Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat schrijf jij?

Het onderwerp is vrij duidelijk. Ik ben nieuwsgierig naar wat iedereen hier zoal schrijft. Fantasy? Thrillers? Yong adult? Kinderverhalen? Etc, etc. Daarom heb ik dit maar gestart en ik verheug me op hopelijk relaties die zullen komen. Vertel me bijvoorbeeld waarover je schrijft, waarom, hoe lang, wie je inspiratie is, alles wat je kunt benoemen. Zelf heb ik een stuk(je) geschreven waarin ik zelf iets vertel, maar ik hoop vooral te horen over wat anderen schrijven. *achem* Ik schrijf eigenlijk alleen fantasy en dat doe ik eigenlijk al sinds ik kan lezen en schrijven. Ik ben zelf gaan schrijven toen ik het eerste deel van The Lord of the Rings las. Ik heb me laten inspireren door Tolkien, vooral door de wereld die hij had opgebouwd. En dat ben ik ook gaan doen. Door de jaren heen is deze wereld veranderd van zwevende eilanden, naar een zwevende toren naar uiteindelijk een planeet. En ik kan zeggen dat er in deze wereld te veel tijd en inspanning zit. Ik ben net zo ver gegaan als Middle-Earth, mijn fantasywereld, Luril geheten, heeft een geschiedenis, kaart, etc, etc. En omdat het een geschiedenis heeft, heb ik eigenlijk altijd wel stof om over te schrijven. Mijn verhaal bevat zeker weten elementen van Tolkien maar ook van GRRM, die pas later een inspiratie voor mij werd. Zelf ben ik nu bezig met 'Het Zwartspel', wat het verhaal vertelt over het Vijfde Millennium, waarbij het een strijd om macht is, maar vooral om in leven te blijven.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Dunmer voelen zich ook niet bepaald superieur geloof ik ;) Daar zit een flink minderwaardigheidscomplexje zelfs.
Dat is toch alleen met de Dunmer in the Gray Quarters? Op Solstheim zijn ze vrij 'trots'.
Ik bedoel er maar mee aan te geven dat je een god bent in je eigen wereld.
Zo zie ik mezelf ook :p

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooral omdat ik in de 'echte' wereld geen interessant verhaal in elkaar zetten kan.
De 'echte' wereld is ook minder interessant, tenzij je goed kijkt. Omdat ik een fantasy schrijf waarbij het merendeels om politiek gaat, is bv. de geldcrisis in Europa/Griekenland een goede inspiratiebron. :thumbsup:
Verder ben ik nu bezig met een kinderverhalen boekje (Over Hertje, Spookje en Dwergje). Het waren verhaaltjes die ik verzon voor mijn zoontje 's avonds.
Ik probeerde ooit eens een kinderverhaaltje te schrijven omdat ik mijn wereld ook voor kinderen wou maken. Het eindigde toen er iemand werd gestoken. :o

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moah, wat ik me nog kan herinneren van Morrowind (al heel wat jaartjes terug) is die 'trots' meer een manier om hun minderwaardigheidscomplex te verhullen. Het superioriteitsgevoel zit bij de Aldmeri. Maar genoeg Elder Scrolls ;)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moah, wat ik me nog kan herinneren van Morrowind (al heel wat jaartjes terug) is die 'trots' meer een manier om hun minderwaardigheidscomplex te verhullen. Het superioriteitsgevoel zit bij de Aldmeri. Maar genoeg Elder Scrolls ;)
Morrowind ken ik alleen, nooit echt gespeeld. Maar laten we inderdaad on topic blijven. :ontopic:

