Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wc of toilet

Hallo iedereen, Ik wilde graag weten wat volgens jullie doorgaans gebruikt wordt (in teksten welteverstaan...) Wc of toilet? Ik zocht al op het internet, maar ik begrijp nog steeds niet wat nu de voorkeur geniet. (trouwens zo'n zoektocht op het woord wc op Google is geestverruimend.) Heeft er iemand enig idee?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsja... "toilet" klinkt misschien iets netter dan "wc". Beide worden volgens mij gewoon gebruikt. Ik zou in de gewone tekst eerder "toilet" schrijven en in een dialoog, afhankelijk van wie de spreker is, ook "wc". Ik heb er nooit op gelet eigenlijk. Volgens mij maakt het niet veel uit.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begrippenpaar ‘koelkast – ijskast’ is er eentje uit de serie ‘toilet – wc’, ‘gebakje – taartje’, ‘zeer doen – pijn doen’, ‘mantel – jas’, ‘wagen – auto’, ‘japon – jurk’. Op het eerste gezicht lijken deze woorden synoniem, maar er schuilt een addertje onder het gras. Mensen uit bepaalde kringen (de hogere) zullen nooit het eerste zeggen en altijd het tweede. Het onderscheidend element zit ’m in een associatie met ‘deftigheid’ die de hogere kringen juist willen vermijden. ‘Toilet’ is een enigszins eufemistische aanduiding voor ‘wc’. Uit angst om een ordinaire indruk te maken gingen mensen, met name de aspirerende, lagere bourgeoisie, omfloerst over ‘toilet’ speken, alsof er op een toilet geen sprake zou zijn van pis en poep. Mensen uit hogere (adellijke) kringen vonden deze voorkeur voor mooie, deftige, eufemistische woorden juist weer heel erg burgerlijk. Zij zeiden dan liever waar het op stond: ‘wc’, ‘jurk’, ‘auto’, enzovoort. Om er nog een schepje bovenop te doen in recht-voor-z’n-raapheid sprak de adel het woord ‘moeten’ ook vaak als ‘motten’ uit (maar ‘hiero!’ was dan weer fout). Het luisterde nauw. http://www.beatrijs.com/ijskast-of-koelkast/ Mooie vraag. Ik moest hulp zoeken bij Beatrijs.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret! :thumbsup: Nooit geweten. Ik heb zelfs nog eens de titel van een verhaal: "ijskast", aangepast naar "koelkast". Had ik niet moeten doen. Dat weet ik nu ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar ik, die zowel adelstand als nouveau richesse ontbeer, kan je zeggen dat het ook in meer nederige lagen van de bevolking puur een kwestie van de setting is. Als ik in mijn studentenhuis toilet zou zeggen, kijkt iedereen me bijvoobreeld raar aan. Dus in wat voor milieu speelt jouw verhaal zich af, Lore?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sja. Ik heb paars bloed. Mijn adellijke kant plast op de wc, maar mijn volkse kant eet graag een gebakje. Mengvormen. Als je maar consequent bent, da's belangrijk.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het dagelijkse leven gebruik ik wc en toilet door mekaar... Dus dat zou ik in mijn teksten ook doen. Handig toch ook om niet te veel herhalingen te gebruiken. Hiervoor wordt gezegd dat je er best consequent in bent, maar ik zie niet zo goed in waarom. Ok, als je in de eerste helft van het verhaal steeds wc gebruikt, en in de tweede steeds toilet, dan kan het wat slordig staan. Maar goed, hoeveel toiletscènes kan 1 manuscript bevatten? :confused:

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mengvormen. Als je maar consequent bent, da's belangrijk.
Vormen van de dromer? Die zelden consequent is...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar goed, hoeveel toiletscènes kan 1 manuscript bevatten? :confused:
De HP woont in de tropen en heeft Diarree.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, @ yrret : het artikel vind ik dus verwarrend. Naar mijn gevoel is het woord 'toilet' deftiger dan 'wc', maar in de uitleg op de site blijkt het net andersom te zijn. Wat zou een 'nette' dame zeggen? Wc of toilet? (ter info: mijn hp gaat naar Zuid-Frankrijk en krijgt te maken met een franse wc/toilet)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar goed, hoeveel toiletscènes kan 1 manuscript bevatten? :confused:
De HP woont in de tropen en heeft Diarree.
Wel, het is in elk geval geen cliché :D

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey, @ yrret : het artikel vind ik dus verwarrend. Naar mijn gevoel is het woord 'toilet' deftiger dan 'wc', maar in de uitleg op de site blijkt het net andersom te zijn. Wat zou een 'nette' dame zeggen? Wc of toilet? (ter info: mijn hp gaat naar Zuid-Frankrijk en krijgt te maken met een franse wc/toilet)
Wel, bij een nette dame zou ik "een Frans toilet" laten zeggen. Vraag mij niet waarom, das mijn gevoel. Wat voel je zelf? Brrrr, trouwens, Franse wc's zijn echt vreselijk....

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook eerder toilet zeggen, maar ik heb een Franse moeder (en dus moedertaal Frans). Daarom vind ik het moeilijk om gevoelsmatig het onderscheid te maken tussen de twee. Naar mijn gevoel is toilet 'netter' maar het blijkt net andersom te zijn. Ik heb nu consequent wc gebruikt, maar vraag me af of ik het naar toilet moet omzetten... Want volgens de uitleg op de site zou 'wc' worden gebruikt door 'nette' mensen. Verwarrend...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zou een 'nette' dame zeggen? Wc of toilet? (ter info: mijn hp gaat naar Zuid-Frankrijk en krijgt te maken met een franse wc/toilet)
Où sont les toilettes? Een dame spreekt ook in meervoud.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt nog steeds van de context af. 'Die wc's hier zijn vreselijk!' of 'Sorry, mam, ik ga even naar het toilet.' of 'Pouvez-vous me dire òu est la toilette?'

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, de tekst is in het Nederlands, hoor. De meningen zijn hier ook verdeeld: sommigen vinden toilet 'netter' klinken, maar 'wc' zou de nette versie zijn. Nooit gedacht dat ik hierover een topic zou starten en er ook nog gedeelde meningen over zou krijgen :°)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hihi, ja. Heb je al een bevredigend antwoord ertussen gevonden? Even iets dieper. Los van wat heurt en wat niet heurt, gaat het in gesproken tekst (ik nam aan dat het een dialoog betreft?) om wat de spreker weet en niet weet. Als je persoange nooit een artikel heeft gelezen dat uitlegt dat wc toch echt netter is dan toilet, dan zal ze gewoon toilet gebruiken om gesofistikeerd over te komen, bijvoorbeeld. Het is dus eigenlijk iets wat je niet aan ons moet vragen, maar aan je personage.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, de tekst is in het Nederlands, hoor. De meningen zijn hier ook verdeeld: sommigen vinden toilet 'netter' klinken, maar 'wc' zou de nette versie zijn. Nooit gedacht dat ik hierover een topic zou starten en er ook nog gedeelde meningen over zou krijgen :°)
Ho ho je bent er nog niet. Er zijn strikte voorwaarden gebonden aan het schrijverschap om in de juiste setting ook het woord plee - schijthuis- gemakhuisje - buitenprivaat - porseleinen paard - poepdoos - nummer 11 - kakhuis of klein huisje te gebruiken. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/plee

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb telkens wc gebruikt, dus laat ik het zo. HP is opgevoed door strenge, nette moeder, dus wc lijkt wel het correcte te zijn voor mijn hp. tnx voor jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een héle nette dame zou misschien wel geen van beide gebruiken. 'Wilt u mij even excuseren,' zei de gravin geaffecteerd. Ze schreed statig door het café, zonder hun antwoord af te wachten. Bert en Mien keken elkaar verbaasd aan, terwijl de gravin achterin de zaak de wc in verdween. 'Mevrouw moet blijkbaar piesen,' zei Mien lachend. 'Toileteren, Mien, of hare adelijke neus poederen, je weet het nooit met die lui.' Bert nam een slok van zijn bier. 'Nou, ik hoop dat dat alles is,' zei Mien, 'want ik moet ook nodig. En al zal hare hoogheid dan wel denken dat haar poep niet stinkt, als ze een grote boodschap moet, ruikt het daar straks vast niet naar rozen ... ' 'Jawel,' zei Bert en grijnsde. 'Naar klaproosjes natuurlijk.'

