgeefster. 'Er is een grote crisis in de boekensector,' zo werd me gezegd. 'We hebben besloten alleen nog maar verder te gaan met onze bestsellerauteurs. Je mag direct stoppen met schrijven. Van jou geven we dus geen tweede boek uit.' De ontgoocheling was enorm. Ik was van mening dat ik met een gerust hart kon werken nu ik een uitgeverij had en een contract dat me met hen verbond. Plots was dit allemaal niet meer van tel. We zijn alweer een half jaar verder en ik heb een groot deel van mijn roman af. De ervaring leert me echter dat ik toch weer van nul moet beginnen in mijn zoektocht naar een nieuwe uitgever. Eén voor één wijzen ze mijn manuscript af. Zijn er nog mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? Hoe pak ik het best aan om toch nog mijn tweede boek uitgegeven te krijgen?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Therese: Nee hoor, ik bedoel gewoon bestellen bij een boekhandel (als ze het tenminste niet al in de kast hebben staan, en dat hebben ze niet, zoals ik opmaak uit Evelines verhaal) en dan daar kopen als het binnen is. Een boekhandel gaat natuurlijk niet nog meer exemplaren van een titel bestellen als allerlei mensen erom vragen en dan nooit meer komen opdagen om het op te halen... Tja: Het gaat goed met mijn boek! Het komt in oktober dit jaar uit. Het tweede waarschijnlijk in voorjaar 2013. Ik ga er ook nog wel een boekpresentatie over doen elders op het forum, maar daar wacht ik nog even mee tot we wat dichter bij de verschijningsdatum zitten. Bedankt voor je belangstelling :) Eveline: ik heb je boek gister bij bol.com besteld! ik zal er ook een recensie over schrijven als ik het eenmaal heb gelezen :)
8 februari 2012 - 21:39

Heel sympathiek van je, Jeminkman. Ik hoop echt dat je van mijn roman zult genieten. En een recensie is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Wat is de titel van jouw roman? Ik veronderstel dat je een schuilnaam gebruikt hier, dus kan ik het niet opzoeken.
9 februari 2012 - 8:06

Dan hebben we het natuurlijk niet over een vervolgverhaal, want daar wordt sowieso eerder de hele cyclus aangekocht (bijvoorbeeld in een keer de hele trilogie).
Nee hoor, dat is niet zo. Dan wordt alleen het eerste deel aangekocht. Als het helemaal een open einde heeft, maak je minder kans. Over het algemeen geldt dan ook: debuteer niet met een trilogie. Dat geldt overigens ook voor vertalingen: er zijn genoeg series waarvan niet alle boeken zijn vertaald. En over 'de tweede': als je hier alleen maar kijkt naar de 'schrijvers' die het over 'mijn verhaal' of 'mijn boek' hebben... als je meer verhalen in je hebt, praat je toch in meervoud? Het verschil: "ik wil graag dat mijn kind/mijn kinderen later naar een goede crèche kunnen".
9 februari 2012 - 8:29

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eveline, ik heet Jen Minkman, dus het is niet echt een goeie schuilnaam die ik hier gebruik :) Maar mijn boeken staan nog niet op bol.com, want daar is het nog te vroeg voor. Je kunt wel op de URL onder mn berichten klikken om op mn site te komen, daar staat wat informatie. Heb je boek vandaag al binnen gekregen! Die neem ik mooi mee op ski-vakantie over twee weken. Dan heb ik tenminste rustig de tijd. Schli: je hebt op zich wel een punt, maar ik praat hier eigenlijk ook altijd over 'mijn boek', terwijl ik nu al klaar ben met drie manuscripten en in de zomer aan nummer 4 ga beginnen (al weet ik niet of die allemaal uitgegeven kunnen worden). Ik denk dat het komt omdat iedereen natuurlijk probeert met EEN bepaald manuscript te debuteren en niet met 3 in 1 keer :)
9 februari 2012 - 18:15

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eveline, ik heb je boek inmiddels gelezen en vond het erg spannend en meeslepend! Ik heb ook een recensie op bol.com gezet, en daar ook maar gelijk een soort samenvatting in verwerkt, want die staat er ook niet eens bij. Beetje een misser van Manteau. Maar goed, ik hoop dat je er iets aan hebt en dat meer mensen het nu online zullen kopen :)
1 maart 2012 - 17:49