Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Terugblik 2016 & jaardoelen 2017

We naderen langzaam maar zeker het einde van het jaar. Een mooie tijd om terug te blikken én vooruit te kijken. Wie zijn terug/vooruitblik van vorig jaar nog eens wil bekijken, zie hier. Terugbliktips die handig kunnen zijn: - Maak voor jezelf een lijstje/overzicht van de projecten waar je aan gewerkt hebt. - Pak evt. je schrijfdoelen van 2016 erbij en vergelijk de boel. - Welke doelen zijn gelukt, en waar ben je van afgeweken? - Wat was je grootste triomf? - Wat heb je afgelopen jaar geleerd? - Wat is je belangrijkste onafgehandelde project? - Op welk afgehandelde project ben je het meest trots? - Hoe kijk je over het algemeen terug op 2016? - Als je je jaar zou omschrijven in 1 woord, welk woord zou dat zijn? Tips voor het opstellen van nieuwe schrijfdoelen voor komend jaar: - Wat zou je anders willen doen? - Wat zou je in 2017 graag willen doen, leren, lezen? - Is er een kernwoord dat je komend jaar als leidraad zou willen nemen (bijv. focus, plezier, stap-voor-stap etc.)? Veel plezier en succes iedereen!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het afgelopen jaar had ik geen schema of planning opgesteld. Ik wist dat ik serieuzer met schrijven wilde bezig zijn, maar besloot het toch allemaal gewoon te nemen zoals het kwam. Had ik zin om te schrijven, dan schreef ik, anders niet. Ondanks dat ik het rustig aan heb gedaan, heb ik toch 6 kortverhalen van rond de 10000 woorden geschreven en gepubliceerd. Verder schreef ik ook voor schrijfwedstrijden en schreef ik aan de opdrachten die ik kreeg van vrienden en kennissen. Maar in 2017 wil ik het toch helemaal anders aanpakken. Omdat ik een deel van mijn inkomen uit mijn schrijven wil halen, besef ik dat ik toch een schema en planning moet maken. Dus voor 2017 heb ik gepland: 2 kortverhalen van rond de 15000 woorden 2 novelles/romans van rond de 40000 woorden. Ambitieus misschien, maar ik wil dagelijks schrijven, wat ook mogelijk is door mijn deeltijdse job. En als ik even vast zit, wil ik werken aan de kortverhalen (van rond de 3000 woorden) met opdrachten die mijn vrienden en kennissen hebben gegeven.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overzicht behaalde successen 2016 begon met het bezoeken van de Turing prijsuitreiking en ontwerpen van een Turinghoodie, waardoor ik overal dit jaar herkend werd bij schrijfbijeenkomsten. Een monoloog dat ik geschreven had voor Ruwe Planken werd als auditiemateriaal gebruikt en leidde tot acceptatie. Drie zaalteksten bij een kunstwerk werden opgehangen in museum De Pont, Tilburg. Een sonnet werd gepubliceerd in de bundel van Poemtata. Ik debuteerde als jurylid bij Edge Zero. Ook een eerste keer was een erotisch verhaal schrijven dat op de longlist van Schrijven Online kwam. Ik werd genomineerd bij de literatuurprijs Baarn en ging naar de genomineerdenvriendelijke wedstrijd. Ik werd door Naakte Lunch gepubliceerd en werd daar ook blogger. Geen idee of ik dit jaar ook doorga naar de top 1000 van Turing. Doordat ik steeds andere stijlen uitprobeer is het gissen. Manuscript opgestuurd. Wekelijks schrijfopdracht verzorgd. Een 9 voor een opdracht van de schrijfcursus gehaald. Meetings Workshop met Ernest van der Kwast in Gorcum Prijsuitreiking Baarnse Literatuurprijs Meet the Avatar Prijsuitreiking Turingen Workshop persoonlijke zaaltekst schrijven De Pont, Tilburg Zaalteksten bekeken Gesprek met Robbert Welagen Meeting schrijfcoaches wekelijkse opdracht Deelname aan de schrijfdag van Schrijven Magazine Schrijfdoelen 2016 waren: Ik wil graag doorgaan met een ritme van ’s ochtends vroeg schrijven, aan het einde van de middag lezen. Dit was geslaagd bij Nanowrimo. Lezen wil ik meer literatuur om mijn schrijfstijl nog verder te verbeteren, vooral op het gebied van mooie zinnen maken en vervlechten