mag je ideeën kopiëren

Wat ik me afvraag is hoe dicht mag je bij een ander verhaal komen? stel, ik schrijf een boek met daarin veel kenmerken van een ander boek. laten we zeggen harry potter. ik schrijf een boek met daarbij in de hoofdrol een jongen die magische krachten heeft en daarmee op zoek gaat naar de moordenaar van z'n ouders, die moordenaar heeft hem vroeger een litteken naast z'n oog gegeven. zou dit boek dan verboden zijn? of ik schrijf een boek met daarin een autistische jongen als ik-persoon. de hoofdstuknummering is een bepaalde getallenreeks en niet 1, 2, 3, 4... en ik begin in het eerste hoofdstuk met een flashback gevolgd door een uitleg over hoe de ik-persoon en de andere personages zijn. zou dit dan te dicht komen bij een boek van mark haddon waarin er ook een autistische jongen als hoofdpersoon (ik-perspectief) voorkomt, er een hoofdstuknummering met enkel priemgetallen is en er in het eerste hoofdstuk wordt begonnen met het verhaal en er in het tweede hoofdstuk een introductie met de hoofdpersoon is

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over plagiaat en kopiëren gesproken. In de YA boeken lijken alle voorkanten vd boeken op elkaar: of LotR of Twighlight Wij mogen inhoudelijk niet jatten maar om ons originele werk te verkopen, doet de uitgever het juist wel.
Kun je hier voorbeelden van geven?
Ik liep door de boekenwinkel en zag de nieuwe filmdruk van de Hobbit. Het viel me op dat alle boeken die eromheen lagen op dit boek leken. Toen liep ik naar m'n dochter naar de YA afdeling en toen viel me op dat die boeken ook allemaal opelkaar leken. Volgens de eigenaresse heb je hier mode in en volgen ze idd de bekende boeken. YAfantasy is nu vaak zwart met een afbeelding. Vampire Diaries Wakers vd tijd Hunger games Vlammen Spotgaai De bliksemdief De outsiders Stravaganza Het is niet erg: zij kijkt naar de kaft en denkt: dit lijkt op een boek dat ik al gelezen heb, leest de achterflap en koopt het boek
18 februari 2013 - 8:13

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat niet om jatten bij de reguliere uitgevers. Reguliere uitgevers betalen de kunstenaar. Regelmatig worden afbeeldingen hergebruikt (in het buitenland bij voorkeur) of opnieuw samengesteld uit bestaande afbeeldingen. En dat met goedvinden van de artiest, die ervoor betaald krijgt. Iets in dezelfde sfeer (laten) maken is geen jatten. Zie ook de moderne thrillers met halfnaakte vrouwen, op de rug gezien, in kwetsbare posities.
Dat laatste voorbeeld is wel erg herkenbaar. Vraag ik mij af: Heeft een schrijver de keuze in het coverontwerp, of ligt dit helemaal bij de uitgever?
18 februari 2013 - 11:24

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring tot nu toe: de uitgever maakt de cover en vraagt wat je ervan vindt. Ik heb echter al heel lelijke verhalen gelezen, van uitgevers die minder mooie omslagen geven aan boeken teneinde de bestseller er beter uit te laten springen.
18 februari 2013 - 11:59

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anaïd, als de uitgever vraagt wat de schrijver er van vindt, is er wel interactie en dat is dus positief. Ik vind een cover een belangrijk onderdeel van een boek. Als je een boek geschreven hebt, (en iedereen weet wat een tijd en moeite daar in gaat zitten) dan lijkt het me logisch dat je ook over de cover hebt nagedacht, in stijl, toon, boodschap. Ik ontwerp zelf (kleinschalig voor mijn werkgever, maar ik ben redelijk thuis in PS) en natuurlijk realiseer ik me dat een cover behalve bij het boek en de schrijver, ook bij de uitstraling van de uitgeverij moet passen. Mocht het zo zijn, dat de schrijver normaliter niet het veto heeft over een cover dan zou dit zou voor mij een reden zijn om als eerste een uitgeverij te benaderen wiens boekcovers mij over het algemeen aanspreken.
18 februari 2013 - 12:45

Over plagiaat en kopiëren gesproken. In de YA boeken lijken alle voorkanten vd boeken op elkaar: of LotR of Twighlight Wij mogen inhoudelijk niet jatten maar om ons originele werk te verkopen, doet de uitgever het juist wel.
Kun je hier voorbeelden van geven?
Ik liep door de boekenwinkel en zag de nieuwe filmdruk van de Hobbit. Het viel me op dat alle boeken die eromheen lagen op dit boek leken. Toen liep ik naar m'n dochter naar de YA afdeling en toen viel me op dat die boeken ook allemaal opelkaar leken. Volgens de eigenaresse heb je hier mode in en volgen ze idd de bekende boeken. YAfantasy is nu vaak zwart met een afbeelding. Vampire Diaries Wakers vd tijd Hunger games Vlammen Spotgaai De bliksemdief De outsiders Stravaganza Het is niet erg: zij kijkt naar de kaft en denkt: dit lijkt op een boek dat ik al gelezen heb, leest de achterflap en koopt het boek
Zwart met een afbeelding? :eek: Ben ik even blij dat ik nog de oude drukken van veel van deze boeken heb. Moet er niet aan denken om deze prachtige cover vervangen te zien door wat zwarts met een afbeelding erop, of deze in het donker. Overigens vind ik bijvoorbeeld dit wél een originele YA-cover, ook al is er zwart gebruikt. Het ontwerp is verfrissend en de kleuren van de cover passen echt bij de inhoud van het boek. Deze vind ik ook leuk, met die silhouetten en dat 'etiket' erover. Deze twee vind ik ook mooi afwijkend (ja, dit is literatuur/YA). Ik snap wel waarom al die boeken op elkaar moeten lijken, net als bij thrillers en chicklits. Alleen vind ik de originele kaften vaak veel mooier en de latere kaften in 'realistische' stijl. Het is geen plagiaat te noemen trouwens.
18 februari 2013 - 23:17

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spirit. Het ging mij erom dat ik laatst hier op SOL las dat uitgevers alle Potter- namaak weggooit maar vervolgens het Liefst een omslag maakt waarbij de lezer denkt: dit lijkt op Potter, dit is dus leuk. Het ging mij erom dat het zo dubbel was
18 februari 2013 - 23:30

@ Spirit. Het ging mij erom dat ik laatst hier op SOL las dat uitgevers alle Potter- namaak weggooit maar vervolgens het Liefst een omslag maakt waarbij de lezer denkt: dit lijkt op Potter, dit is dus leuk. Het ging mij erom dat het zo dubbel was
Dat is het ook. Maar ik greep de gelegenheid even aan om covers te googelen en ze hier te delen. :D
18 februari 2013 - 23:38