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk topic! Ook ik ben fantasy schrijfster. Niet omdat ik wil ontsnappen aan de realiteit, maar juist omdat de realiteit een perfecte inspiratiebron is voor een fantasiewereld. Ik schrijf nu nog vooral korte verhalen en ben bezig om het verhaal dat ik vorig jaar naar Fantastels ingestuurd had en dat 21ste is geworden om te vormen tot een boek van zo'n 60000 woorden. Het manuscript waar ik ooit mee begonnen ben, ligt in de ijskast omdat ik daar compleet op vastgelopen was. Maar ik heb er wel veel van geleerd. Onder andere dat je nooit moet beginnen met schrijven zonder een plan te hebben van waar je heen wilt en hoe je hoofdpersonen daar moeten komen :D. Verder schrijf ik af en toe thriller en science fiction verhalen en heb ik geprobeerd om een romantisch verhaal te schrijven, maar daarvoor is een hele andere skillset vereist die ik schijn te missen haha.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een leuk topic! Al schrijvende kom ik er steeds meer achter dat mijn voorkeur uitgaat naar verhalen voor kinderen. Soms zijn dit fantasie verhalen die gaan over een klein meisje die vriendschap sluit met een zeemonster of een jongetje wat wordt geboren met een apenstaart. Maar ook realistische verhalen. Ik merk wel dat er een terugkerend thema in mijn verhalen zit: Overwinnen van ... Dat vond ik wel bijzonder om te ontdekken, zegt waarschijnlijk wel iets over de schrijfster :) Ook een leuk topic: Wat leg je van jezelf in het schrijven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het overwinnen van een obstakel is toch iets wat in praktisch elk verhaal voorkomt?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik tot nu toe heb geschreven is vooral fantasy. Maar ik ben heel erg in historische tema's geintreseerd en probeer mijn verhalen ook dergelijke thema's van macht, geloof en loyaliteit mee te geven. Het voordeel van fantasy is dat je hiermee vrij kan experimenteren en je alleen aan de regels van de kunst hoeft te houden zonder dat er verder verhaal lijnen vast liggen. Dat vind ik altijd lastig met historische romans.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Reduz je hebt gelijk, de spil van het verhaal draait vaak om overwinning, ik was mij dat alleen nog niet zo bewust. In kinderverhalen zag ik dit pas duidelijk naar voren komen. Aaeron J. :o is niet nodig hoor, ik was gewoon vaag. Wat ik bedoel is of je iets wat jou zelf als schrijver bezig houdt, onbewust in verhalen stopt en pas achteraf ontdekt dat je wel erg vaak over een bepaald onderwerp schrijft. Bij mijn verhalen hebben mensen een bepaald beeld (vooroordeel) die aan het eind van het verhaal niet klopt. Ik vind het leuk om juist met dit gegeven te spelen, uit te vergroten. Misschien omdat ik zelf ook wel eens een oordeel heb die achteraf niet klopt. Of dat mensen van mij een verkeerd beeld hebben, wat ik dan als uitdaging ervaar om het tegendeel te bewijzen.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik een heel origineel genre! *drumroll* Fantasy!!!! *kuch* never mind Tja, ik schrijf fantasy, omdat ik het leuk vind om nieuwe werelden te ontdekken en de nieuwe grenzen op te zoeken.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy, Sci-Fi, Chicklits, Alternatieve geschiedenissen, Non-fictie. Dit zijn de genres waar ik momenteel verhalen in schrijf. Ik vind het leuk om genres door elkaar heen te gooien, om zo de grensen binnen een verhaal op te zoeken. Daarnaast wil ik ook gewoon heel graag het leven van mijn grootouders opschrijven, omdat ik het belangrijk vind dat mijn toekomstige kinderen hun leren kennen en snappen dat mensen uiteindelijk gewoon maar mensen zijn. Daarnaast werk ik ook aan een scrollytelling verhaal waar ik erg enthousiast over ben. Iets over het leven na de dood. Ondanks dat het waarschijnlijk fantasy is, wil ik het liever in de richting van een thriller schrijven. Maar dat heb ik niet eerder geprobeerd, dus who knows hoe dat gaat uitpakken :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chick Literature... Boeken voor jonge meiden/vrouwen met typische problemen voor die doelgroep. Heb ik het zo een beetje goed omschreven, dames?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik het zo een beetje goed omschreven, dames?
Ik zou 't bijgodnie weten ;)
Jij bent een fantasy-prinses, geen dame haha.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chick Literature... Boeken voor jonge meiden/vrouwen met typische problemen voor die doelgroep.
En wat moet ik daaronder zien...? :confused: Loverboys of zo?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jep, romantische verhalen voor jonge meiden/vrouwen/dames etc. Niet zo aantrekkelijk voor mannen... Het idee om een chicklit voor mannen te schrijven spreekt me erg aan, heb er al meerdere keren aan gedacht... Dudelit? Brolit? Open for suggestions ;) Of bestaat het al en ken ik het niet omdat ik niet in de doelgroep val? Anyway, mannen/jongens zijn volgens mij niet zo geinteresseert in romantische verhalen? Tell me if I'm wrong guys :)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het er met mijn man over gehad en hij zegt: "Romance novels are usually all about fantasies and men's fantasies don't usually include a lot of romance." ("Romantische verhalen gaan normaal gesproken over fantasien, maar de fantasien van mannen gaan niet vaak over romantiek.") Dus.... die hehehehehehe van jou klinkt nu meer als een mwuhahahaha :P