van gedachten en plot. Leren wil ik over spanning, misschien schrijfboeken herlezen, mijn cursus afmaken. De cursus wordt wel steeds lastiger, omdat er een opstapeling is van facetten. Ik wil gelijkmatiger met schrijven bezig zijn. Ik zorg dat er altijd een verhaal te schrijven is. De uitkomst: Ik ben veranderd van gerichtheid op wedstrijden naar gerichtheid op literaire tijdschriften. Hoewel ik meerdere afwijzingen had, kreeg ik verschillende persoonlijke afwijzingen en één plaatsing. Ik kwam in een stroomversnelling door een intensieve masterclass van Naakte Lunch. Spanning in verhalen blijft een punt van aandacht zo ook plot, hoewel ik als ik hier op let juist een grote stap voorwaarts maak. De cursus heb ik nog niet afgemaakt, ik ga gestaag verder in een ritme dat past. Wel heb ik een doel, een 9 halen, gehaald. Nu op naar de tweede 9. Geleerd: op het moment dat ik denk dat een verhaal af is, doorgaan met herschrijven. De gelijkmatigheid past niet bij deadlines en actief zijn. Er waren dit jaar stroomversnellingen en rustigere periodes. - Welke doelen zijn gelukt, en waar ben je van afgeweken? Ik ben blij dat ik gewoon doorga met een grillig pad, faal en successen haal. Van experimenteren word ik blij. - Wat was je grootste triomf? Gepubliceerd worden in Naakte Lunch met een sterk verhaal. Doorgaan nadat ik zelf tevreden was met herschrijven. - Wat heb je afgelopen jaar geleerd? Herschrijven nadat ik tevreden ben, gerichte hulp vragen, hulp geven, schrijftechniek, sterke en zwakke punten... - Wat is je belangrijkste onafgehandelde project? Nog steeds het manuscript uit 2015. Ik overweeg het in zeer kleine oplage te publiceren in een laat stadium. - Op welk afgehandelde project ben je het meest trots? Op het gepubliceerde verhaal. - Hoe kijk je over het algemeen terug op 2015? Over het algemeen ben ik zeer tevreden. - Als je je jaar zou omschrijven in 1 woord, welke zou dat zijn? weelde - Wat zou je anders willen doen? Nadenken over een oeuvre en meer samenhang. Eerst reflecteren over mijn ideeën daarover door er een tipartikel of blogpost over te schrijven. - Wat zou je in 2016 graag willen doen, leren, lezen? Vaker publiceren in een literair tijdschrift en met een verhalenbundel uitkomen. Meer vanuit eigen thema's werken. - Is er een kernwoord dat je komend jaar als leidraad zou willen nemen (bijv. focus, plezier, stap-voor-stap etc.)? Oeuvre

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga me steeds lekkerder in mijn vel voelen door te "schrijven". Ja, tussen aanhalingstekens omdat het niet haalt bij mijn voorgangers (in deze draad), dat is ook de bedoeling niet. Maar een feit is wel, dat schrijven, lezen, denken en luisteren me steeds meer voldoening geeft en dit al door de jaren heen. Ik zeg dus tegen 2016: dank voor alles en tegen 2017: laten we alsjeblieft zo mogen doorgaan!

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi om te lezen van iedereen! Hier de mijne: Terugblik 2016 Dit waren mijn doelen voor 2016 - Schrijfjaardoel: 1 ms (SA1) afmaken en publiceren. - Illustratiejaardoel: aantal nieuwe illu's af en kaarten publiceren, evt. een shirt en/of tas. - Evt. lesgeven: 1 of 2 Betoverend Schrijven reprises, en 1 of 2 Skillshare klassen (als financiele vervanging voor de Frankrijkcursussen). (Leesdoelen en muziekstudiedoelen blijven hetzelfde, dat zit wel goed. Daarnaast blijf ik gewoon wekelijks muzieklessen geven hier in Nederland). Hoe kijk je over het algemeen terug op 2016? Ik ben niet zo tevreden. Ik heb aan veel verschillende projecten gewerkt waardoor ik me versnipperd voel, en mijn belangrijkste doelen (op schrijf- en illustratiegebied) zijn niet gelukt. Focussen en energiemanagement blijven een serieus probleem voor mij. Welke doelen zijn gelukt, en waar ben je van afgeweken? - Schrijven: ik heb verschillende dingen gedaan op schrijfgebied; ik heb niet mijn ms afgerond en gepubliceerd. - Illustreren: ik heb 6 illustraties gemaakt (in het kader van mijn illustratieklas); ik heb geen kaarten e.d. gepubliceerd. - Lesgeven: ik heb geen Betoverend Schrijven klassen in de reprise gedaan, maar heb toch wat cursisten gekregen. Ik heb een illustratieklas gemaakt die onverwacht een succes is geworden (meer dan 700 leerlingen, meer dan 90 positieve recensies, een prijs gewonnen, bonussen en geld verdiend). - Mijn leesdoelen en muziekdoelen heb ik (ruimschoots) bereikt, dat zit wel goed. Als je je jaar zou omschrijven in 1 woord, welke zou dat zijn? Versnipperd. En ontevreden, bla. Ik heb er niet erg van genoten, en ik voel me sinds een half jaar overwerkt. Ben de laatste tijd ook vaak ziek. De afgelopen vier maanden ben ik wel 5x verkouden/grieperig geworden. Ook heb ik in 2016 (net als in 2015, wat ook al zo'n versnipperd jaar was) nauwelijks reflectief geschreven. Dat heeft blijkbaar altijd een negatieve invloed op mijn geestelijke gezondheid en welbevinden. Ik ga daar dus echt weer een punt van maken in het nieuwe jaar. Wat is je belangrijkste onafgehandelde project? Mijn New Adult manuscript. En mijn kaarten (illustratie) publiceren. Op welk afgehandelde project ben je het meest trots? Mijn illustratieklas! Het was een hele klus, waar ik ook nog eens veel geld in moest investeren en veel dingen voor heb moeten leren (zoals filmen en videomontage, geluidsopnames maken etc.). Het werd een onverwacht succes en laat zien dat je hier (goed) je brood mee kunt verdienen. Omdat ik dit jaar geen muziekcursus meer geef in Frankrijk, moest ik dat financieel zien te ondervangen, en dat is hiermee gelukt. Het is een richting waar ik me de komende jaren op wil concentreren. Wat was je grootste triomf? Die illustratieklas. Dat was voor mij echt een hoogtepunt. Het (af)maken, publiceren en de goede reacties erop gaven zoveel voldoening. Dat is iets om te koesteren. Ook was er onverwacht veel vraag naar en waardering voor één van mijn Betoverend Schrijven cursussen (over Thich Nhat Hanh). Ook dat was superfijn. Daarnaast had ik het afgelopen jaar veel muziekoptredens, en kreeg er positieve reacties. Er is dus best nog een hoop om dankbaar voor te zijn. Wat heb je afgelopen jaar geleerd? Dat je je beter op minder en kleine dingen kunt concentreren. Dat is veel haalbaarder, en daardoor ook bevredigender. Dat het voor mij hartstikke belangrijk is om iets af te maken en publiceren, en toch ook hoe belangrijk de steun en positieve reacties van anderen zijn, en de bijbehorende financiële waardering. Ik ben al jaren gefrustreerd omdat ik enorme moeite heb met romanmanuscripten af te ronden, dus ik ga mijn doelen gewoon bijstellen. Wat zou je anders willen doen? - Kleinere doelen (zoals kortverhalen). - Concentreren op max. 2 belangrijke, behapbare doelen per maand (bijv. schrijven en Skillshare-klas). - Werken met Google Calendar & Tasks, en verantwoording afleggen aan partner, voor meer focus en om meer projecten af te ronden. (Ik doe dit nu sinds november, en het gaat allemaal al een stuk beter). Kernwoorden voor 2017? Ontspanning, vrijheid, plezier, en een gevoel van tevredenheid, welzijn en geluk. Doelen voor 2017? - Schrijfjaardoel: dit jaar concentreren op kortverhalen. 1 bundel kortverhalen, of 1 langer kortverhaal publiceren. Evt. ms C & ik illustreren en publiceren. - Illustratiejaardoel: aantal nieuwe illu's af (tijdens de Skillshare-klassen) en evt. kaarten publiceren, en/of evt. een shirt en/of tas. Alles wat ik evt. extra doe, is een bonus. - Lesgeven: 4 (tot 6) Skillshare-klassen maken/publiceren (al ben ik al heel blij met 1 of 2!) (Leesdoelen en muziekstudiedoelen blijven hetzelfde, dat zit wel goed. Daarnaast blijf ik gewoon wekelijks muzieklessen geven hier in Nederland en blijft mijn site met Betoverend Schrijven retraites doorlopen).

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk en inspirerend om te lezen wat iedereen hier gedaan heeft en gaat doen. Voel me wel nog amateuristischer nu :p maar dat is ook wel mijn eigen ding. In 2016 schreef ik de eerste maanden veel losse stukken. Ik schreef voornamelijk wat ik zelf meegemaakt had en wat ik dacht en voelde. Dit hielp mij om wat meer orde en rust te krijgen in mezelf. Het schrijven werd daarna weer minder tot bijna niet. Totdat ik tegen het eind van het jaar mezelf begon af te vragen wat ik leuk vind om te doen en waar ik komend jaar meer tijd aan wil besteden. Schrijven lag voor mij voor de hand. Ondanks dat ik het de afgelopen jaren weinig gedaan heb, is het wel iets wat me altijd helpt en wat ik fijn vind om te doen. Ik ben begonnen aan een combinatiecursus schrijven van de LOI om wat meer te leren over schrijven en inspiratie op te doen. Ik heb me aangemeld op het forum hier om met anderen te kunnen delen over schrijven en van anderen te kunnen leren. De wekelijkse schrijfopdrachten heb ik vanaf mijn aanmelding hier trouw gemaakt en ik heb genoten van het lezen van alle verschillende verhalen, de soms bizarre opdrachten en de uitgebreide en inhoudelijke feedback die ik op mijn schrijven heb gekregen. In 2017 wil ik mijn schrijfcursus van de LOI afronden, met mijn keuzemodules: creatief schrijven en autobiografisch schrijven. Ik wil hier op het forum met de wekelijkse schrijfopdrachten mee blijven doen en de moed verzamelen om uiteindelijk een keer iets op proeflezen te plaatsen en aan een schrijfwedstrijd mee te doen. Verder ben ik pas begonnen met het boek The artists way van Julia Cameron en wil ik deze graag doorwerken. Ik wil dan ook elke dag mijn ochtendpagina's blijven schrijven, wat bij mij overigens ook vaak middag-pagina's worden, maar zolang ik ze schrijf maakt het me niet zoveel uit wanneer ik het doe. Mijn ultieme schrijfdoel durf ik hier nauwelijks neer te zetten merk ik omdat ik er nog erg onzeker over ben. Het is ook geen project dat in 2017 helemaal af gaat zijn, maar wel waar ik een goed begin mee wil maken. Ik wil een semi-autobiografische roman schrijven met als thema misdiagnostiek in de psychiatrie en de gevolgen daarvan, specifiek hoe het is om gediagnosticeerd te worden met autisme en door je familie en school/opleiding zo behandeld te worden om er jaren later achter te komen dat je nooit autistisch bent geweest, maar dat je autistisch gemaakt bent door je omgeving.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar heb ik mijn eerste boek gepubliceerd. Dit was mijn grote droom, en ik dacht altijd dat dit ooit nog wel zou gebeuren. Totdat ik me realiseerde dat ik in 2017 30 hoop te worden (30-ers dilemma) en besloot om voor mijn 30e mijn grote droom uit te laten komen. Immers, "ooit" is zo'n wijd begrip, soms moet je jezelf een deadline stellen om je droom werkelijkheid te laten worden. Om deze droom uit te laten komen heb ik met mezelf afgesproken dat ik dagelijks tenminste 30 minuten schrijf (eigenlijk typ, ik doe alles op de computer). Vorig jaar is dat niet altijd gelukt, mede door mijn bijna fulltime baan en de reistijd van 2,5 uur per dag van en naar mijn werk. Toch was het nog niet zo makkelijk om mijn boek te publiceren (plankenkoorts), dus toen het af was, heb ik het op de computer laten staan en ben ik aan het zelfstandig te lezen vervolg begonnen. Totdat ik bij mezelf dacht: als ik het boek niet publiceer, en ik kijk terug op mijn leven, dan weet ik zeker dat ik daar spijt van zal hebben. Dus heb ik al mijn moed bij elkaar verzameld, het manuscript nogmaals doorgelezen en het gepubliceerd bij een POD uitgeverij. Aan het eind van vorig jaar heb ik werk dichterbij huis gevonden (20 minuutjes fietsen) en heb ik dus veel meer tijd om te schrijven. Ik wil nog steeds dagelijks tenminste 30 minuten schrijven en dit jaar mijn tweede boek uitbrengen. Daarnaast ben ik bevriend met een andere schrijver en wil ik tijd reserveren om elkaars werk te beoordelen/proeflezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dromen/doelen, Dreaming en Iessie! Veel succes en plezier het komende jaar.
Dankjewel. Jij ook.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil dit (half)jaar weer actief bezig gaan met schrijven. Vorig jaar ben ik begonnen met het schrijven aan een verhaal. Ik begon er echter zonder plan aan en liep dus al snel vast (nouja snel, na 32K woorden iig). Nu, enkele maanden later, heb ik een heel nieuw idee voor een ander verhaal. Deze keer heb ik het verhaal, de personages en alles eromheen wel helemaal uitgewerkt. Momenteel heb ik de proloog en het eerste hoofdstuk klaar, nog ongeveer 68 hoofdstukken te gaan.... En dan begint het schrappen, herschrijven, laten proeflezen, weer herschrijven enzovoort allemaal. Mijn doel is dus om de eerste versie van het boek (dat waarschijnlijk iets minder dan 200K woorden zal tellen) af te krijgen. Nu heb ik vakantie dus op zich zou ik veel kunnen schrijven.. Vanaf september begin ik met een nieuwe opleiding. Ik hoop dat ik dan nog genoeg tijd en motivatie heb om gewoon te blijven schrijven, zodat de eerste versie dit jaar klaar is!