Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Research? Wie doet dat? En hoe?

Research, voor mij een belangrijk onderdeel van het schrijven. In het bijzonder als je een kritisch publiek hebt. Op welke manier doen jullie aan research?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Research, internet en bekenden vragen naar hun ervaringen. Dicht bij jezelf blijven en geen onderwerpen gebruiken waar je niets van afweet. Niet altijd leer je door research volledig de ins en outs en dat kan onwerkelijk overkomen bij de lezer. Verder doe geen aannames. Dat is moeilijk natuurlijk omdat je niet weet dat je een aanname doet, maar ik las ooit in een artikel dat een kip 2 eieren per dag legt. Nou die eigenaar heeft de kip met gouden eieren gevonden. De schrijver heeft dat kennelijk altijd zo geleerd of geloofd. En zo iets gewoons ga je niet verifiëren. Toch doen dus

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederlands politiewapen, 9mm para, geen wapen voor een sportschutter; ik denk dat je op een politiebaan geschoten hebt. Klopt dat?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nope, gewoon een schietbaan hier in de buurt. 't Was geen wapen dat ze daar standaard hadden, maar gelukkig had de instructeur een vriendje die er wel eentje had ;) Mijn hoofdpersoon is politieagent, vandaar.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk hoor, Micha. Ik heb leren boogschieten voor m'n boek. Ik vond het zo leuk dat ik er wel mee had willen doorgaan, maar helaas wilde mijn rechter arm niet meewerken. :crybaby:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's zonde, ja. Maar we kunnen wel concluderen dat research doen best leuk kan zijn ;) Overigens, er was hier iemand met een politieman in de familie (Pluis?). Die heb ik even nodig.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook regelmatig geschoten, maar dan met geweren. Helemaal geweldig natuurlijk :D En inderdaad Roos, geen aannames doen. Da's een hele goede tip! Daar ben ik, zoals je weet, ook een keer of drie de boot mee ingegaan ( is inmiddels hersteld ;) ). Tegenwoordig verifieer ik werkelijk ALLES waarover ik ook maar een greintje twijfel heb.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maire * Ervaring is wetenschap die te laat komt....... Ga naar Youtube en search op "Lion" dan weet je dat ik dit niet spottende bedoel.... :wink:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik put voor research uit de volgende bronnen: het internet (forums en startpagina's, bol.com, soms wikipedia, vandale.nl) , de bibliotheek, eventueel de boekhandel en uit mijn eigen ervaringen. Doet er nog iemand aan research in de koninklijke bibliotheek (KB)? En zo ja, had je er wat aan?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Research ja... Maar ik ben een interview aan het uitwerken over iemand die over voodoo schrijft. Dan kun je wel veel feiten opzoeken, maar wat voor gevoel heeft een gemiddelde nuchtere Nederlander bij een voodoopoppetje? Kunnen jullie me helpen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sowieso is het al geen voodoo maar voodoun (geloof ik). Dus research de juiste spelling ook even ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Micha, maar eigen heeft gelijk. Het is voodoo. En eigen, ik begrijp je. Hier speelt het gevoel alleen al zo'n grote rol. *huivert nu een beetje*

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The spelling of voodoo in my title is important. The distinction between v-oo-d-oo and v-o-d-ou is a fundamental but slippery one. The only secure consensus amongst scholars and practitioners of the religion in question seems to be that, however Vodou is spelt, it should not be spelt v-oo-d-oo. On the other hand, amongst people who have heard the word but who have little or no knowledge of the culture from which it derives, the proper spelling of 'whatever it is' is v-oo-d-oo. Obviously there is more at stake here than a simple argument about correct/incorrect spelling. The contestations are ripe for discursive analysis; What is at stake in each of the contested spellings (vodou, vodoun, vodu, vodun, vaudu etc)? What arguments are given in support of each? What are discursive histories of their legitimation/de-legitimation, etc? In this presentation I am specifically addressing the thing spelled v-oo-d-oo; 'whatever it is'. I define voodoo as a set of ubiquitous and enduring, popular cultural motifs evoked by the word for people outside of societies where Vodou is a lived religion. This set of motifs I will call the Voodoo Construct. It is made up of four predominant interwoven motifs which recur whenever someone who has no special knowledge is asked to describe what voodoo is. For the current purposes the Voodoo Construct is made up of (i) the voodoo doll, (ii) the zombie, (iii) the voodoo witch-doctor and (iv) voodoo possession. I've tried to think of the construct primarily in subjective and interpersonal terms rather than objective, academic ones. It is 'my' voodoo construct while simultaneously it has 'nothing to do with me'. I approach it like a rumour, a general idea, something picked up from the cultural ether. It is based on recollections and experiences of a deliberately informal and unofficial character. I have attempted to think it from the inside out, from a position of intentional naivety. The only support for my basic claims come from casual conversations with acquaintances. I have asked various people the question, "What are the first things that come to mind when you think of Voodoo?" Their responses have been remarkably similar to my own. Try it.
http://haitisupport.gn.apc.org/Cussans.html Er is wel degelijk verschil, pluis.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht gewoon een schrijfster over haar boek te interviewen, maar nu komt voodoo om de hoek kijken en dat heeft een grote betekenis in dat boek. Het heidense voodoo op de christelijke Veluwe. Nu zit ik met een probleem om dat in een gewoon artikel, dus voor jan en alleman bestemd, in woorden over te brengen. En ik loop er zelf ook graag met een grote boog omheen... Het is trouwens ook nog eens een jeugdboek.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, kan je deze discussie over voodoo/voodoun misschien in een apart topic zetten?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar weer: nooit te oud om te leren. Over voodoun heb ik nog nooit wat gelezen. Ik kende het woord dus ook niet. Misschien omdat ik in Nederland woon? :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Variaties van voodoo zijn ook vodou, candomblé, hoodoo, kumina, obeah, quimbanda, santeria, umbanda en winti... :paranoid:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch, misschien allemaal een beetje hetzelfde? Verschil van land tot land? Maar uiteindelijk komt het, denk ik, allemaal op hetzelfde neer. :D Pas maar op met dat interview, eigen! :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Pas maar op met dat interview, eigen! :D
Ja, daarom leg ik mijn probleem met dat interview ook hier voor... :lol: :p

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Micha, maar eigen heeft gelijk. Het is voodoo.
Je moet geloof ik nog even leren dat ik altijd gelijk heb ;) Maar dat geeft niet hoor.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
xDDDD een beetje? :lol: Succes ermee Eigen. Welke variant van voodoo ga je kiezen? Of het gewone voodoo? :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjongejonge, het stinkt hier een beetje! :ninja:
Typisch Nederlands :P Je moet tegen iedereen lief zijn want oh wee als je kritiek uit tegen anderen, maar van jezelf iets positiefs zeggen is uit den boze!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke variant van voodoo ga je kiezen? Of het gewone voodoo? :D
Het gaat over voodoo op de Veluwe 8) Dus waarschijnlijk het (of de) 'gewone' :\\

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry eigen, we zijn off-topic. Ga door met dat griezelige gedoe. Ik ben heel benieuwd wat je ermee gaat doen. En ook hoe je dit varkentje gaat wassen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel benieuwd wat je ermee gaat doen. En ook hoe je dit varkentje gaat wassen.
Deadline morgen 08.30 uur :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik ben Zomergasten aan het kijken. Nou, nou, nou, wat een gesprek... :confused: