Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vragen aan Taaladvies.net

Ik stel regelmatig een vraag aan Taaladvies.net http://taaladvies.net/ Plaats hier jouw vraag en antwoord. Taaladvies.net is een samenwerking van de Nederlandse Taalunie en de Taaltelefoon. (Ook wat Taallink te zeggen heeft, komt hier aan bod.) -------------------------------------------------------------------------------- Titel twee koffie / koffies / koppen koffie Vraag Wat moet het zijn? Ik bestelde twee koffie. Ik bestelde twee koffies. Ik bestelde twee koppen koffie. Ik bestelde voor ons beiden (een kop) koffie. Antwoord Al deze formuleringen zijn mogelijk. Toelichting Koffie kan als stofnaam gebruikt worden in de betekenis 'drank, bereid met gemalen koffiebonen' en heeft dan geen meervoud. Bijvoorbeeld: - Ik bestelde twee koppen koffie. - Ik bestelde voor ons beiden een kop koffie. - Ik bestelde voor ons beiden koffie. Het woord koffie kan ook gebruikt worden voor een 'kop met koffie'. In het normale gebruik wordt hier voor het meervoud de vorm met -s gebruikt: - Ik bestelde twee koffies. In een bijzonder gebruik komt ook de enkelvoudsvorm twee koffie voor. Kelners geven bestellingen in een verkorte vorm door aan hun collega's achter de tapkast: twee bier, vier cola, drie koffie. Zulke gevallen vormen geen uitzondering op de gewone regel voor het gebruik van het meervoud, omdat deze constructies beschouwd kunnen worden als verkortingen van drie kopjes koffie, twee glazen bier, enz. -------------------------------------------------- Toch even zeggen hoe ik aan die vragen kom. Ik zit meerdere uren per dag achter mijn computer. Iedere keer als ik op een taalmoeilijkheid stuit, grijp ik naar mijn boeken over taal. Als ik niet onmiddellijk een antwoord vind, schrijf ik naar taaladvies. Ik ga ervan uit dat er nog anderen zijn die moeten ondervinden dat onze taal een moeilijk te hanteren gereedschap is waarvan de handleiding het best in de bovenste lade ligt. Mijn excuses aan sommige zelfverklaarde taalgeleerden hier die deze topic blijkbaar overbodig vinden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na dit topic helemaal gelezen te hebben, denk ik..... Oh mijn hemel....durf ik nog wel te schrijven????

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij klopt het, Jetje :) het mag dus. En Marriejeanne volgens mij klopt worden wel, want de zinnen is meervoud en soort is maar een bijwoord.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij klopt jouw zin wel, Jetjeveer. En ik moet het met Marriejeanne eens zijn dat het wordt moet zijn. Stom zeg, ik heb natuurlijk gewoon kopiëren en plakken gedaan, je verwacht toch geen taalfout van de taalunie? :confused: