Dyslectische schrijvers?

Hoi, Ik ben zelf dyslectisch en desondanks heb ik toch een boek geschreven. Met de correctie van de spelling, taal, leestekens, lettergrepen etc ben ikzelf én een aantal correctors (omdat ik zelf de meeste fouten niet zie/er niet uithaal) veel langer bezig geweest dan ik met het boek schrijven! Nog staan er fouten in en kloppen er zinnen niet...Het is dus een vrij moeizaam proces. Ik weet bijvoorbeeld niet eens hoe ik een woord moet opdelen in lettergrepen en dit dus op de juiste manier moet afbreken wanneer ik naar een volgende regel ga. Is het bijvoorbeeld: waa- rom of waar- om ? Als ik de spellingcontrole aanzet dan word ik daar extreem door afgeleid en dit gaat volledig ten koste van het spontane schrijven, ook haalt deze controle de meeste grammaticale fouten er niet uit, het weglaten van woorden of dubbele woorden er niet uit... Ik ben benieuwd of hier nog meer schrijvers zijn die dyslectisch zijn en tips hebben hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Alle tips zijn welkom om het enigsinds te verbeteren! Groet, Isabella

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag was dus eigenlijk wat ik moet doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat er veel fouten ontstaan.
Laten proeflezen.
De beste reactie. Jij bent een schrijver, jouw taak is om het verhaal te bouwen. Laat het corrigeren aan mensen over die daar goed in zijn, maar verspil je eigen energie er niet aan. Ik raad je daarom ook aan om je niet bezig te houden met irritante word-functies. En ook om bepaalde naïeve maar betweterige mensen gewoon te negeren. ;) Het is moeilijk om het werk van een corrector op waarde te beoordelen, maar probeer iemand te vinden wiens competentie je in gelooft, hoe vaag die tip ook mag klinken. Soms voel je gewoon dat iemand goed is in wat hij doet.
22 april 2012 - 0:01

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herake, Schli is lomp bezig. Ik hoef niemands voorsteltoppic te lezen om te verklaren waarom hij mensen moedwillig de boom injaagt.
Hij is nu ook begonnen bij een andere topic van mij, ik denk dus dat je gelijk hebt met je laatste zin; en gaat het hem dáár om.
22 april 2012 - 6:18

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag was dus eigenlijk wat ik moet doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat er veel fouten ontstaan.
Laten proeflezen.
De beste reactie. Jij bent een schrijver, jouw taak is om het verhaal te bouwen. Laat het corrigeren aan mensen over die daar goed in zijn, maar verspil je eigen energie er niet aan. .
Je energie er niet aan verspillen vind ik veel te ver gaan. Ook met dyslexie kun je foutloos leren schrijven, maar je moet het wel oefenen. Overigens moet dat ook als je niet dyslectisch bent, correct taalgebruik komt niemand aanwaaien. Iemand met dyslexie moet geschreven taal op een andere manier aanleren, en dat kost meer energie en meer tijd. Maar waar een wil is, is een weg. Oefenen, oefenen, weten waar je valkuilen liggen en veel lezen. Woordbeelden opbouwen. En ja, ook proeflezers. Maar daarmee voorkom je niet dat je fouten maakt, en dat wel willen voorkomen vind ik een uitstekend doel.
22 april 2012 - 10:28