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@yrret Daar moeten we dieper op ingaan... het betreft een Franse wc, je weet wel: zo'n gat in de grond met twee porseleinen 'pedalen' waar je je voeten op mag zetten. Even denken... schijtgat, klinkt niet zo net. Excrementenhiaat misschien?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wilt u mij even excuseren,' zei de gravin geaffecteerd. Ze schreed statig door het café, zonder hun antwoord af te wachten. Bert en Mien keken elkaar verbaasd aan, terwijl de gravin achterin de zaak de wc in verdween. 'Mevrouw moet blijkbaar piesen,' zei Mien lachend. 'Toileteren, Mien, of hare adelijke neus poederen, je weet het nooit met die lui.' Bert nam een slok van zijn bier. 'Nou, ik hoop dat dat alles is,' zei Mien, 'want ik moet ook nodig. En al zal hare hoogheid dan wel denken dat haar poep niet stinkt, als ze een grote boodschap moet, ruikt het daar straks vast niet naar rozen ... ' 'Jawel,' zei Bert en grijnsde. 'Naar klaproosjes natuurlijk.'
Microverhaal. Zullen we het iets enger maken? En on topic blijven? Het kleine meisje trok Miranda aan haar rokje. 'Mevrouw, ik moet heel nodig, maar er staat een enge man achter de deur." 'Lieve schat, moet je een grote boe, of een kleine pie?' Miranda zocht oogcontact met Yrret die een uitsmijter aan het bakken was. Hij keek op, voelde dat ze hem zocht. Miranda vormde met haar lippen de letters Wee .. Zee ... en wandelde rustig naar buiten met het kleine meisje. Yrret nam een paar rvs satépennen van het aanrecht en liep rustig naar de wcees ruimte.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wilt u mij even excuseren,' zei de gravin geaffecteerd. Ze schreed statig door het café, zonder hun antwoord af te wachten. Bert en Mien keken elkaar verbaasd aan, terwijl de gravin achterin de zaak de wc in verdween. 'Mevrouw moet blijkbaar piesen,' zei Mien lachend. 'Toileteren, Mien, of hare adelijke neus poederen, je weet het nooit met die lui.' Bert nam een slok van zijn bier. 'Nou, ik hoop dat dat alles is,' zei Mien, 'want ik moet ook nodig. En al zal hare hoogheid dan wel denken dat haar poep niet stinkt, als ze een grote boodschap moet, ruikt het daar straks vast niet naar rozen ... ' 'Jawel,' zei Bert en grijnsde. 'Naar klaproosjes natuurlijk.'
Microverhaal. Zullen we het iets enger maken? En on topic blijven? Het kleine meisje trok Miranda aan haar rokje. 'Mevrouw, ik moet heel nodig, maar er staat een enge man achter de deur." 'Lieve schat, moet je een grote boe, of een kleine pie?' Miranda zocht oogcontact met Yrret die een uitsmijter aan het bakken was. Hij keek op, voelde dat ze hem zocht. Miranda vormde met haar lippen de letters Wee .. Zee ... en wandelde rustig naar buiten met het kleine meisje. Yrret nam een paar rvs satépennen van het aanrecht en liep rustig naar de wcees ruimte.
Mystieuze satéhpenmoord op plasgeitenbreier houdt gemeente in de ban. Kleuter verdacht van medeplichtigheid. (Ps. Dank je Diana, ik lees jou ook graag :))