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het er met mijn man over gehad en hij zegt: "Romance novels are usually all about fantasies and men's fantasies don't usually include a lot of romance." ("Romantische verhalen gaan normaal gesproken over fantasien, maar de fantasien van mannen gaan niet vaak over romantiek.") Dus.... die hehehehehehe van jou klinkt nu meer als een mwuhahahaha :P
Mannen kunnen wel romantisch zijn, maar ik denk dat er altijd wel 'iets tegenover staat als beloning'. Maar dat kan ik nog niet precies weten. :rolleyes:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och deze discussie begint rare vormen aan te nemen, dus ik zal me er maar eens in mengen, dat bevordert meestal het niveau. Ik schrijf voornamelijk romans, redelijk vaak met een licht absurd thema, en soms zelfs met licht absurde karakters. Het wordt soms ook weleens iets absurder dan licht absurd, al is dat niet vaak zo, dat hangt er een beetje vanaf. Af en toe waag ik weleens een poging in het op SOL veel beoefende genre fantasy, maar ik vind het een bijzonder moeilijk genre omdat je zelf een eigen wereld moet creëren (ik hou namelijk meer van high fantasy), en omdat het gewoon heel ingewikkeld is. Ik zou me er wel graag meer op willen focussen, want dat lijkt me een hele ervaring. Net als met fantasy zou ik me ook graag willen verdiepen in de historische roman, puur omdat ik van geschiedenis hou en het me erg leuk en interessant lijkt om te schrijven. Leuk topic overigens! Pr

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als met fantasy zou ik me ook graag willen verdiepen in de historische roman, puur omdat ik van geschiedenis hou en het me erg leuk en interessant lijkt om te schrijven.
Ja, daar zeg je wat. De dag zal nog eens komen dat ik me aan historisch verhaal waag.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Het is idd goed omschreven wat chicklit is. Echt niks voor mannen. Daarom dat mijn wederhelft mijn boek nog niet gelezen heeft :) Maar voor mij is het dus een zalig genre om in te schrijven. Ooit wil ik me wel eens wagen aan een detective, maar nu nog niet :) Historische romans zijn totaal niet mijn ding, aangezien ik geschiedenis vreselijk vind! Fantasy lijkt me wel leuk, maar ondanks dat ik een grote fantasie heb, lukt het mij niet om iets te schrijven.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy lijkt me wel leuk, maar ondanks dat ik een grote fantasie heb, lukt het mij niet om iets te schrijven.
Voeg een elf en wat magie toe. BAM! Fantasy :lol: (hoewel het misschien geen goede zal zijn)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onwijs leuk topic! Leuk om eens te zien wat mensen hier zoal schrijven. Zelf schrijf ik korte verhalen, ook voornamelijk binnen het fantastische genre. Geen high fantasy voor mij, maar eerder urban fantasy of horror. Persoonlijk probeer ik altijd een zekere mate van originaliteit in mijn verhalen te verwerken, omdat dat iets is wat ik zelf ook erg waardeer als ik zoiets lees. Daarnaast merk ik dat er toch vaak overlap zit tussen diverse genres. Laatst heb ik voor een wedstrijd een keer thriller geschreven. Omdat ik binnen dat genre minder thuis ben, kan ik het qua originaliteit minder goed inschatten en daardoor vind ik het moeilijker om te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarmee bedoel ik op geen 13 in een dozijn verhalen. Omdat ik nog veel verhalen bewaar voor wedstrijden kan ik ivm de vaak vereiste anonimiteit helaas geen concreet voorbeeld aanhalen, dus gewoon even een algemeen voorbeeldje: Er zijn al zo extreem veel vampierverhalen waarin telkens de zelfde elementen voorkomen, bijvoorbeeld meisje wordt verliefd op mysterieuze jongen die vampier blijkt,vampier is een softie die geen mensenbloed drinkt, bla bla... Als ik zou kiezen voor zo'n wezen, zou ik die al clichés vermijden en het liefst ook een origineler perspectief kiezen. Bijvoorbeeld geschreven vanuit het huisdier van de vampier, om maar iets geks te noemen. Een andere optie zou zijn om de hoofdpersoon een bepaalde eigenaardigheid te laten hebben, bijvoorbeeld een stoornis (Boulimia, Asperger, noem maar op) of een karaktertrek die je niet snel aan een vampier zou linken. In ieder geval iets waarvan ik het zelf nog niet in boeken, films of series ben tegengekomen. (Wat natuurlijk niet zegt dat de dingen die ik in mijn voorbeeld als cliché omschreef voor anderen ook niet werken. Sommige schrijvers kunnen met die elementen een geweldig verhaal neerzetten en ik wil aan hun verhalen absoluut geen afbreuk doen!)